تحلیل تلاوت‌های روز دوم فینال مسابقات سراسری قرآن + صوت و فیلم
کد خبر: 4022838
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

تحلیل تلاوت‌های روز دوم فینال مسابقات سراسری قرآن + صوت و فیلم

شش قاری، شب گذشته، در روز دوم مسابقات سراسری قرآن به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند، ‌آشنا نبودن قاریان با آیات، ‌ضعف و خستگی صدا و اشتباه در اجرای آکسان‌ها از جمله اشکالات قاریان در این روز بود.

محمود لطفی نیاخبرگزاری ایکنا، همزمان با آغاز فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با هدف بهره‌مندی هرچه بیشتر قاریان شرکت‌کننده و دیگر علاقه‌مندان از مباحث آموزشی اساتید صاحب فن، هر روز تحلیل فنی شرکت‌کنندگان رشته قرائت تحقیق را پیگیری و منتشر می‌کند.

این تحلیل‌ها از سوی محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت، قاری و داور مسابقات بین‌المللی صورت می‌گیرد که در ادامه تحلیل تلاوت‌های شش قاری شرکت‌کننده در روز دوم (اجرا شده در سه‌شنبه شب 30 آذرماه) مسابقات آمده است.


فیلم اجرای قاریان فینالیست در دومین شب مسابقات سراسری قرآن 


تحلیل تلاوت وحید خزایی

«آقای وحید خزایی یک تلاوت خوب و منطقی داشت، اگرچه احساس بنده این بود که صدای ایشان در این تلاوت دچار ضعف و خستگی بود و در پاره‌ای موارد با خروسکی شدن بیشتر خود را نشان داد، اما در عین حال جزء صداهای خوب و با انعطاف است و تحریرهای بسیار زیبایی اجرا می‌کند.

ایشان در حوزه پردازش لحن در معنامحوری نسبتاً خوب عمل کرد و در بحث ارائه ملودی‌های جذاب و تأثیرگذار هم موفق بود. همچنین تلاوت ایشان از ردیف‌های مقامی خوبی برخوردار بود.

کد

تحلیل تلاوت مسعود نوری

آقای مسعود نوری هم از قاریان خوب تهران است و تلاوت نسبتاً خوبی داشت، با وجود اینکه ایشان صوت قوی و پرمساحتی دارد و از انعطاف خوبی برخوردار است، اما در تلاوت خود نتوانست از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

شاید علت این باشد که برنامه پردازش لحنی ایشان هم از حیث ردیف و هم از حیث تطابق ملودی و اسلوب آیات خیلی موافق نبود و لذا نتوانست خیلی خوب عمل کند. با این وجود اجمالاً تلاوت خوبی داشت و امیدوارم به خصوص در زمینه تطبیق ملودی با اسلوب آیات بیشتر تلاش کند.

کد

تحلیل تلاوت سیدجاسم موسوی

سیدجاسم موسوی از قاریان ممتاز خوزستان است و سال‌هاست در مسابقات حضور می‌یابد،‌ تلاوت‌های ایشان عموماً جذاب است. آقای موسوی در اینجا هم تلاوت خوبی داشت و به لحاظ ردیف مقامی و تنوع ملودی‌ها خوب عمل کرد و مطابق معمولِ تلاوت‌های ایشان بود. البته در این تلاوت کمی تکلف داشت و در اجرای آکسان‌ها هم به تعداد زیاد دچار اشتباه بود.

کد

تحلیل تلاوت علیرضا مکاری

ایشان صدای قوی و خوش‌رنگی دارد و اجرایی در قالب سبک مرحوم استاد عبدالباسط داشت. این سبک تلاوت کاملاً مناسب صدای ایشان است اما تجربه ایشان در زمینه پردازش و استفاده هنری از صدا در این سبک، تجربه کاملی نیست.

کد

ایشان در تنظیم ملودی‌ها و نغمات در تلاوت آیات ضعف داشته و باید این ضعف را جبران کند. بنابراین لازم است در این زمینه بیشتر کار کند. چون یکی از لوازم کار تقلیدی از هر نوع آن، آشنایی هرچه بیشتر با قواعد خوانش آیات است، قاری که تقلیدی می‌خواند یا قطعه‌ای که قاری الگو خوانده است، اجرا می‌کند یا خارج از آن قطعه، قطعه دیگری را از الحانی که شنیده و ردیفی که قاری الگو دارد، اجرا می‌کند. اینجا کار سخت می‌شود و آشنایی با آیات در روان‌خوانی اجرای ملودیک آیات به او بیشتر کمک می‌کند.

لذا آشنایی با خوانش آیات هرچه بیشتر و قاری در این زمینه ماهرتر باشد، می‌تواند در لحن‌گذاری موفق‌تر عمل کند. قبلاً هم در این مورد عرض کردم مانوس بودن قرا با آیات بسیار لازم است که ان‌شاالله مقید به این امر باشند.

تحلیل تلاوت محمدجواد برخورداری

آقای برخورداری هم از قاریان خوب کشورمان است و در حوزه لحنی خیلی خوش سلیقه است، اما با صدای گرفته و خسته‌ای تلاوت کرد و در پاره‌ای از موارد به خاطر همین گرفتگی، صدا همراهی خوبی با ذهن خلاق قاری نداشت و ایشان را دچار ناکوکی در اجرای لحن کرد.

کد

ان‌شاالله ایشان در دوره‌های بعدی مسابقات بتواند با صدای صاف و پخته‌تر در کرسی تلاوت حاضر شود و تلاوت‌های بهتری از ایشان بشنویم.

تحلیل تلاوت خلیل سواری

آقای سواری از خوزستان، ادای خوب و استواری داشت و صدای ایشان هم صدای قوی و خوش رنگی بود، اما با اینکه تلاوت خوب و سالمی ارائه داد تحرک لحنی ایشان به نسبت فضای آیاتی که در اختیار داشت ضعیف بود و می‌توانست از انعطاف صدای خودش بهتر بهره ببرد.

ایشان در پردازش ملودیک آیات خیلی خشک عمل کرد اگرچه ردیف‌ها برای تلاوت این آیات خوب بود و قالب‌های کلی مقامات را خوب اجرا کرد. در انتها برای ایشان و همه دوستانی که در روز دوم تلاوت داشتند آرزوی توفیق و موفقیت روزافزون دارم.

کد

در مجموع به نظر من تلاوت وحید خزایی از استان تهران در روز دوم نسبت به سایر تلاوت‌ها بهتر و متعادل‌تر بود.

نکته‌ای که لازم می‌دانم در پایان ذکر کنم این است که نقطه نظراتی که حقیر در این فقره عرض می‌کنم به جهت انتقال تجربه معلمی و نظرات کلی و شخصی بنده است و امیدوارم مفید فایده باشد و این نظرات هیچ ربطی به قضاوت هیئت محترم داوران که با دقت نظر در ابعاد مختلف تلاوت قراء در صحنه حاضر هستند و امتیاز می‌دهند، ندارد و نافی نظرات آن بزرگواران نیست. حتما نظرات آن بزرگواران صائب است و امتیازاتی که می‌دهند خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود.»

انتهای پیام
captcha