پیش‌بینی 20 میلیون بازدیدنفر از مسابقات بین‌المللی قرآن / پخش از 10 شبکه خارجی
کد خبر: 4037420
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
مجیدی‌مهر بیان کرد:

پیش‌بینی 20 میلیون بازدیدنفر از مسابقات بین‌المللی قرآن / پخش از 10 شبکه خارجی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به پخش مسابقات از 10 شبکه خارجی و نیز صدا و سیما و فضای مجازی، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این دوره 20 میلیون بازدیدنفر از رقابت‌ها به ثبت برسد.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن بعدازظهر امروز 30 بهمن‌ماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و به منظور بررسی آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه انتقال مدیریتی صورت گرفته در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یک جابجایی طبقه‌ای بوده است، گفت: خوشبختانه به واسطه سالها خدمت در سازمان اوقاف و مرکز امور قرآنی شناخت کاملی نسبت به ظرفیت‌ها و ساختارهای این مجموعه وجود دارد و شاید اگر شخصی خارج از مجموعه برای این مسئولیت انتخاب می‌شد، زمان زیادی برای آشنایی با ساختارها و ظرفیت‌ها سپری می‌شد. ظرفیت‌ها کاملاً شناسایی شده و خوشبختانه ارکان سازمان هم در حال همکاری با ما هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معاون مسابقات مرکز معرفی نشده است، در ادامه به سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و آخرین وضعیت آن اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این دوره از مسابقات مکاتباتی با ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت و طی آن از این ستاد درخواست شد تا شرایط برای حضوری یا غیر حضوری بودن مسابقات را اعلام کند. پس از دریافت پاسخ مکاتبات طی جلسه‌ای با ریاست محترم سازمان این جمع‌بندی صورت گرفت که مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار شود.

مجیدی‌مهر بیان کرد: مسابقات از شب مبعث پیامبر اکرم(ص) مصادف با نهم اسفندماه آغاز می‌شود. مراسم افتتاحیه این مسابقات ساعت 19 تا 20:30 برگزار می‌شود. تجربه چند دوره اخیر نشان داده است که زمانبندی برای ما مهم است و اعتقاد داریم کار قرآن باید از همه کارها منظم‌تر بوده و در این حوزه سرآمد باشیم،‌ لذا در بحث زمان‌بندی نهایت دقت را به کار خواهیم بست.

وی در مورد محل برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، تصمیم گرفته شد تا سالنی متناسب با این وضعیت برای میزبانی انتخاب شود که در نهایت به سالن اندیشه حوزه هنری رسیدیم. برای حضور مردم در سالن مسابقات نیز ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز حضور 25 درصد ظرفیت سالن را داده است، اما با توجه به اینکه برگزاری مسابقات همزمان با اوج همه‌گیری سویه جدید کرونا هست، به نمایندگی از اقشار مختلف مردم هر شب تعدادی از (حدود 50 نفر) فعالان قرآنی در سالن مسابقات حضور می‌یابند. با توجه به اینکه اقدامات متناسبی برای پخش زنده مسابقات از رسانه و فضای مجازی صورت گرفته است، لذا مردم این امکان را خواهند داشت تا از منازل خود مسابقات را پیگیری کنند.

مجیدی‌مهر در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش‌ها و گروه‌های مختلف، افزود: یکی از اقدمات خوبی که در این دوره از مسابقات انجام گرفت و رضایت نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای خارجی را نیز به دنبال داشت، یک‌دست کردن دعوتنامه‌ها بود. بر همین اساس دعوت از شرکت‌کنندگان خارجی برای بخش‌های مختلف در قالب یک دعوتنامه صورت گرفت و این باعث یک صدایی در ستاد مسابقات شد و باعث شد تا از تشتت فاصله بگیریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش بزرگسالان که سی و هشتمین دوره آن است در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود. گروه آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم و گروه بانوان نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم برپا می‌شود. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان نیز تنها در بخش حفظ کل برگزار خواهد شد و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان نیز در دو گروه بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت و حفظ کل برپا می‌شود.

رقابت 62 شرکت‌کننده از 29 کشور 

وی درباره تعداد شرکت‌کنندگان رشته‌ها و گروه‌های مختلف نیز بیان کرد: در این مرحله از مسابقات مجموعاً 62 شرکت‌کننده از 29 کشور در رشته‌های مختلف حضور دارند. در بخش دانش‌آموزی پسران در رشته‌های حفظ و قرائت هر کدام شش نفر، در بخش دختران در هر دو رشته قرائت و حفظ نیز هر کدام چهار نفر حضور دارند. در بخش نابینایان که تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود نیز پنج نفر حضور دارند. در بخش بزرگسالان و در هر دو گروه آقایان و بانوان در هر رشته هشت نفر حضور دارند.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه در مرحله مقدماتی بیش از 190 شرکت‌کننده از 69 کشور حضور داشته‌اند،‌ گفت: از بین این تعداد مجموعاً 62 نفر از 29 کشور دنیا به مرحله نهایی راه یافته‌اند. در حال حاضر مرحله ضبط اجرای شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف به پایان رسیده و تمامی فایل‌ها نیز دریافت شده تا مراحل تدوین و بهینه‌سازی برای پخش از رسانه‌ ملی بر روی آن صورت گیرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت کیفیت ضبط تصویر در کشورهای مختلف و نحوه برطرف کردن این موضوع، گفت: قبل از اینکه وارد مرحله ضبط شویم استانداردهای لازم برای ضبط تلاوت‌ها را در قالب یک دستورالعمل به همه کشورها ارسال کردیم تا بر اساس آن اقدام به ضبط کنند. علاوه بر آن فضا به گونه‌ای طراحی شد که قبل از هر ضبط از سوی برگزارکنندگان مسابقات ارتباط تصویری با کشور مبدأ صورت گرفته و شرایط لازم برای ضبط مطلوب آزمایش شده و یک فایل آزمایشی کوتاه نیز ضبط شده تا استانداردها قبل از ضبط اصلی بررسی شود.

تعطیلی مسابقات باسابقه در ایام کرونا

وی با تأکید بر اینکه مدعی بی‌نقص بودن مسابقات نیستیم، بیان کرد: بسیاری از کشورهای برگزارکننده مسابقات که سابقه طولانی هم در این زمینه دارند در ایام همه‌گیری کرونا خودشان را به زحمت نینداخته و اقدام به برگزاری هیچ رقابتی نکردند. برخی کشورها همچون الجزایر (که کمک‌هایی به آنها برای برگزار مسابقات داشتیم)، امارات و عراق به صورت محدود مسابقات خود را برگزار کردند، اما در هیچ کدام در ابعاد مسابقات ایران نبوده و فکر نمی‌کنم مسابقاتی در حجم مسابقات ایران در دوران کرونایی برگزار شده باشد.

مجیدی‌مهر اظهار کرد: به شهادت افراد فعال در حوزه رسانه و با توجه به مکاتبه ریاست سازمان اوقاف با رئیس سازمان صدا و سیما در مسابقات سراسری، شاهد حجم کار رسانه‌ای گسترده‌ای بودیم و این حجم حتی بسیار بالاتر از مسابقات بین‌المللی حضوری در ادوار گذشته بوده است. با توجه به این سابقه امید داریم در مسابقات بین‌المللی امسال رکورد جدیدی به ثبت برسد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی امسال از 10 شبکه خارجی پخش خواهد شد،‌ گفت: امسال مجدداً مجری عربی اضافه خواهد شد. در فضای مجازی هم علاوه بر شبکه شاد هیئت آنلاین نیز پای کار مسابقات خواهد بود و پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از 20 میلیون بازدیدنفر را در داخل و خارج از کشور به ثبت برسانیم. با توجه به پخش برون‌مرزی مسابقات امسال تمامی تولیدات ما در مسابقات سه‌زبانه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha