تحلیل تلاوت‌ محمدحسن موحدی + صوت و فیلم
کد خبر: 4029583
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲

تحلیل تلاوت‌ محمدحسن موحدی + صوت و فیلم

تحلیل قرائت محمدحسن موحدی از قاریان بین‌المللی کشور از سوی محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت، قاری و داور مسابقات بین‌المللی صورت گرفته است.

خبرگزاری ایکنا، با‌ هدف بهره‌مندی هر چه بیشتر قاریان و علاقه‌مندان از مباحث آموزشی اساتید صاحب فن، اقدام به تحلیل فنی تلاوت قاریان قرآن کریم کرده است. این تحلیل‌‌ها از سوی محمود لطفی‌نیا، قاری پیشکسوت و داور مسابقات بین‌المللی صورت گرفته است. در ادامه فیلم و تحلیل قرائت محمدحسن موحدی از قاریان بین‌المللی کشور اجرا شده در مرحله فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف را مشاهده می‌کنید.

 

تحلیل تلاوت:

آقای محمدحسن موحدی از قرا بسیار قوی و خوب کشور و صاحب امتیازات فوق‌العاده‌ای در زمینه قرائت هم به جهت صدا و مساحت و هم به جهت تجوید و انسجام در تلاوت هستند، اما ضمن اینکه تلاوتشان قوی و خوب بود، اما به نظر کمی در نغمه‌پردازی و ساخت ملودی دچار افراط و تفریط شدند. قاری باید در لحن‌پردازی با آیات همراهی کند نه اینکه آهنگ را با آیات تحمیل کند. آهنگ وقتی به صورت تکلف‌آمیزی بر آیات تحمیل می‌شود این تکلف کاملا قابل مشاهده است و فراز و نشیب‌های صوتی خیلی متعادل، نرم و جذابی نمی‌تواند باشد.

کد

با محمدحسن موحدی بیشتر آشنا شویم

محمدحسن موحدی در سال ۱۳۶۵ در قم متولد شد و در سال ۶۸ به دلیل شغل پدرش به همراه خانواده به تهران نقل مکان کردند. آغاز تلاوت این قاری قرآن از سال ۷۵ و با تشویق آقای ملاصالحی، معلم قرآنش، بوده است. او درباره توفیق تلاوت قرآن معتقد است که این بزرگترین هدیه و در واقع جبران فقدان پدرش، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی، است که چند ماه پیش از شهادت ایشان از جانب خداوند به او هدیه داده شد.

این قاری ممتاز اولین تلاوت‌های خود را با تقلید از اساتیدی همچون عبدالباسط و سپس شحات محمد انور انجام داد و بعد پایه تلاوت او بر سبک استاد شحات انور قرار گرفت و سپس از  اساتیدی چون عبدالفتاح شعشاعی، محمد رفعت، عبدالعزیز حصان، احمد شبیب و ... تقلید کرد.

از اساتیدی که این قاری قرآن در محضر آن‌ها کسب فیض کرده است می‌توان به بهروز یاریگل، سیدمحسن و سید‌حسین موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی و محمدحسین سعیدیان اشاره کرد.

از آغاز ورود به عرصه قرائت قرآن در مسابقات مختلف نیز شرکت می‌کرد و از مهم‌ترین عناوینی که کسب کرده است می‌توان به نفر اول مسابقات کشوری دانش‌آموزی سال ۸۱، نفر اول مسابقات ملی دانشجویان ایران سال ۸۷، نفر اول مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام سال ۸۷، رتبه عالی در سه دوره از مسابقات  کشوری اوقاف سال ۹۴ تا ۹۶ و رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور تونس در سال ۹۷ اشاره کرد. همچنین در سال ۹۴ در طرح ارزیابی قاریان جمهوری اسلامی ایران، موفق به اخذ مدرک درجه دو شد و در سال ۹۹ اجازه قرائت قرآن به روایت حفص از عاصم را از محضر محمدرضا زاهدی دریافت کرد.

انتهای پیام
captcha