اهدای نسخه قدیمی کتاب مقدس مسیحیان به رهبر ارامنه لبنان + عکس
کد خبر: 4024590
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
از سوی رایزن فرهنگی ایران در بیروت انجام شد؛

اهدای نسخه قدیمی کتاب مقدس مسیحیان به رهبر ارامنه لبنان + عکس

رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت، در آستانه حلول سال نو مسیحی، با جاثلیق آرام كشیشیان، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی در لبنان، دیدار و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عهد جدید «بشیطتا» را که از کتب مقدس مسیحیت است، به وی اهدا كرد.

اهدای نسخه قدیمی عهد جدید به رهبر ارامنه لبنان + عکسبه گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان،  عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با حضور در کلیسای کاتولیک خانه بزرگ کیلیکیه پيام كتبي تبریک فرارسیدن سال نو میلادی، جناب حجت‌الاسلام و المسلمين محمدمهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، را تقديم ايشان كرد.

در این دیدار دو طرف درباره مسائل اسلامی مسیحی و امکان برگزاری نشست سالانه مشترک میان ارامنه و ایران در سال 2022، بحث و گفت‌وگو شد.

دو طرف همچنین درخصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان و نقش محوری و تأثيرگذار تهران در دفاع از مسائل مختلف منطقه گفت‌وگو و بر ضرورت همکاری و همفکری برای مقابله با توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها تأکید کردند.

جاثلیق آرام كشیشیان با اشاره به ریشه‌ها و پیوندهای تاریخی روابط ارامنه و ایران، گفت: ما ایران را دوست و برادر لبنانی‌ها می‌دانیم، به همین دلیل انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت، به حمایت‌ها و کمک‌های خود به لبنان ادامه دهد.

عباس خامه‌یار ضمن تبریک فرارسیدن سال نو میلادی و تولد حضرت عیسی(ع) بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست لبنان، همواره حامی و پشتيبانی اين كشور بوده است.

جایگاه ویژه ارامنه در ایران

خامه‌یار همچنین بر ضرورت توسعه مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه فرهنگی تأکید کرد و با اشاره به وضعیت ارمنی‌های ایران گفت: ارامنه در میان اقلیت‌های مذهبی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وي در ادامه با بیان اینکه لبنان نماد گفت‌و‌گو و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان گروه‌ها، طوائف و ادیان گوناگون است، تصریح کرد: ما از لبنان به عنوان کشور دوست دفاع می‌کنیم همان‌گونه که از سایر کشورهای عربی و اسلامی در برابر متجاوزان و سلطه‌جویان دفاع کردیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم به طوری‌که بسیاری از جوانان ما در دفاع از مسیحیان در سوریه و عراق جان خود را از دست دادند و به شهادت رسيدند.

رایزن فرهنگی کشورمان به روند عادی‌سازی میان رژیم های عربی و رژیم اشغالگر قدس نیز اشاره کرد و گفت: عادی‌سازی روابط با اشغالگران، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

فلسطین؛ مسئله اول جهان اسلام

خامه‌یار با بیان اینکه ملت‌های عرب همواره با عادی‌سازی چنين روابطی مخالفند، گفت: در جام ملت‌های عرب که اخیرا در قطر برگزار شد، تماشاگران عرب بارها با شعارهایی از فلسطین حمایت کردند، موضوعی که نشان داد مسئله فلسطین همچنان مسئله اول جهان عرب و جهان اسلام است.

خامه‌یار در پایان به رسم یادبود، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عهد جدید بشیطتا(به زبان سریانی) را که از کتب مقدس مسیحیت است و از سوی مؤسسه «سپيده ماندگار ايرانيان» كشورمان تهيه و هديه شده را به جاثلیق آرام كشیشیان اهدا کرد.

قدردانی از هدیه مقدس ایران

رهبر ارامنه حوزه سیلیسی نیز ضمن تشکر و قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران به خاطر این هدیه مقدس، حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ارامنه در تمام نقاط جهان را ستود و از رایزن فرهنگی ایران در لبنان خواست سلام و تحیات خود را به رهبری و مسئولان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابلاغ کند.

جاثلیق آرام كشیشیان همچنین هدیه دریافتی از رایزنی فرهنگی را یکی از با ارزش‌ترین هدایای زندگی‌اش برشمرد و از این اقدام جمهوری اسلامی ایران بسیار خرسند شد و به وجد آمد.

پس از پایان گفت‌وگو، رایزن فرهنگی به همراه سيدمحمدرضا مرتضوی وابسته فرهنگی کشورمان در لبنان از موزه ارامنه در کیلیکیه بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha