اعتبار گواهینامه‌های مؤسسات قرآنی را بالا ببرید + فیلم
کد خبر: 4015604
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
حجت‌الاسلام شاهسونی:

اعتبار گواهینامه‌های مؤسسات قرآنی را بالا ببرید + فیلم

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بیان کرد: این عدم اعتبار گواهینامه مؤسسات قرآنی عدم اعتماد به مؤسسات را در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با طرح این سؤال که چه میزان در سطح کشور به مؤسسات قرآنی نیاز است؟ گفت: طبق بررسی‌ها اعلام شده به ازای هر دو هزار نفر به یک مؤسسه و مرکز قرآنی نیاز داریم. اگر این مطلب درست باشد که به دلیل ضرورت آموزش روخوانی و روان‌خوانی نیز درست هم هست، در حال حاضر در کشور این تعداد مؤسسه قرآنی نیست.

وی با اشاره به اینکه بنابر آخرین آمار، تعداد مؤسسات شناسایی شده حدود دو هزار و 500 مؤسسه بیان شد، اظهار کرد: این تعداد برای پنج میلیون نفر از جمعیت بالغ بر 85 میلیون نفر کشور پاسخگو است. در مقطعی شاهد رشد و و رویش مؤسسات قرآنی بودیم اما حدود 10 سالی است که در جا زده‌ایم به طوری که در این چند سال گذشته رویش مؤسسات قرآنی و ثبت آنها کم شده است. اگر تعدادی مؤسسه نیز تشکیل و راه‌اندازی شده اما در مقابل تعداد بیشتری از آنها تعطیل شده است.

شاهسونی با تأکید بر اینکه بحث واگذاری صدور مجوز به اتحادیه‌ها درست است اما در حال حاضر سؤال اصلی این است که مگر چه تعداد متقاضی در طول سال داریم؟ افزود: مهم این است که بررسی شود چرا تقاضا برای تأسیس مؤسسات پایین است. نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم، مقایسه‌ای در اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی با سایر مؤسسات هنری، ورزشی، سینمایی و ... است.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان اضافه کرد: فردی که به طور کلی به دنبال دریافت مجوز مؤسسه است، دو هدف کلی دارد یکی اینکه به عنوان شخصیت حقوقی و رسمی در سطح جامعه شناخته شوند و بتوانند در جامعه تحت برند خاصی فعالیت کنند.

شاهسونی اضافه کرد: دیگر موضوعی که در تمامی مؤسسه فعال در عرصه‌های گوناگونی به چشم می‌خورد این است که هنگامی که مجوز مؤسسه را دریافت می‌کنند، می‌توانند دوره‌های آموزشی مربوط به خود را برگزار کنند و براساس اختیاراتی که دارند، گواهینامه به هنرجوها و دانش‌پذیران و شرکت‌کنندگانشان اعطا می‌کنند و این گواهینامه دارای اعتبار قانونی و رسمی و حقوقی است و حال آنکه اعتبار گواهینامه مؤسسات قرآنی کجاست؟

وی با ابراز گلایه از اینکه اما این اعتبار در مؤسسات قرآنی کجاست؟ بیان کرد: مؤسسات هیچ هویتی ندارند، مدرک حفظ را سازمان دارالقرآن صادر می‌کند، البته قرار شد در حفظ عمومی، مؤسسات را تا حدودی درگیر کنند اما گواهینامه قرائت را نیز شورای عالی قرآن صادر می‌کند. نه تنها مجوز مؤسسات قرآنی انحصاری شده است حتی صدور گواهینامه روخوانی و روانخوانی قرآن‌آموزان یا سایر دوره‌های مؤسسات نیز جایگاهی ندارد.

شاهسونی این عدم اعتبار گواهینامه مؤسسات قرآنی عدم اعتماد به مؤسسات قرآنی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: حال آنکه دستگاه‌ها و مسئولان باید به فکر پشتوانه برای مؤسسات قرآنی باشند و به مدارک و گواهینامه‌هایی که صادر می‌کنند اعتبار دهند حال براساس سطح و رتبه‌ای که هر مؤسسه دارد یا با هر معیار دیگر. بنابر این لازم است جایگاه حقوقی برای مؤسسه در نظر گرفت.

مدیر بیت‌الاحزان بیان کرد: به طور مثال پیشنهادم را در زمینه رتبه‌بندی معلمان که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است، به یکی از نمایندگان مجلس نیز ارائه کردم که در آن به بحث قرآن و حفظ قرآن نیز اهمیت داده شود، اگر این تصویب شود، آموزش و پرورش ملزم به اجرا است و آن هنگام است که معلمان قرآن به سمت و سوی مؤسسات قرآنی می‌آیند و مؤسسات با رونق روبرو خواهند شد.

وی در ادامه سخنانش به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اشتغال‌زایی و کارآفرینی اشاره کرد و افزود: چرا هیچگاه به مؤسسات قرآنی به عنوان بنگاه‌های اشتغال‌زایی توجه نشده است. در کشور ما فعالیت کارگاه‌های کوچک، چه تسهیلات و مزایایی را به منظور اشتغال‌زایی دریافت می‌کند اما هنگامی که مؤسسه قرآنی را راه‌اندازی می‌کنیم و نوعی اشتغال‌زایی می‌کنیم آن هم در عرصه کار تربیتی و فرهنگی، چرا هیچ امتیازی شامل مؤسسات قرآنی به عنوان کارآفرینان نمی‌شود؟

مدیر بیت‌الاحزان افزود: چرا مؤسسات قرآنی به عنوان کارآفرین و بنگاه‌های اشتغال‌زا شناخته نمی‌شوند. قانون این موضوع است و درخواست ما است که مؤسسات نیز جزو این بنگاه‌های کارآفرین شناخته شوند و حال آنکه این اتفاق نیفتاده است و به مؤسسات قرآنی به مؤسسات مصرف‌گرا و فقط مؤسساتی که بودجه مصرف می‌کنند، نگاه شده است و حال آنکه مؤسسات قرآنی بحث اشتغال‌زایی خوبی دارند.

شاهسونی حتی به میزان اهتمام مسئولان کشوری و قوه‌ قضائیه و رسانه ملی برای رصد و پیگیری مراکز و کارگاه‌هایی که از اشتغال و رونق افتاده‌اند، اشاره کرد و گفت: چرا تعطیلی مؤسسات طی این مدت که موجب بیکاری عده‌ای شد و همچنین تعطیلی حدود 500 شعب جامعةالقرآن که قطعا موجب بیکاری حدود سه هزار نفر شده است، توجه مسئولان را به خود جلب نکرد و مسئولان به دنبال چرایی تعطیلی این مؤسسات قرآنی و بیکاری مربیان قرآنی و فشار اقتصادی که بر زندگی آنها وارد شد، نبودند و حمایت‌های لازم را انجام ندادند.

مدیر بیت‌الاحزان بیان کرد: خواهشم این است که مسئولان ارشد نظام، ریاست محترم جمهوری و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در این جریان ورود کنند، چرا که باید در این باره تصمیم کلان گرفته شود و حال آنکه در حال حاضر سطح تصمیم‌گیری قرآنی در کشور پایین است و باید این سطح بالا بیاید تا شاهد خیزش قرآنی و اثرگذاری این امر در کشور باشیم والا در چند سال آینده شاهد آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

وی در ادامه به بلاتکلیفی وضعیت صدور مجوز شعب مؤسسات بزرگی چون جامعةالقرآن، بیت‌الاحزان، مهد قرآن و ... اشاره کرد و گفت: در دولت گذشته از سوی معاونت قرآن و عترت ارشاد در این زمینه جلسات متمادی گذاشته و زحمات زیادی کشیده شد و آیین‌نامه اعطای مجوز به شعب نیز نهایی و تصویب شد و حتی وزیر ارشاد دولت گذشته نیز آن را امضا کرد، اما ابلاغ نشد، خواهشم از سرپرست فعلی معاونت قرآن و عترت این است که چون این موضوع در دولت قبل تصویب شده است اما ابلاغ نشده، این موضوع را در کوتاه‌ترین زمان برای ابلاغ پیگیری کنند.

یادآوری می‌شود، این گفت‌وگو در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، اول آذرماه با اجرای مهدی صفری به روی آنتن این شبکه رفت.

طی این برنامه حجت‌الاسلام شاهسونی ضمن تشکر از برنامه‌های موضوع‌محور مصباح در زمینه حفظ و مؤسسات قرآنی، خواستار برگزاری مناظره درباره این شد تا دغدغه‌ها از سوی مؤسسات قرآنی مطرح و با حضور مسئولان پاسخ داده شود تا شفاف‌سازی به طور کامل انجام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات جامعه قرآنی حل شود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha