«قرآن و حافظ»؛ عنوان دومین نمایشگاه بین‌المللی سازمان قرآنی دانشگاهیان
کد خبر: 4021990
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

«قرآن و حافظ»؛ عنوان دومین نمایشگاه بین‌المللی سازمان قرآنی دانشگاهیان

مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی «قرآن و حافظ» در خارج از کشور گفت: این سازمان مجموعه نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی «ملکوت» را برگزار کرده است که در همین راستا نمایشگاه «قرآن و حافظ» دومین نمایشگاه در سال جاری در حوزه بین‌الملل است.

«قرآن و حافظ» دومین نمایشگاه بین‌المللی امسال سازمان قرآنی دانشگاهیان استلاله شکور شهابی، مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شب یلدا سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط با عنوان «قرآن و حافظ» را در حوزه بین‌الملل برگزار کرده است.

وی افزود: این نمایشگاه هم‌اکنون به صورت مجازی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان در حال برگزاری است و صفحات رسمی دیگر رایزنی‌های فرهنگی نیز قرار است در شبکه‌های اجتماعی میزبان این رویداد باشند.

شکورشهابی تصریح کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با هدف استفاده از زبان هنر برای دستیابی به اهداف خود و تقویت مناسبات و تعاملات هنری، رسانه‌ای و تبلیغاتی میان دانشگاهیان و نخبگان در سطح ملی و بین‌المللی با محوریت قرآن کریم و سیره زندگانی معصومین(ع)، مجموعه نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی «ملکوت» را برگزار کرده است که نمایشگاه قرآن و حافظ از سلسله نمایشگاه‌های ملکوت، سومین نمایشگاه در سطح ملی و دومین نمایشگاه بین‌المللی در سال جاری است.

وی در خصوص ارتباط قرآن با اشعار حافظ گفت: همانطور که از تخلص این شاعر مشخص است وی حافظ قرآن بوده و بسیاری از اشعار حافظ موضوع دینی و قرآنی داشته و شرح‌ها و تفاسیر زیادی از این ابیات به رشته تحریر درآمده است. خود حافظ نیز در جایی می‌فرماید: «هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم». شاعر در این یک مصرع به طور واضح از انس خود با قرآن صحبت می‌کند.

مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همچنین گفت: شهید مرتضی مطهری در کتاب «عرفان حافظ» به طور جامع معانی عرفانی و قرآنی اشعار حافظ را شرح داده ‌است که پیشنهاد می‌کنم مخاطبان، این کتاب ارزشمند را حتما مطالعه کنند.

شکورشهابی تصریح کرد: سالهاست دیوان حافظ همواره جزء جدایی‌‌ناپذیر مراسم شب یلدا بوده و خانواده‌ها همواره در این شب با تفأل به این دیوان به مطالعه اشعار این شاعر بلندآوازه ایرانی می‌پردازند؛ از این رو این سازمان تصمیم گرفت نمایشگاه مذکور را برگزار کند.

وی افزود: فراخوان این نمایشگاه ابتدای آذرماه سال جاری منتشر شد و با اتمام مهلت ارسال آثار در مجموع 75 اثر از 49 هنرمند به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال شد که پس از گزینش 54 اثر از 41 هنرمند به مرحله نمایش راه یافت.

مدیر اداره ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در خصوص برنامه‌های نمایشگاهی آینده این سازمان بیان کرد: قرار است به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نمایشگاه نقاشی به صورت ملی و بین‌المللی برگزار شود.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه مجازی در سال جاری آبان‌ماه با نام «ملکوت» شامل تابلوهای تذهیب و نگارگری بود که به همت رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha