ترویج باورهای دینی و اهمیت به شعر فارسی در جشنواره شعر «مولود کعبه»
کد خبر: 4035294
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷

ترویج باورهای دینی و اهمیت به شعر فارسی در جشنواره شعر «مولود کعبه»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره ملی «شعر مولود کعبه»، اقدامی در جهت ترویج باورهای دینی و ارزش‌های اسلامی در کنار اهمیت به شعر و ادبیات فارسی است.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، امروز 20 بهمن‌ماه در نشست خبری «جشنواره ملی شعر مولود کعبه» که با حضور اصحاب رسانه در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه علمی و تربیتی گسترده است که این شبکه در سراسر کشور گسترده شده، به‌گونه‌ای که این دانشگاه با دارا بودن بیش از ۵۰۰ واحد را اگر در کنار مجموعه‌هایی چون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر بگیریم، دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۴۳درصد در حوزه آموزش عالی و پزشکی کشور در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز 17 واحد و مرکز در شهرهای مختلف مستقر هستند که بزرگترین مجموعه این دانشگاه در مشهد مستقر است که با داشتن حدود 61 هزار دانشجو سهم بسیار چشمگیری را در استان از آن خود کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: در کنار آموزش عالی، واحد آموزش علوم پزشکی این مجموعه در شهر مشهد نیز با داشتن نزدیک به 3000 دانشجو سهم بی‌نظیر و غیرقابل انکاری در آموزش پزشکی را داراست، به گونه‌ای که بیمارستان‌هایی از جمله بیمارستان آریا و ۲۲ بهمن با داشتن بیش از 250 تخت نیز سهم قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان را دارد.

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل فرهنگی

مرادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر رویکرد دانشگاه به مسائل فرهنگی تغییر کرده است، افزود: کارکرد دیگری که دانشگاه در کنار کارکردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری مورد توجه قرار داده است، کارکرد فرهنگی است، این در حالی است که سند تحول و تعالی دانشگاه هم که اخیراً از آن رونمایی شد بر معنویات تأکید بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: در حقیقت مدل دیگری که در کنار مدل آموزشی برای توسعه و پیشرفت کشور طراحی شده، مدلی مبتنی بر معنویات است. بنابراین علم و معنویت به عنوان دو بال می‌تواند راه‌گشای مشکلات فعلی کشور و حل معضلات پیش رو در حوزه‌های مختلف باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که این تغییر رویکرد و یا چرخش تحول‌آفرین در نگاه دانشگاه به مسائل می‌تواند در باز کردن گره‌های پیش روی کشور در حوزه‌های مختلف موثر و کارآمد باشد و بر همین اساس ما در شهر مشهد به عنوان قطب فرهنگی غرب مشهد مطرح هستیم و با توجه به همین رویکرد، در مناسبت‌های مختلف سعی داشته‌ایم نقش‌آفرینی خوبی در فضای اجتماعی داشته باشیم به گونه‌ای که کرسی‌های آزاد‌اندیشی که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار می‌شود، یکی از این اقدامات است که در نوع خود بی‌نظیر است.

مرادی عنوان کرد: در سال گذشته ما 56 کرسی دانشجویی و آزاداندیشی داشتیم و امسال با این رقم به 100 کرسی آزاداندیشی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین کار دیگری که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد صورت گرفته این است که این دانشگاه سعی داشته است به مناسبت‌های معنوی نیز توجه داشته باشد، به‌گونه‌ای که متولی مجالسی که در دهه آخر صفر در مشهد برگزار می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال در تاریخ شمسی خود دو نیمه شعبان داریم که اولین آن در آغاز سال بود و دیگری نیز در پایان سال خواهد بود، بر همین اساس به تدبیر آقای طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بنا شد که موسسه امامت و مهدویت که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی و متعلق به دانشگاه باشد، شکل گیرد و این موسسه خوشبختانه به مرحله ثبت رسیده است و محوریت این موسسه شهر مشهد خواهد بود و یکی از اساتید دانشگاه آزاد مشهد نیز به عنوان مدیر عامل این موسسه منصوب خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: در کنار این برنامه نیز کانون مهدویت را در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم داشت که دبیرخانه این برنامه نیز در شهر اصفهان مستقر است که البته امروز نیز این دبیرخانه در استان خراسان رضوی در حال فعالیت است و برنامه‌هایی چون نشست‌های تخصصی، وبینارهای تخصصی که بیش از 15 وبینار در طی این مدت کوتاه برگزار شده، اهدای بسته‌های فرهنگی، ایستگاه‌های صلواتی، تجلیل از خادمان، نشریه مهدویت، مسابقات ادبی، همایش پیاده‌روی و نمایشگاه‌های مجازی در شهرهای مختلف استان در حال برگزاری است.

استمرار جشنواره ملی «شعر مولود کعبه»

مرادی با اشاره به جشنواره ملی شعر مولود کعبه نیز بیان کرد: این جشنواره یک کار فاخر است که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، موسسه امامت و مهدویت و همچنین دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نیز برگزار خواهد شد. البته که در 10 استان کشور نیز به واسطه مناسبت ولادت امام زمان(عج) جشنواره‌هایی با عناوین و موضوعات خاصی از تاریخ 13 رجب تا 15 شعبان در حال برگزاری است، اما افتتاحیه این مراسم در روز یکشبه 24 بهمن‌ماه سال جاری با حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در شهر مشهد، برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: متأسفانه امروزه میان نسل جوان ما و شعر فاخر و معنوی فاصله‌ای ایجاد شده و طبیعتاً اگر این ارتباط و فاصله را بتوانیم به عنوان مجموعه متولی فرهنگی کمتر کنیم در این صورت توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از رسالت خود را در ترویج و تعمیق باورهای دینی و توجه به ادبیات کهن، انجام دهیم.

مرادی با بیان اینکه این جشنواره به تأکید مقام معظم رهبری و اینکه ایشان شعر را به عنوان ثروت ملی مطرح فرمودند، افزود: این جشنواره نیز از چند ویژگی برخوردار است، اولاً موضوع این جشنواره آیینی است و به نوعی در کنار ترویج باورهای دینی و ارش‌های اسلامی به اهمیت شعر و ادبیات توجه دارد، دوماً این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این جشنواره در شهر مشهد برگزار می‌شود و به‌نوعی محوریت تعمیق و ترویج باورهای دینی و توجه به ادبیات فارسی شهری است که خود به عنوان شهر فردوسی و ادبیات باید به این مسائل بیش از پیش توجه داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: تشکل موسسه امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی یک اقدام ماندگار و فاخری برای دانشگاه است و از این‌رو ما به عنوان یکی از متولیان فرهنگی باید در جهت ترویج معارف اهل‌بیت(ع) کوشا باشیم و بنابراین بناست که این جشنواره‌ در سال‌های آینده نیز استمرار داشته باشد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مسیر نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.

فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

وی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن و عترت یکی از گسترده‌ترین مسابقات قرآنی در کشور است که نزدیک به 40 سال است که در مجموعه دانشگاه آزاد در حال برگزاری است و خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد هم بسیار مورد استقبال دانشجویان و خانواده دانشگاه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: این مسابقات در سطح کارکنان، دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود و همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. البته علاوه بر این مسابقات قرآن و عترت که شناخته شده است، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز به مناسبت‌های مختلف جشنواره‌های قرآنی زیادی برگزار شده و اخیراً نیز تجلیل از خادمان و حاملان قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با حضور قاریان برجسته کشوری و استانی برگزار شد و علاوه بر این نیز برنامه‌های قرآنی دیگری از جمله دوشنبه‌های قرآنی در مسجد دانشگاه برگزار می‌شود.

مرادی عنوان کرد: با توجه به اینکه در مدارس سماء در استان 10 هزار نفر در 57 مدرسه مشغول به تحصیل هستند، این مدارس چند سالی است که با رویکرد قرآنی به تربیت حافظان قرآن اهتمام ویژه‌ای دارد و در دوماه اخیر نیز مراسم تجلیل از حافظان دانش‌آموز قرآن در حرم مطهر رضوی برگزار شد و در حال حاضر نیز در مجموع مدارس سماء در کشور بیش از 200 نفر حافظ قرآن وجود دارد و بنا است که این تعداد به 100 هزار حافظ قرآن برسد.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام دانشگاه به مسائل معنوی تحت تأثیر معارف اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم است که ان‌شاءالله بتوانیم به این وظیفه‌ خود عمل کنیم و در مسیر تکامل و توسعه‌ای که دانشگاه به آن نیاز دارد بیش از گذشته موثر واقع شویم.

انتهای پیام
captcha