دیدار رایزن فرهنگی ایران با اسقف اعظم کلیسای مارونی در لبنان
کد خبر: 4033452
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳

دیدار رایزن فرهنگی ایران با اسقف اعظم کلیسای مارونی در لبنان

رایزن فرهنگی ایران در لبنان، با حضور در کلیسای مارونی لبنان در بیروت، با پولس عبدالساتر، اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، دو طرف در این دیدار درباره مسائل فرهنگی و گفتگوی ادیان توحیدی به بحث و گفت‌وگو پرداخته و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری ها با رویکرد توسعه مناسبات فرهنگی تاکید کردند.

در ابتدا، دوطرف ضمن ارائه راهکارهایی در رابطه با تقویت یکپارچگی میان پیروان ادیان و فرق مختلف، تاکید کردند: تنوع و ناهمگونی فرقه‌ها و اقلیت‌ها، نقطه ضعف نیست بلکه در کشوری مانند مسئله تکثر قومی و مذهبی قدرت این کشور را برای مقابله با چالش ها افزایش می‌دهد.

اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت با اشاره موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از لبنان و کشورهای منطقه گفت: بر کسی پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران اصل حمایت بی‌دریغ از مستضعفان را اولویت قرار داده و همیشه از ملت های ستم‌دیده در برابر زیاده خواهی‌های دولت‌های مستکبر حمایت کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک سال نو میلادی به اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت، برای توسعه همکاری‌های فرهنگی مسیحیان لبنان ابراز آمادگی کرد.

خامه‌یار در ادامه با تمجید از چهره‌های ادبی مسیحی که در ستایش از اهل بیت(ع) آثار گرانبهایی را آفریده اند، گفت: اندیشمندان و ادیبان مسیحی آثار فاخری در مدح اهل بیت(ع) خلق کرده اند و با این آثار شهرت جهانی پیدا کرده اند.

رایزن فرهنگی ایران در بیروت در ادامه افزود: قصد دارد مهم‌ترین آثار اندیشمندان و ادبیبان مسیحی که درباره سیره اهل بیت (ع)، آثاری که به یادگار گذاشته را در یک مجموعه گردآوری کند.

وی بیان کرد: ادیبان مسیحی، گنجینه غنی و گرانبهایی به یادگار گذاشته که علاوه بر ارزش‌ها و زیبایی‌های صوری، دارای معانی عمیق زیبایی‌شناسی و نمادین هستند. این آثار بسیار ارزشمند نیازمند پژوهش‌های عمیق است.

اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت نیز به نوبه خود دلیل توجه مسیحیان به آموزه های شیعی را اشتراک میان آموزه های تشیع و مسیحیت قلمداد کرد و همچنین دلیل وجود مشترکات بسیار زیاد میان اندیشه شیعی و مسیحی را ظلم و ستمی دانست که دوره های تاریخی مختلف بر پیروان اهل‌بیت(ع) رفته است.

پولس عبدالساتر در ادامه به پیوندهای تاریخی میان ایران و لبنان اشاره کرد و گفت: ایران و لبنان، پیوند تاریخی و تمدنی و فرهنگی عمیقی با هم دارند، و مردم لبنان به روابط تاریخی خود با ایرانیان می بالند.

خامه یار نیز ضمن قدردانی از اسقف اعظم عبدالستار به دلیل علاقه‌مندی به فرهنگ و تمدن ایران و تمجید از ایرانیان، از وی دعوت کرد برای آشنایی با اماکن دینی و اطلاع از وضعیت مسیحیان ایران به کشورمان سفر و از کلسیاهای موجود در ایران بازدید کند.

خامه یار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان در ایران اشاره کرد و از موقعیت اجتماعی آنان سخن گفت.

وی تاکید کرد: حقوق پیروان ادیان الهی و اقلیت‌های دینی در ایران اسلامی بیش از گذشته به رسمیت شناخته و محترم شمرده شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان همچنین ابراز امیدواری کرد: این دیدار منشأ تحول در مسیر گسترش مناسبات فیمابین در زمینه‌های فرهنگی و گفتگوی بینادین بین دو طرف باشد.

پیش از پایان این دیدار، دو طرف بر ضرورت توسعه دیدارها جهت بسترسازی برای تقویت فرهنگ گفتگو و انسجام میان پیروان ادیان توحیدی با هدف خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان تأکید کردند.

در پایان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به رسم یادبود، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عهد جدید بشیطتا (به زبان سریانی) را به اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان اهدا کرد که مورد استقبال فوق‌العاده وی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha