به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز ملی پژوهش، امروز شنبه 20 آذرماه با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشآموزان خلاق و خانوادههای آنها برگزار شد.
در این مراسم که با هدف معرفی و تجلیل از دانشآموزان و هنرجویان پیشگام در حوزه پژوهش و خلاقیت و مربیان و دبیران برتر این حوزه برگزار شد، به صورت همزمان در تهران و سراسر کشور از 65 دانشآموز و هنرجوی خلاق و پژوهشگر کشور تقدیر به عمل آمد.
زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سخن رئیس جمهوری که گفتهاند، هزینه کردن برای آموزش و پرورش بهترین سرمایهگذاری است، گفت: یک معلم وقتی میخواهد وارد کلاس درس شود، باید باور داشته باشد که در یک جمع فرهیخته حضور پیدا میکند و رؤسای جمهور، وزیران، دانشمندان و ...آینده همان کسانی هستند که در کلاس درس نشستهاند؛ اگر با این نگاه وارد کلاس شویم، رفتار ما متفاوت خواهد بود.
زلفیگل افزود: بزرگترین سرمایه ما منابع انسانی است که در مدارس و دانشگاهها رشد پیدا میکنند. اگر برنامهریزی منسجم و علمبنیان داشته باشیم، آینده کشور را تأمین میکنند.
کتابهای درسی سایر کشورها را بررسی کنیم
وی بر ضرورت بهرهمندی از تجربیات موفق سایر کشورها تأکید و تصریح کرد: در این زمینه باید کتابهای درسی سایر ملل را بررسی کنیم؛ اگرچه نمیخواهیم به طور کامل از این کتابها استفاده کنیم و کتابها براساس فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه میشود اما باید از عقل بشری استفاده کرد.
وزیر علوم افزود: دانشآموزان معلمی که عاشق کلاس و درس خود است و با شیوه آموزش پژوهشمحور و پژوهش آموزشمحور عمل میکند، در آینده جزو برترینهای کشور خواهند بود. یک معلم و استاد خوب دانشآموزان موفق خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه آموزش پژوهشمحور و پژوهش آموزشمحور در دستور کار کشورهای مختلف قرار دارد، گفت: در این زمینه باید آموزش معلمان را مدنظر قرار دهیم. یکی از مشکلات کشور این است که معلمی را تخصص محسوب نمیکنند؛ در صورتی که معلمی یک تخصص است و این تخصص در اثر آموزش حاصل میشود.
نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز با حضور در این مراسم با تأکید بر جایگاه پژوهش در علمآموزی، گفت: مدرسه باید زیستبوم کارآفرینی شود.
وی به آیه 164 سوره آلعمران که میفرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» اشاره کرد و گفت: اول باید آموزش دهیم. آموزش، این اقداماتی نیست که ما اکنون انجام میدهیم.
نوری ادامه داد: انتقال دانش یعنی اینکه آن چشمه جوشانی که مثل معدن در وجود دانشآموزان است به جنبش و فوران دربیاید نه اینکه محفوظات را انتقال دهیم، سپس باید دانشآموز را آماده کنیم. پایه علم، پژوهش است که برای آن آمادگی ظاهری و آمادگی درونی لازم است. آمادگی درونی نفوذ معلم بر دانشآموز است. آمادگی ظاهری نیز اسباب و علل پژوهش است که باید فراهم شود.
وی با تأکید بر اینکه دانشآموزان باید کتاب را یاد بگیرند تا حکیم شوند و به این وسیله کارآفرینی آنها همراه با مسئولیت اجتماعی محقق شود، گفت: باید برای دانشآموزان مراحلی که در آیه (164 سوره آل عمران) بیان شده اجرا شود.
مدرسه؛ زیستبوم پژوهش و کارآفرینی
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه علاوه بر اینکه باید زیست بوم پژوهش باشد باید به زیست بوم کارآفرینی نیز تبدیل شود. دانش آموز در یک کلاس واحد با یک کتاب واحد هیچ چیز یاد نمیگیرد. معلمها خیلی تلاش میکنند و ما دست همه معلمان را میبوسیم اما این فضای یادگیری تنوع ندارد.
وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان میدهد دانشآموز وقتی پژوهشگر شد، مبارزه با چالشها را میآموزد، محیط مملو از لذت یادگیری میشود، خودکنترلی و خود هدایتی دارد، استقلال پیدا میکند و کیفیت آموزش بالا میرود.
نوری تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین عباراتی مثل مدرسه، معلم، مدیر و یادگیری پژوهشمحور باید به گفتمان تبدیل شود؛ گفتمان رایج مثل هوایی که در آن نفس میکشیم است و تا این امور را به گفتمان تبدیل نکنیم به جایی نمیرسیم.
وی چهار مؤلفه مهم در زمینه پژوهشمحور شدن دانشآموز و مدرسه را شامل فرهنگ و ساختار پژوهشمحور، یادگیری و آموزش پژوهشمحور(که تدریس، محتوا، منابع و ... باید متناسب با هر دانشآموزی باشد)، معلم پژوهشمحور و در نهایت مدیر پژوهشمحور دانست و گفت: باید زمینه را برای ترویج پژوهش در مدرسه، محله و بین اولیا فراهم کنیم.
فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز با اشاره به شعار هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با عنوان «پژوهش مدرسهای؛ پشتیبان ایران قوی» گفت: در راستای عملیاتی کردن مفاهیم متعالی بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری صادر شده است و پیگیری پرسش مهر ریاست جمهوری در مورد مؤلفههای مفهوم ایران قوی، پژوهش میتواند در مدرسه شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه کشوری معلم پژوهنده بهپاس قدردانی از سالها مجاهدت خاموش در عرصه اعتلای علم و پژوهش کشور بهنام شهید محسن فخریزاده نامگذاری شده بود، گفت: در سال جدید با افزایش چشمگیر میزان مشارکت معلمان پژوهنده کشور روبرو بودیم و بیش از ۳۳ هزار و 500 نفر از معلمان به برنامه معلم پژوهنده سال جاری، گزارش اقدامپژوهی ارسال کردهاند.
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: در سند بنیادین آموزش و پرورش اهمیت ویژهای به مسئله پژوهش داده شده است و از اهداف کلان این سند گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و نظریهپردازی است.
برای مشاهده گزارش تصویری مراسم روز ملی پژوهش اینجا کلیک کنید!