قدردانی جنبش فتح از لغو عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا
کد خبر: 4034455
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

قدردانی جنبش فتح از لغو عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا

 جنبش فلسطینی فتح با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های گسترده برای لغو عضویت اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا قدردانی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، جنبش فتح ضمن استقبال از تصمیم سران اتحادیه آفریقا مبنی بر توقف عضویت اسرائیل به عنوان ناظر در این اتحادیه تأکید کرد، این تصمیم، پیروزی حق و حقوق فلسطین و مسئله عادلانه فلسطین است.

 جنبش فتح فلسطین با صدور بیانیه‌ای تلاش‌های گسترده‌ رهبری فلسطین و در رأس آن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تمامی طرف‌های ذی‌ربط در سطوح عربی و بین‌المللی برای لغو عضویت اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا را ارج نهاد.

این جنبش فلسطینی همچنین اعلام کرد، این تصمیم با مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مسئله فلسطین و مبارزه با استعمار و آپارتاید تطابق دارد.

جنبش فتح مجدداً از تمامی برادران و دوستانی که در کنار این تصمیم ایستادند و از آن حمایت کردند، تشکر و قدردانی و اعلام کرد که اگر این تعلیق اتفاق نمی‌افتاد، به مثابه پاداشی برای اسرائیل جهت تداوم جنایت‌هایش علیه ملت فلسطین بود.

از سوی دیگر، پارلمان عربی نیز از تصمیم اتحادیه آفریقا درخصوص توقف عضویت اسرائیل به عنوان ناظر در این اتحادیه استقبال کرد.

پارلمان عربی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم، موضع پیشین شخصی موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا را تصحیح کرد. تلاش‌های رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌تواند به حمایت آفریقا از مسأله فلسطین و حقوق مشروع فلسطینیان لطمه بزند.

پارلمان عربی تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای عربی برای اصلاح این موضع هماهنگ با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را ستود.

پارلمان عربی اعلام کرد، مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مسئله فلسطین و تصمیمات این اتحادیه که بر حمایت از حق ملت فلسطین تأکید دارد، موضعی غیر قابل تغییر، همیشگی و بی‌قید و شرط در تعیین سرنوشت خود است.

پیشتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز با صدور بیانیه‌ای از تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر استقبال کرد.

حماس از مواضع تمامی کشورهای آفریقایی که با عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر مخالفت کردند، تمجید و بیان کرد که این مواضع بیانگر انسجام و همسویی این کشورها با مبانی اصیل اتحادیه آفریقا و ادامه حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین است.

همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی، از تصمیم اجلاس آفریقا برای توقف عضویت اسرائیل به عنوان ناظر در این اتحادیه، استقبال کرد.

اتحادیه آفریقا از تعلیق تصمیم اعطای وضعیت ناظر به اسرائیل خبر داد و اعلام کرد کمیته‌ای شامل هفت رئیس‌جمهوری از جمله رئیس‌جمهوری الجزایر برای بررسی این مساله تشکیل داده است.

رژیم صهیونیستی در ماه آگوست ۲۰۲۱، به عنوان ناظر به عضویت اتحادیه آفریقا درآمده بود.

انتهای پیام
captcha