واکنش اساتید الازهر به پیشنهاد تفسیر نوین از قرآن
کد خبر: 4026042
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

واکنش اساتید الازهر به پیشنهاد تفسیر نوین از قرآن

اساتیدی از دانشگاه الازهر پیشنهاد مجلس سنای مصر درباره تدوین آنچه تفسیر نوین و امروزی از قرآن کریم در این کشور خوانده شده است، نسنجیده خواندند.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، اقدام مجلس سنای مصر در بررسی پیشنهاد آنچه تفسیر مدرن و امروزی از قرآن کریم خوانده شده در محافل دینی این کشور جنجال آفریده است.

آمنه نصیر، استاد عقیده و فلسفه دانشگاه الازهر پیشنهاد پارلمان این کشور درباره ارائه تفسیر به اصطلاح مدرن و به‌روز را غیرسنجیده خواند.

نصیر ادامه داد: این پیشنهاد را صحیح نمی‌دانم، زیرا می‌تواند به کتاب پروردگار صدمه بزند، از همین رو باید به این موضوع به طور جدی رسیدگی شود تا  افراد فاقد صلاحیت به آن ورود نکنند.

فتحی عثمان الفقی، عضو هیئت علمای ارشد الازهر و استاد فقه مقارن این دانشگاه هم به پیشنهاد مجلس سنای مصر در خصوص تدوین تفسیر جامعی از قرآن کریم با اسلوب مدرن و امروزی که بیانگر میانه‌روی اسلام باشد واکنش نشان داد.

الفقی در اظهاراتی به قاهره 24 گفت: هر تفسیری از قرآن کریم باید مورد بررسی طرف‌های ذی‌ربط قرار گیرد تا نظرشان را درباره آن بدهند و باید اطمینان حاصل شود که تفسیر با اصول قرآن کریم تطابق دارد.

این استاد الازهر با بیان اینکه پیشنهاد تهیه تفسیر جامع قرآن به سبک مدرن باید به شورای عالی علمای ارشد الازهر، فرهنگستان تحقیقات اسلامی و سایر مراجع ذی‌صلاح ارائه شود، تأکید کرد: نباید اصطلاح مدرنیته و نوسازی برای ارائه چیزی باطل به‌کار گرفته شود یا دلیلی بر تغییر چیزی از احکام قرآن است.

او افزود: هیئت علمای ارشد الازهر اساتید تفسیری هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد. الازهر نیز متخصصان زیادی دارد که می‌توان به آنها مراجعه کرد؛ زیرا بر اساس ماده 2 قانون اساسی مصر اصول شریعت منبع اساسی و اصلی قانون‌گذاری است.

کمیته امور دینی و اوقاف مجلس سنای مصر یکشنبه گذشته، 5 دی دومین جلسه خود را به ریاست یوسف عامر به منظور بررسی پیشنهاد او درباره تدوین تفسیر جامعی از قرآن کریم به شیوه‌ای مدرن که بیانگر میانه‌روی اسلام باشد، برگزار کرد.

در رسانه‌های عربی نیز نقدهایی به پیشنهاد مجلس سنای مصر وارد شده که آن را تحریف مقدس‌ترین دارایی مسلمانان یعنی قرآن در راستای خدمت به حکومت‌ها یا پشتیبانی از اصطلاح «دیانت ابراهیمی» خواندند، چیزی که به‌ویژه با به راه افتادن موج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای گسترش آن در منطقه تبلیغ می‌شود.

انتهای پیام
captcha