«حلال بوکینگ»؛ ابتکاری برای رونق در بازار گردشگری
کد خبر: 4033073
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۷

«حلال بوکینگ»؛ ابتکاری برای رونق در بازار گردشگری

شرکت انگلیسی «حلال بوکینگ» که در زمینه رزرو اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی حلال فعال است موفق شده خدمات خود را به صدها هزار گردشگر مسلمان در چهار گوشه جهان ارائه و رضایت آنها را جلب کند.

حلال بوکینگ و گردشگری حلال

 به گزارش ایکنا، گردشگری حلال در دهه اخیر با رشد چشمگیری در سراسر جهان روبه‌رو شده و امروز مسلمانان بیشتری خواستار سفر به مناطقی هستند که دارای امکاناتی همچون فضای مناسب برای عبادت، در دسترس بودن غذای حلال و تفریحات منطبق با شریعت اسلامی باشد.

با استقبال مسلمانان از صنعت گردشگری حلال، کارآفرینان زیادی به فعالیت در این حوزه روی آورده و کوشیده‌اند با ارائه طرح‌های خلاقانه سهمی از این بازار رو به رشد را از آن خود کنند. 

حلال بوکینگ؛ ابتکار کارآفرینان مسلمان

یکی از نوآوری‌ها در زمینه گردشگری حلال، وب‌سایت بریتانیایی حلال بوکینگ (HalalBooking.com) است. حلال بوکینگ، وب سایتی برای  جستجو و رزرو اقامتگاه‌های منطبق با ارزش‌های اسلامی در گوشه و کنار جهان است که به کاربران امکان می‌دهد هتل‌ها و ویلاهای دارای امکانات حلال را به صورت آنلاین بر اساس نیازهای خود رزرو کنند.

این وب‌سایت در سال 2014 توسط چند کارآفرین مسلمان که تجربه مدیریت شرکت‌های مسافرتی را داشتند تأسیس شد. آنها گرد هم آمدند تا ایده یک وب‌سایت جستجوی جهانی مقاصد سفر حلال را عملی کنند.

بنابراین، این وب‌سایت برای پیدا کردن محل اقامت خانوادگی در مناطق ساحلی در تعطیلات و یا برای استراحت در هتل در شهرها یا یافتن یک اقامتگاه ویلایی، به گردشگران مسلمان کمک می‌کند. 

در HalalBooking این امکان وجود دارد که امکانات و خدمات حلال‌پسند را در مقصد سفر خود جستجو کنید. کاربران همیشه هتل‌ها و اقامت‌گاه‌هایی را پیدا خواهند کرد که می‌توانند غذای حلال را چه در آن محل و چه در مناطق اطراف آن پیدا کنند.

با رزرو اقامتگاه از طریق این سایت، در آن دسته از مکان‌هایی که الکل مصرف می‌شود، نوشیدنی‌های الکلی از خدمات اتاق حذف و بسیاری از استراحتگاه‌ها و هتل‌های معرفی شده در این وب‌سایت به هیچ وجه مشروبات الکلی عرضه نمی‌کنند یا دارای مکان‌های خاصی هستند که تنها نوشیدنی‌ها و غذاهای حلال در آن عرضه می‌شود.

در این وب‌سایت می‌توانید استراحتگاه‌هایی را جستجو کنید که دارای سرگرمی‌های مناسب برای خانواده‌ها است و بسیاری از استراحتگاه‌ها دارای امکانات و کلوپ‌های ویژه‌ای برای کودکان هستند.

همچنین بسیاری از اقامت‌گاه‌ها امکانات جداگانه مختص مردان و زنان مانند استخرهای سرپوشیده و روباز و مراکز ماساژ دارند. برخی از هتل‌ها حتی سواحل اختصاصی برای زنان دارند. بسیاری از هتل‌های معرفی شده در این وب‌سایت دارای سوئیت‌هایی برای استفاده اختصاصی یک خانواده هستند.

حلال بوکینگ

همچنین ویلاهای معرفی شده در این وب‌سایت به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند تا استخرهایشان دارای حریم خانوادگی کاملاً خصوصی باشد، یعنی هیچ ساختمانی به آن مشرف نباشد.

به طور کلی اقامت‌گاه‌های این وب‌سایت اینگونه طبقه‌بندی شده‌اند: استراحتگاه‌های ساحلی برای آفتاب گرفتن؛ هتل‌‌های شهری دارای امکانات حلال؛ ویلاهای مجلل دارای استخرهای خصوصی.

توسعه اقامتگاه‌های حلال در چهار گوشه جهان

گردشگران برای اطمینان از اینکه می‌توانند اقامتگاهی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد، می‌توانند همه نظراتی که در سایت آمده را مطالعه کنند. به گفته مسئولین این وب‌سایت همه امکانات ذکر شده در اقامتگاه‌ها، از نزدیک بررسی شده و قابل استفاده هستند.

حلال بوکینگ، شرکتی موفق در زمینه گردشگری حلال // اماده

انور جبی، مدیر اجرایی این شرکت، بر تنوع محصول به عنوان یک محرک رشد کلیدی در این تجارت تأکید کرد و گفت: اگرچه ترکیه مقصد اصلی ما برای کسانی است که به دنبال استراحتگاه‌های ساحلی حلال هستند، اما تقاضا برای مراکش در سال 2019 رشد قابل توجهی داشته است. ما از نزدیک با هتل‌های مراکش همکاری کرده‌ایم تا به آنها کمک کنیم تا امکانات و مقاصد دوستدار حلال خود را توسعه دهند.

وی افزود: مراکش و اگادیر در بین مشتریان ما بسیار محبوب هستند. همچنین مقاصد اروپایی مانند اسپانیا، بوسنی، لندن و پاریس را توسعه دادیم؛ گزینه‌های خود را در مقاصد دورتر مانند اندونزی، مالزی و تایلند هم توسعه دادیم و مقاصد جدیدی مانند مالدیو، موریس و سیشل را معرفی کردیم. به‌طور کلی، ما تنوع اقامتگاه‌های پیشنهادی را افزایش داده‌ایم که نه تنها استراحتگاه‌های ساحلی، بلکه هتل‌های شهری، مناطقی برای اسکی و اسپا را نیز شامل می‌شود.

ازسرگیری رونق گردشگری پس از کرونا

پیش‌بینی می‌شود شرکت حلال بوکینگ امسال در حوزه صنعت گردشگری بین‌المللی رشد زیادی داشته باشد.

افق سچگین، مدیر بازاریابی این شرکت می‌‌گوید: انتظار داریم که با از سرگیری مسافرت‌های بین‌المللی و کاهش محدودیت‌های سفر و واکسیناسیون گسترده جهانی، صنعت گردشگری در سال 2022 احیا شود.

حلال بوکینگ

النور سیدی، مدیر حلال بوکینگ می‌گوید: انتظار داریم تعداد سفرها با رشد 50 تا 70 درصدی به 50 تا 60 میلیون سفر برسد. میزان فروش در دو هفته ابتدایی ژانویه بسیار امیدوارکننده بوده است.

HalalBooking یک سرمایه‌گذاری 5 میلیون دلاری در مارس 2021 دریافت کرد. این سرمایه‌گذاری اولین بخش از برنامه جلب 20 میلیون دلار سرمایه است. این 5 میلیون دلار توسط گروهی از سرمایه‌گذاران خصوصی، از جمله بانک تجارت بریتانیا، در قالب یک قرارداد وام قابل تبدیل، تأمین شد.

این شرکت در حال حاضر در حال مذاکره با چند صندوق سرمایه‌گذاری است تا به عنوان سرمایه‌گذار اصلی برای 15 میلیون دلار باقی مانده عمل کنند. این شرکت امیدوار است سرمایه‌گذار اصلی را انتخاب و به‌زودی قرارداد خود را نهایی کند.

وجوه جمع‌آوری‌شده برای تقویت رشد تصاعدی شرکت برای سال‌های 2022- 2024 و دستیابی به هدف سود یک میلیارد دلاری در سال 2024 استفاده می‌شود.

قبل از همه‌گیری کووید-19، HalalBooking سالانه 70 درصد رشد مرکب را تجربه کرده بود. همه‌گیری کرونا در سه ماهه دوم 2020 به شدت به این شرکت ضربه زد، اما اوضاع  در سه ماهه سوم 2020 بهبود یافت؛ به این معنی که فروش در این دوره با سه ماهه سوم 2019 برابری کرد. در طول سال 2020 که سال بسیار سختی برای بخش گردشگری بود، این شرکت عملکرد خوبی داشت و توانست همه کارکنان خود را حفظ کند. این اطمینان وجود دارد که تأثیر کووید فقط کوتاه‌مدت است و بر چشم‌انداز بلندمدت شرکت تأثیر نمی‌گذارد.

حلال بوکینگ، شرکتی موفق در زمینه گردشگری حلال // اماده

فروش در سال 2021 بسیار امیدوار کننده بود. علی‌رغم اخبار منفی و موج‌های جدید کووید در اروپا که بازار اصلی این شرکت است، فروش سه ماهه اول این سال  بهبود یافت و این شرکت پیش‌بینی کرد تا ماه می 2021 به میزان برابر با دوره مشابه در سال 2019 برسد و فروش تا ماه جولای تا آگوست این سال، دو برابر شود.

النور سیدلی، مدیرعامل HalalBooking می‌گوید: ما در موقعیت بسیار خوبی برای از سرگیری رشد تصاعدی خود هستیم. مطمئن هستم که به سرعت  در حال بازگشت هستیم.

وی افزود: ما در حوزه گردشگری خوش‌نام بوده و همه‌گیری کووید را به‌خوبی پشت سر گذاشته‌ایم و موفق شدیم همه کارکنان خود را حفظ کنیم و از زمان، برای توسعه بسیاری از فناوری‌های جدید عاقلانه استفاده کردیم. 

وی ادامه داد: به‌طور کلی ممکن است 3 تا 4 سال طول بکشد تا صنعت سفر به سطح سال 2019 بازگردد، اما ما در بهترین بخش صنعت سفر یعنی اوقات فراغت هستیم. بخش اقامتگاه‌های تفریحی در سه ماهه سوم و چهارم امسال شاهد بهبودی قوی خواهد بود.

بنابراین برای برندی مانند ما که قبل از کووید در مسیر رشد چشمگیر قرار داشت، اگر بتوانیم امسال رشد تصاعدی خود را از سر بگیریم، جای تعجب نیست. با سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری که 5 میلیون دلار آن را قبلا محقق کرده‌ایم، اکنون می‌توانیم نرخ رشد خود را حتی بیشتر تسریع کنیم.

  حلال بوکینگ و چشم‌انداز روشن پیش‌ رو

این شرکت که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است، بیش از 300 هزار مشتری از 110 کشور جهان و 3 هزار دفتر مسافرتی همکار دارد که خدمات سفر حلال را در اختیار همه مسافران از سرتاسر جهان قرار می‌دهند.

این وب‌سایت همچنین دارای بیش از 83 هزار  اقامتگاه همکار در بیش از 50 کشور در سراسر جهان است که می‌توانند بر اساس نیازهای حلال مانند در دسترس بودن غذای حلال، محیط‌های بدون الکل و استخرهای شنا، سالن ماساژ و سواحل مخصوص بانوان و خانوادگی فیلتر شوند.

در سال 2019، HalalBooking از سوی مرکز Sunday Times Virgin Atlantic Fast Track 100در رتبه سی و سوم شرکت‌های در حال رشد بریتانیا قرار گرفت. همچنین از سوی مجله فایننشال تایمز در جایگاه 237 در اروپا جای گرفت. این شرکت در همین سال رتبه اول بریتانیا و رتبه هشتم اروپا را در میان شرکت‌های دارای بیشترین رشد در زمینه گردشگری به خود اختصاص داد.

گزارش از محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha