پراکندگی جغرافیایی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن؛ 5 استان بدون فینالیست
کد خبر: 4022208
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

پراکندگی جغرافیایی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن؛ 5 استان بدون فینالیست

استان تهران در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف با 30 شرکت‌کننده بیشترین نماینده را دارد و پنج استان نیز در هر دو بخش بانوان و آقایان هیچ نماینده‌ای ندارند.

نگاهی به پراکندگی جغرافیایی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شب گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد و پنج روز تمام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی میزبان قاریان و حافظان کل قرآن کریم خواهد بود.

در مرحله پایانی این دوره، 94 شرکت‌کننده در بخش آقایان، 54 شرکت‌کننده در بخش بانوان و 9 گروه هم‌خوانی و همسرایی(چهار تا شش عضو) به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

در این دوره، استان تهران با 30 نماینده بیشترین تعداد را دارد. نکته جالب در مورد استان تهران حضور یک سوم کل شرکت‌کنندگان در رشته‌های قرائت تحقیق(8 قاری از 24 قاری)،‌ قرائت ترتیل(5 مرتل از 15 مرتل) و حفظ کل قرآن کریم(7 حافظ از 21 حافظ کل) در بخش آقایان است. با این وجود استان تهران در رشته‌های دعاخوانی(هر دو بخش بانوان و آقایان) و هم‌خوانی هیچ نماینده‌ای ندارد. ‌

بعد از استان تهران، استان‌های خوزستان با 11 نماینده و دو گروه تواشیح، اصفهان با 12 نماینده و یک گروه تواشیح و خراسان رضوی با 13 نماینده بیشترین تعداد شرکت‌کننده در مرحله پایانی این دوره از مسابقات را دارند.

استان‌های ایلام،‌ خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان هم پنج استانی هستند که در این دوره از مسابقات هیچ نماینده‌ای در دو بخش بانوان و آقایان ندارند. در این بین استان سیستان و بلوچستان سال گذشته و در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن هم هیچ نماینده‌ای در این رویداد ملی نداشت. استان همدان نیز در چندین دوره حداقل یک نماینده در رشته قرائت تحقیق در فینال مسابقات داشته است.

علاوه بر این پنج استان بدون نماینده، 9 استان دیگر هم حداقل در یکی از دو بخش آقایان یا بانوان هیچ نماینده‌ای ندارند. در این بین استان‌های فارس،‌ اردبیل، سمنان و قزوین در بخش آقایان و کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، زنجان و لرستان نیز در بخش بانوان هیچ نماینده‌ای ندارند.

بدون نماینده بودن استان فارس در بخش آقایان نیز از نکات جالب این دوره از مسابقات است. از این استان که خاطرات میزبانی باشکوه از مسابقات سال 1392 در سی و ششمین دوره هنوز هم در یادها مانده است، معمولاً «نوید رزمجو» در فینال مسابقات حضور می‌یافت.

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه 29 آذرماه آغاز می‌شود و تا جمعه سوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. این مسابقات در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. بخش آقایان این دوره از مسابقات علاوه بر شبکه‌های مجازی به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و لایو ایکنا به نشانی iqna_video پخش می‌شود. 

انتهای پیام
captcha