تقدیر از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
کد خبر: 4024083
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹

تقدیر از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

همزمان با برگزاری دومین روز نمایشگاه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی، از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تقدیر شد.

تقدیر از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش ایکنا، با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ سید مجید تولیت، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ علی مهدی پور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجلیل شد.

در این مراسم که در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰  برگزار شد، از سیدمحمد حسین مدرسی، استاد ژنتیک انسانی گروه ژنتیک پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به دلیل حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند باکتریایی به بانک میکروارگانیسم‌ها و کلکسیون وکتور و میزبان بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجلیل شد.

همچنین از محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری جهت حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند به کلکسیون وکتور و میزبان بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ سید نصرالله طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی _ دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند رده‌های سلولی به بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ قدیر رجب زاده رئیس و ابوالفضل پهلوانلو، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد جهت حمایت و اهدای نمونه‌های ارزشمند کلکسیون زرشک به بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تقدیر به عمل آمد.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: حلال مشکلات کشور، توسعه علم و فناوری خودمان است و تمام تلاش همه پژوهشگران و جهادگرانی که اینجا حضور  دارند این بوده که اثبات کنند خودمان توان حرکت در مرز علم و تجاری‌سازی فناوری‌ها و ارائه آنها به جامعه را داریم. لذا سیاستمداران باید برنامه ریزی کرده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی افزود: یکی از مجموعه‌هایی که به توسعه سریع علم در آینده کمک می‌کند، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و بانک‌های این مرکز است.  فعالیت‌های این مرکز، کاری ملی و حاکمیتی است، اما متأسفانه آنطور که باید و شاید از این مرکز حمایت نشده است و نیازمند تأمین بودجه و زیرساخت‌های لازم هستیم. 

محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و یکی از اهداکنندگان برتر نمونه‌های زیستی نیز در این مراسم گفت: ایجاد زیست بانک، زیرساخت بسیار اساسی در کشور است و با تصمیم مقام معظم رهبری، این مأموریت به جهاد دانشگاهی واگذار شده؛ هرچند فعالیت‌های این مرکز مخالفانی داشت، اما جهاد دانشگاهی توانست با قدرت این مرکز را راه اندازی و مدیریت کند. 

وی افزود: منابع ژنتیک، سرمایه فعالیت‌های حوزه بیوتکنولوژی است و نیاز است که پایگاه داده نیز به این کار اضافه شود.

انتهای پیام
captcha