اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان
کد خبر: 4017707
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان

مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان از اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم ویژه پسران 8 تا 16 سال استان اصفهان در این مؤسسه خبر داد.

طرح ملی تلاوت قرآن کریم

حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: طرح ملی تلاوت قرآن کریم در سال 1392 از سوی آستان قدس رضوی آغاز به‌کار کرد، با این رویکرد که در تمام مناطق ایران همانند مشهد، نگاه تخصصی‌تری به فعالیت‌های صوت‌محور و تلاوت قرآن همراه با صوت جریان داشته باشد. بنابراین، در هر استان، بهترین و فعال‌ترین مؤسسات قرآنی رصد و طرح مذکور از طریق آنها به اجرا گذاشته شد و همه درسنامه‌ها و منابع تئوری مربوط به صوت قرآن در اختیار این مؤسسات قرار گرفت. در استان اصفهان نیز مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان به‌عنوان مجری طرح ملی تلاوت قرآن کریم انتخاب شد.

وی افزود: این طرح ویژه پسران 8 تا 16 سال است و چهار سبک مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات و عبدالباسط در آن آموزش داده می‌شود. هر نونهال و نوجوانی که قصد شرکت در این طرح را داشته باشد، استعدادیابی می‌شود و برحسب اینکه صدای وی به سبک خواندن کدام یک از این قاریان نزدیک باشد، منابع مربوط به تقلیدخوانی را دریافت می‌کند، تا آهنگ و ذهن موسیقایی وی پرورش یابد و بتواند هر صفحه از قرآن را با همین آهنگ و ریتم که از طریق تقلیدخوانی و استماع دائم در ذهنش حک شده است، تلاوت کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان اضافه کرد: طرح ملی تلاوت قرآن کریم با یک سری آموزش‌های جنبی نظیر مقام‌های قرآنی، نغمات، آواها، تجوید و بعضی از رشته‌های تخصصی صوت همراه است که به بهداشت صدا و زیبایی تلاوت کمک می‌کند. این طرح هم‌اکنون در مؤسسه در حال برگزاری است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این طرح می‌توانند با شماره03155472801 تماس بگیرند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده ادامه داد: قرآن‌آموزانی که بعد از شش ماه تا یک سال به مباحث قرآنی تسلط پیدا می‌کنند، در مسابقات شوق تلاوت شرکت داده می‌شوند. این مسابقات در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود و برگزیدگان مرحله کشوری در مراسم اختتامیه این مسابقات در دارالقرآن آستان مقدس حضرت عباس(ع) شرکت و هدیه سفر به کربلا را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: دو طرح دیگر به نام‌های «ابرار» و «ملکوت» نیز در مؤسسه اجرا می‌شود که در طرح ابرار، نونهالان و نوجوانانی که قادر به اجرای روخوانی نیستند و نمی‌توانند به سراغ تلاوت قرآن همراه با صوت بروند، روخوانی را فرامی‌گیرند. از طرف دیگر، با توجه به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر خواندن قرآن با صوت حزین و به همان صورتی که نازل شده است، تا تلاوت مؤثر باشد و بر قلب شنونده اثر بگذارد، قاری باید بر آیاتی که می‌خواند، مسلط و از معانی و معارف آن آگاه باشد. به همین منظور، طرحی با عنوان ملکوت پیش‌بینی شده است که براساس آن، یک سری جزوات آموزشی در خصوص ترجمه و مفاهیم قرآن همراه با تفسیر جزئی آیات در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد، تا تلاوت آنها تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام
captcha