بسیج سازندگی امتداد اجرایی مردم است
کد خبر: 4020368
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
سردار محمد زهرایی:

بسیج سازندگی امتداد اجرایی مردم است

مسئول سازمان بسیج سازندگی در نشست هم‌افزایی پویش «ایران قوی، هر شهید هزار درخت» با بیان این که بسیج سازندگی امتداد اجرایی مردم است، تصریح کرد: امروز در مقطعی از زمان هستیم که ناگزیر به همکاری باهم هستیم و چاره‌ای به جز هم افزایی نداریم.

سردار زهرایی

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، نشست هم‌افزایی پویش ملی «ایران قوی، هر شهید هزار درخت» امروز 21 آذرماه،‌ در سالن ویدیو کنفرانس مجموعه فرهنگی ولیعصر (عج) برگزار شد.

برگزاری این نشست با حضور سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی؛ مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری؛ محمد خدابخشی، دبیر فرهنگی شورای امنیت ملی همراه بود.

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی طی سخنانی اظهار کرد: امروز در مقطعی از زمان هستیم که ناگزیر به همکاری باهم هستیم و چاره‌ای به جز هم افزایی نداریم. وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و به ویژه مردم که موتور محرک سازمان‌هایی با روحیه‌ مردمی هستند باید با یکدیگر تعامل و هم افزایی داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سازمان منابع طبیعی را «همراه با مردم» خواند و گفت: در سازمان منابع طبیعی به روی بسیج باز شده است و از این فرصت استفاده می‌کنیم که به نفع مردم و با مردم حرکت کنیم.

سردار زهرایی با اشاره به بیست و شش هزار صندوق قرض‌الحسنه در سازمان بسیج سازندگی اضافه کرد: این ظرفیت‌ها‌ی بسیج سازندگی که تا دل شهرستان‌ها یک شبکه مویرگی بزرگ دارد، امتداد اجرایی مردم است.

وی با بیان این که ما تشکیلات انقلابی هستیم، تصریح کرد: در کنار بحثی که در سه استان شمالی برای نظارت بر جنگل‌ها داریم، ان شاالله با رویکرد دولت جدید بتوانیم موفق شویم. نام شهدا که بر این پویش است، کارگشایی می‌کند و این هم افزایی مضاف بر این می‌شود که این پویش موفق باشد.

برای عبور از چالش‌های کشور هیچ راه حلی به جز الگوی دفاع مقدس نیست

در ادامه‌ این نشست محمد خدابخشی، دبیر فرهنگی شورای امنیت ملی طی سخنانی اظهار کرد: آرایش دفاع مقدس که منجر به این شد که ایران بدرخشد، راه حلی است که حضرت آقا از ما خواسته‌اند.

وی با بیان این که باید مدل سازی دفاع مقدس را برای رفع چالش دنبال کنیم، ادامه داد: یقین داریم برای عبور از چالش‌های کشور هیچ راه حلی به جز الگوی دفاع مقدس نیست. یافته‌های راهبردی ما به کمک سازمان جنگل‌ها این است که ان شاالله در یک دهه آینده، همه‌ چالش‌های حوزه‌ی جنگل‌ها را حل کنیم. ما به قصد درخت کاری جلو آمدیم، اما دیدیم که می‌شود به ۳۵ حوزه مختلف کمک کنیم. از ۱۶۴ میلیون هکتار مجموعه شهر‌ها و روستا‌ها ۱/۵ میلیون هکتار است.

دبیر فرهنگی شورای امنیت ملی مطرح کرد: ۸۳ درصد سرزمین متعلق به جنگل‌ها، مراتع، بیابان‌ها و آبخیزداری است و بنابراین گره مسائل کشور در سازمان جنگل‌ها قابل بازگشایی است.

وی به اهمیت حیطه «تعلیم و تربیت» اشاره کرد و گفت: یک دهه است که سند تحول تعلیم و تربیت نوشته شده است و باید این چند ساحت تعریف شوند. یک ششم بحث‌های تحولی آموزش و پرورش در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گذرد. به عنوان مثال تحول تعلیم و تربیت که حضرت آقا ده سال است که آن دنبال می‌کنند و چهل بحث مفصل در این حوزه دارند.

دبیر فرهنگی شورای امنیت ملی با اشاره به این که موضوع آب یکی از موضوعات مهم دیگر است، تصریح کرد: اسنادی که سازمان جنگل‌ها در بحث آبخیز دارد، فوق العاده هستند.

وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما رتبه یک عدم استفاده از ظرفیت هاییم که جا دارد که بابت این موضوع شبانه‌روزی در مبحث‌های مختلف کار کنیم.

خدابخشی تأکید کرد: در هفتاد و چهار نقطه‌ی زاگرس در بحث نهال کاری حماسه ایجاد شده است و با آرایش دولت مردمی ان شا الله به سرعت فضای کشور بر حماسه‌ها پایدار خواهد شد.

امنیت غذایی مرهون حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم ضمن حضور در این نشست با بیان جملاتی اظهار کرد: ایران قوی خواسته‌ رهبر معظم انقلاب است که این ایران قوی ابزار و لوازمی دارد.

وی با اشاره به این که مطمئن باشید که بدون حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی امکان ندارد تا بتوانیم قوی باشیم، ادامه داد: این سه مسئله مربوط به امنیت غذایی و امنیت زیستی هستند. باید بپذیریم که این وظیفه به عهده‌ یک دستگاه نیست و همه باید در این زمینه کمک کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها با تأکید بر این که خاک به عنوان بستری که تولیدات و امنیت کشور را به دنبال دارد، تصریح کرد: در کشور نیمه خشکی مثل کشور ما که دائما در حال سیلاب و خشکسالی است، باید اقدامی انجام بدهیم که نه آب هدر برود و همچنین شاهد فرسایش خاک هم نباشیم.

منصور مطرح کرد: در استان لرستان سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب آب هدر می‌رود، یکی از راه حل‌های اصلی مدیریت‌های آب و خاک، آبخیزداری است. چهل هزار و ۴۰۰ رشته غنات در کشور داریم که بسیاری از آن‌ها در حال خشک شدن هستند. توانسته‌ایم که حدود ده هزار از این تعداد را احیا کنیم. باید در کنار هم باشیم تا منابع‌مان راحفظ کنیم و به دنبال آن استقلال و ایران قوی را داشته باشیم. هیچ دینی به اندازه‌ دین ما به حفظ آب و خاک اشاره نکرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به این که چهل درصد چرخه‌ آب شیرین در زاگرس است، تصریح کرد: این پویش یک حرکت حماسی و جهادی است و ما به جای انجام دادن یک حرکت نمادین در یک روز به انجام یک حرکت مستمر در چند سال روی آورده‌ایم. در پویش ایران سرسبز ایران قوی هم همین مدل را دنبال می‌کنیم، حدود شش هزار و هفتصد هکتار را مکان‌یابی کردیم که قابلیت رشد نهال را دارند.

منصور اضافه کرد: از دوم دی‌ماه این حرکت را آغاز می‌کنیم و تا پانزده اسفندماه آن را ادامه می‌دهیم که اختتام این پویش با غرس نهاد توسط مقام معظم رهبری همراه شود. این پویش تا سال ۱۴۱۴ اجرا می‌شود و همچنین باعث دلگرمی ماست که یک جبهه‌ مردمی بزرگ به عنوان بسیج را در کنار خود داریم.
انتهای پیام
captcha