پوتین: روسیه و جهان اسلام خواهان ایجاد جهانی عاری از تبعیض هستند
کد خبر: 4015986
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

پوتین: روسیه و جهان اسلام خواهان ایجاد جهانی عاری از تبعیض هستند

رئیس‌جمهور روسیه طی پیامی که متن آن در نشست گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام در شهر جده عربستان قرائت شد، آورده است:‌ امروز روسیه و جهان اسلام بر این قضیه اتفاق نظر دارند که باید جهانی دموکراتیک و عادلانه عاری از زورگویی و تبعیض تشکیل شود.

پوتین، رئیس جمهور روسیه

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، نشست جدید گروه «بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام» امروز چهارشنبه سوم آذر ماه 1400 با عنوان  «گفت‌وگو و افق‌های همکاری» در شهر جده عربستان در حال برگزاری است.

این نشست در چارچوب ابتکار پادشاه عربستان سعودی برای گفت‌وگو بین پیروان ادیان و فرهنگ‌ها برگزار می‌شود و برای دومین بار است که جده میزبانی این نشست را برعهده می‌گیرد. چهارمین نشست این گروه در سال ۲۰۰۸  در جده برگزار شد.

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان روسیه پیام پوتین در این نشست را قرائت کرد و گفت: روسیه برای توسعه روابط دوستانه با کشورهای اسلامی  هم در یک خط دوجانبه و هم در چارچوب گفت‌وگو با سازمان همکاری اسلامی، اهمیت زیادی قائل است.

وی به نقل از پوتین افزود: مهم این است که مواضع ما در مورد بسیاری از موضوعات در سطح منطقه و جهان در دستور کار قرار گیرد. ما در کنار هم برای ساختن نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک، مبتنی بر حاکمیت قانون و همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها ایستاده‌ایم.

در سخنان پوتین بر لزوم بحث در مورد راه‌های تعامل در حل مناقشات و بحران‌های منطقه‌ای در مبارزه با تهدیدهای تروریسم و ​​افراط‌گرایی بین‌المللی تأکید شد.

در متن سخنرانی پوتین همچنین تأکید شد که مواضع روسیه و کشورهای اسلامی در مورد بسیاری از موضوعات پیچیده در دستور کار منطقه‌ و جهان بسیار مشابه یکدیگر است، زیرا همه آنها خواستار ساختن جهانی عادلانه، دموکراتیک و مبتنی بر حاکمیت قانون و همزیستی بین دولت‌ها به دور از هر گونه دیکته مبتنی بر زور و همه اشکال تبعیض هستند.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی نیز در پیامی که از سوی خالد فیصل، امیر مکه قرائت شد، بر اهمیت افزایش راه‌های گفت‌وگو میان پیروان ادیان و تمدن‌ها به منظور افزایش همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کرد.

شاه سعودی در این پیام بر اهمیت این نشست راهبردی در تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: دین اسلام دین مدارا و میانه‌روی است و عربستان سعودی افتخار دارد که منادی اصول اعتدال و همزیستی مشترک است و از تلاش‌های منطقه و جهان در این زمینه حمایت می‌کند و ابتکارهای متعددی را در این خصوص ارائه کرده است.

ملک سلمان در این پیام بر پایبندی عربستان سعودی به حمایت از تلاش‌های آتی در خدمت به این مبانی تأکید کرد و گفت: تفاوت‌ها نباید موجب بروز اختلاف شود.

شاه سعودی روابط رو به رشد و ریشه‌ای روسیه با جهان اسلام را ستود و گفت: این امر موجب گسترش پل‌های همکاری علمی و فناوری و تقویت آن در زمینه‌های توسعه، آموزش و برنامه‌های مربوط به چهارمین انقلاب صنعتی می‌شود.

ملک سلمان افزوده است: چالش‌های اخیری که دنیا با آن روبه‌رو شد، نشان داد که همه ما بر یک مرکب سوار هستیم و هیچ کشور یا منطقه‌ای از آنچه در جهان می‌گذرد، جدا نیست و این قضیه در خصوص کشمکش‌های سیاسی، شیوع همه‌گیری، رکود اقتصادی و تغییر آب و هوا و دیگر حوادث و فجایع جهانی بزرگ دیگر صدق می‌کند.

در متن سخنان ملک سلمان آمده است: از همین خاستگاه، عربستان از کشورهای عضو گروه بینش می‌خواهد برای تقویت همکاری مشترک در مقابله با چالش‌ها به منظور برون‌رفت از آن با کم‌ترین زیان ممکن تلاش کنند که می‌تواند بر آینده ملت‌ها تاثیر گذارد تا در نتیجه آن همگی به ساحل امنیت برسیم.

پادشاه عربستان با اشاره به اینکه همکاری‌های اقتصادی، ستون فقرات روابط کشورهای جهان اسلام و روسیه است، تأکید کرد: فرصت‌های مساعدی برای کشورهای گروه بینش در ایجاد مشارکت‌های اقتصادی قوی در چندین زمینه از جمله محصولات حلال و سرمایه‌گذاری اسلامی وجود دارد.

ملک سلمان در پایان این متن ابراز امیدواری کرد که گروه روسیه و جهان اسلام به ترویج هماهنگی بین پیروان ادیان، توسعه گفت‌وگو بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و حفاظت از ارزش‌های سنتی، معنوی و خانوادگی کمک کند.

انتهای پیام
captcha