درج تاریخچه آثار هنری ـ قرآنی عامل غنای نمایشگاه‌های ایران در خارج است
کد خبر: 4024424
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
رایزن فرهنگی ایران در باکو در گفت‌و‌گو با ایکنا:

درج تاریخچه آثار هنری ـ قرآنی عامل غنای نمایشگاه‌های ایران در خارج است

رایزن فرهنگی ایران در باکو با بیان این‌که نمایشگاه‌‌های هنری ـ قرآنی ایران در خارج از کشور می‌تواند تاریخ قرآن و تاریخ خوشنویسی قرآنی را به مخاطب عرضه كند، گفت: درج تاریخچه آثار مورد عرضه عامل غنای چنین نمایشگاه‌هایی خواهد بود.

درج تاریخچه آثار هنری ـ قرآنی عامل غنای نمایشگاه‌های ایران در خارج استبه گزارش ایکنا، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور هفته گذشته به مناسبت شب یلدا نمایشگاه «قرآن و حافظ» را با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت مجازی برگزار کرد.

این نمایشگاه در صفحات رسمی رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام و ... برگزار شد و مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

رایزنی فرهنگی ایران در باکو نیز این نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کرد، برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری این نمایشگاه در جمهوری آذربایجان با قربانعلی پورمرجان گفت‌وگو‌ کردیم که متن آن در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ ابتدا درباره روند برگزاری نمایشگاه «قرآن و حافظ» در باکو توضیحاتی بفرمایید.

این نمایشگاه كه شامل بیش از 50 اثر خوشنویسی و نقاشی‌خط ارسالی از سوی اداره كل همكاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بود، در وب‌سایت‌های متعلق به رایزنی فرهنگی كشورمان در باكو به نمایش درآمد. همچنین در صفحه فیس‌بوک رایزنی فرهنگی و نیز در صفحه شخصی رایزن فرهنگی این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

همچنین در صفحات اینستاگرام رایزنی فرهنگی و نیز در برخی از گروه‌هایی كه تعداد قابل توجهی از مخاطبان ما در آنها قرار دارند در چند نوبت این عكس‌ها به نمایش درآمد که آدرس برخی از لینک‌ها به شرح زیر است:

1-               http://iranmedeniyyetmerkezi.com/index.php/12/20/2021/2912/

2-              http://baku.new.icro.ir/Hadis%C9%99l%C9%99r

3-               https://www.facebook.com/105618645027581/posts/240935291495915/

4-               https://www.facebook.com/photo/?fbid=410262657550062&set=a.150166066893057

5-                https://www.instagram.com/p/CXtexUbMtrr/

6-               https://www.instagram.com/p/CX8M2UUA7a-/

ایکنا ـ برگزاری نمایشگاه‌های حضوری یا مجازی چقدر می‌تواند در معرفی ایران به مخاطبان در خارج از کشور تأثیرگذار باشد؟

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه به صورت فیزیكی و چه به صورت مجازی برای علاقه‌مندان به موضوعات دینی و ادبی كاملاً مثبت ارزیابی می‌شود و برای شناخت مسلمانان به ویژه قشر جوان، دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و طلاب علوم دینی از فرهنگ و تمدن ایرانی ضروری است.

ایکنا ـ با توجه به علایق مردم جمهوری آذربایجان چه نوع نمایشگاه‌هایی بیشتر در این کشور نیاز است که برگزار شود؟

جمهوری آذربایجان مشترکات فرهنگی زیادی با کشورمان دارد که می‌تواند در نمایشگاه‌های ایران در این کشور مورد توجه قرار گیرد، قطعاً برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «قرآن و حافظ» به‌ویژه به صورت مجازی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. البته وضعیت این كشور تا حدی متفاوت است چون در دو سال گذشته به دلیل پاندمی كرونا‌، همه سالن‌ها بسته بودند؛ اما از دو ماه گذشته كم كم سالن‌ها برای نمایشگاه‌های هنری باز شده‌اند.

ناگفته نماند هنوز مرز زمینی این كشور با ایران به حالت كاملاً عادی برنگشته و برای ورود و خروج از آن مقررات خاصی حاكم است و ان‌شاء‌الله تا چند هفته آینده به حالت عادی برمی‌گردد و در آن صورت می‌توانیم نمایشگاه‌های فیزیكی را هم هماهنگ كنیم.

ایکنا ـ برای غنای هر چه بیشتر نمایشگاه‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در خارج از کشور، چه پیشنهادی دارید؟

برگزاری نمایشگاه از سوی این سازمان به‌ویژه نمایشگاه‌های قرآنی قطعاً می‌تواند تاریخ قرآن و تاریخ خوشنویسی قرآنی را هم با خود، به مخاطب خود عرضه كند، بدین معنا كه در كنار این نمایشگاه ارائه توضیحاتی در مورد تاریخچه آثار خوشنویسی یا نقاشی‌خط می‌تواند اطلاعات خوبی را به مخاطب عرضه كند.

تاریخ كشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز دوره‌های خاص و فراز و نشیب‌های زیادی را سپری كرده و كشور آذربایجان دوبار با حادثه تغییر خط نگارشی مواجه بوده‌ است، لذا ارائه توضیحات دقیق در مورد نوع خط، تاریخچه خط و ... مخاطب نمایشگاه را راحت‌تر به مقصود می‌رساند و درج تاریخچه آثار هنری ـ قرآنی عامل غنای نمایشگاه‌های ایران در خارج خواهد بود.

خط قرآنی و نمایشگاه قرآنی حامل فرهنگ غنی و تاریخ بلندی است كه باید با شناخت مخاطب هر كشور و با توجه به نیاز آن‌ها برنامه‌ریزی و ارائه شود تا به سرمنزل مقصود برسد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha