رنگ و بوی یلدایی دومین شب فینال مسابقات سراسری قرآن + عکس
کد خبر: 4022682
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

رنگ و بوی یلدایی دومین شب فینال مسابقات سراسری قرآن + عکس

رقابت بیست قاری و حافظ قرآن و نیز دو گروه هم‌خوانی را در طولانی‌ترین شب سال 1400 در محل برپایی فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد بودیم. بیش از هر چیزی سطح بالای مدارک دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی شرکت‌کنندگان در این شب خودنمایی می‌کرد و شاهد اجرایی شرکت‌کنندگانی با مدرک دکترای برق و قدرت، هوافضا، حقوق و جزا، دندانپزشکی و ... بودیم.

اجرای 20 قاری و حافظ در طولانی ترین شب سال

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی از ساعت 18 روز 30 آذرماه پیگیری شد که در این روز هفت حافظ کل قرآن کریم، شش قاری، چهار مرتل، سه حافظ بیست جزء و دو گروه تواشیح و همخوانی قرآن با حضور در جایگاه، توانمندی‌های خود را در معرض دید هیئت داوران و دنبال‌کنندگان رسانه‌ای این رویداد ملی قرار دادند.

رقابت‌های این روز در حالی در نوبت شامگاهی دنبال شد که حال و هوای طولانی‌ترین شب سال بر کلیت سالن محل برگزاری مسابقات سایه افکنده بود و مجری مسابقات نیز بارها در میان تلاوت‌ها به این موضوع اشاره داشت.

مسابقات نوبت شامگاهی روز دوم با تلاوت محمدجواد برخورداری، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق از استان یزد آغاز شد. وی بر اساس قرعه‌ای که انتخاب کرده بود، آیاتی از سوره مبارکه احزاب را تلاوت کرد. این چهره قرآنی دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی است و تا کنون رتبه‌های متعددی در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت بهداشت و جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به دست آورده است.



طی سال های اخیر هرگاه نامی از فعالیت‌های قرآنی استان یزد به میان آمده نام شهید منا «حسن دانش» بیش از هر چیز دیگری شنیده شده است. او در سال 1393 و در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه اول را به دست آورد و یک سال بعد در فاجعه منا به شهادت رسید.

رنگ و بوی یلدایی دومین شب فینال مسابقات سراسری قرآن

ابراهیم ربیهاوی از استان خوزستان در رشته حفظ کل قرآن کریم دومین شرکت‌کننده نوبت شامگاهی روز دوم مسابقات بود. این چهره قرآنی که کارشناس علوم قرآن و حدیث است سوال اول را بدون مشکل خاصی پاسخ داد، اما در سوال دوم با یک تذکر هادی حفاظ مواجه شد. استان خوزستان در این دوره از مسابقات با 11 شرکت‌کننده در رشته های مختلف و دو گروه همخوانی بعد از استان تهران بیشترین تعداد شرکت‌کننده را دارد.

محمدمهدی انگالیان از استان بوشهر شرکت‌کننده رشته ترتیل یکی دیگر از متسابقان روز سوم بود که به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران پرداخت. انگالیان کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی است. وی تا کنون در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و دارالقرآن امام علی(ع) موفق به کسب رتبه شده است.

در ادامه اجراهای این شب نوبت به اجرای حمیدرضا صافی از استان قم در رشته حفظ بیست جزء رسید. این شرکت‌کننده در پایه ششم حوزه مشغول تحصیل است. وی با تسلط خاصی با سوال هیئت داوران پاسخ داد. در رشته حفظ بیست جزء از هر شرکت‌کننده در صحن اصلی یک سوال پرسیده می‌شود در حفظ استقامتی نیز که خارج از سالن اصلی برگزار می‌شود، دو سوال پرسیده می‌شود.

اجرای گروه همخوانی و همسرایی بشری از آذربایجان شرقی بخش دیگری از برنامه رقابت‌های این شب بود. نکته جالب در مورد این گروه این است که تمام اعضای آن معلم هستند. طی روزهای گذشته معلم‌ها در شهرهای مختلف با تجمعات صنفی که انجام دادند، خبرساز شدند. دو عضو از اعضای گروه بشری حافظ کل قرآن کریم است. کسب رتبه سوم جشنواره ترنم آسمانی و جشنواره رضوی بخشی از افتخارات عمر هشت ساله این گروه است.

علیرضا سامری از استان خوزستان شرکت‌کننده دیگر مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. این چهره کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی است و تا کنون در مسابقات متعددی از جمله مسابقات سراسری قرآن و جشنواره قرآنی مدهامتان موفق به کسب رتبه شده است. سامری اجرایی کم نقصی داشت و بدون هیچ تذکری هر دو سوال هیئت داوران را پاسخ داد.

امیرحسین حیدری از استان تهران شرکت‌کننده دیگر این دوره از مسابقات در رشته ترتیل بود که آیاتی از سوره مبارکه بقره را تلاوت کرد. این قاری جوان در مقطع دکترای رشته علوم قرآن و حدیث مشغول تحصیل است. علیرضا مکاری از استان اصفهان شرکت‌کننده دیگر این شب بود که در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران پرداخت. مکاری دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران است.

رنگ و بوی یلدایی دومین شب فینال مسابقات سراسری قرآن

سیدجاسم موسوی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوبت شامگاهی روز دوم مسابقات بود که از استان خوزستان در مسابقات حضور یافته است. او در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. کسب رتبه در مسابقات بین المللی کشور هلند مهم‌ترین رتبه این شرکت کننده است. وی اخیراً در جشنواره تلاوت‌های مجلسی که در مازندران برگزار شد، رتبه برتر را کسب کرد. او امشب عازم کشور عراق است تا در قالب کاروان قاریان ایرانی به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی در استان‌های مختلف به اجرای برنامه بپردازند.

حسین دهقان شرکت‌‌کننده رشته حفظ بیست جزء از استان گلستان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان روز دوم مسابقات بود. مهم‌ترین رتبه وی تا کنون کسب رتبه دوم حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بنیاد شهید است. در ادامه نیز نوبت به جواد شاهینی نماینده دیگر استان گلستان رسید. این شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن کریم به سوال هیئت داوران پاسخ داد. وی کارشناس قرآن آموزش و پرورش و دارای مدرک درجه دو حفظ تخصصی قرآن کریم است.

با اجرای نماینده استان گلستان بخش اول نوبت شامگاهی روز دوم مسابقات به پایان رسید تا شرکت‌کنندگان و داوران استراحت کوتاهی داشته باشند. در این بخش گفت‌وگویی با محمدرضا پورزرگری، قاری بین المللی کشورمان برای حاضران در سالن و بینندگان رسانه ای پخش شد.

بخش دوم مسابقات در نوبت شامگاهی روز دوم با اجرای علی قنبری از استان زنجان آغاز شد. این شرکت‌کننده در رشته ترتیل در مسابقات حضور یافته است. پس از نماینده استان زنجان نوبت به شرکت‌کننده‌ای از استان اصفهان رسید. حسین خانی‌بیدگلی در رشته حفظ کل قرآن کریم به روی جایگاه رفت و به دو سوال هیئت داوران پاسخ داد. این چهره پیش از این موفق به کسب رتبه برتر مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی شده است.

وحید خزایی از استان تهران در رشته قرائت تحقیق شرکت‌کننده دیگر این شب بود. در کارنامه این قاری جوان کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به چشم می‌خورد. هادی تکیه از استان تهران شرکت‌کننده دیگر این شب بود که در رشته حفظ بیست جزء به سوال هیئت داوران پاسخ داد. وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا است.

اجرای گروه همخوانی و همسرایی مسک از استان اصفهان بخش دیگری از برنامه‌های شب دوم بود. این گروه سال 1389 تأسیس شده و رتبه سوم مسابقات کشوری در سال 1394 مهم ترین موفقیت این گروه در سال‌های اخیر بوده است.

محمد خاکپور از خراسان رضوی در رشته حفظ کل قرآن کریم یکی دیگر از شرکت‌کنندگان بود و پس از آن هم نوبت به خلیل سواری از استان خوزستان رسید. سواری در رشته قرائت تحقیق در مسابقات حضور یافته است. او متولد اول دی ماه 1372 است و در شب تولد خود به اجرای برنامه پرداخت.

رنگ و بوی یلدایی دومین شب فینال مسابقات سراسری قرآن

در ادامه مسابقات این شب نوبت به مجتبی قدبیگی در رشته ترتیل از استان تهران رسید. مصطفی لشگری از استان تهران شرکت‌کننده دیگر این شب بود که در رشته حفظ کل قرآن به دو سوال هیئت داوران پاسخ داد. وی در رشته حفظ کل در سال 87 رتبه اول را به دست آورده است. کسب رتبه در مسابقات بین المللی قرآن کشور تونس یکی دیگر از موفقیت‌های این حافظ کل قرآن کریم است.

شرکت‌کننده دیگر شب دوم مسابقات مسعود نوری از استان تهران بود. وی در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. نوری دارای مدرک دکترای مهندسی برق و قدرت بوده و در حال حاضر معاون دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی است. مسعود نوری در آزمون ارزیابی اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی که آبان ماه امسال در مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد، رتبه اول را به دست آورد.

آخرین شرکت‌کننده شب دوم مسابقات علی محبی‌پور از بندرلنگه استان هرمزگان بود. او رتبه اول رشته حفظ بیست جزء مسابقات سراسری قرآن کریم را در کارنامه دارد.

در دومین شب از مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد حضور چهره‌هایی همچون علی‌اکبر حنیفی، استاد پیشکسوت و محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی در سالن مسابقات بودیم. همچنین مدیران دو رسانه قرآنی یعنی رادیو قرآن و ایکنا از جمله دیگر افراد حاضر در سالن مسابقات بودند.

با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا در شب دوم مسابقات شاهد حضور جمعیت چندانی در سالن نبودیم و اغلب شرکت‌کنندگان در مسابقات مجاب به حضور در سالن شده بودند. برگزارکنندگان مسابقات در این دوره برای بهره‌مندی شرکت‌کنندگان از تلاوت‌ها و حضور آنها در سالن، تمهیداتی در نظر گرفته‌اند که از جمله آنها تأثیر این حضور در جایزه عمومی پایان مسابقات است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha