برگزاری چندین رقابت قرآنی و آخرین اخبار از مسابقات بین‌المللی ایران
کد خبر: 4038577
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

برگزاری چندین رقابت قرآنی و آخرین اخبار از مسابقات بین‌المللی ایران

نخستین هفته اسفندماه با برگزاری مرحله نهایی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و برپایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت آغاز شد، با انتخاب مدیرعامل اتحادیه موسسات استان تهران ادامه یافت و با اجرای مرحله نهایی مسابقه بین‌المللی مشکات به پایان رسید.

برگزاری چندین رقابت قرآنی و آخرین اخبار از مسابقات بین‌المللی ایران

به گزارش ایکنا، در اولین هفته اسفندماه شاهد برگزاری رویدادهای قرآنی از جمله برگزاری مرحله نهایی دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، برپایی مرحله نهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، مسابقات قرآن شرکت سایپا، مسابقات قرآن خانواده طلاب اهل سنت و ... بودیم.

همچنین در این هفته با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد انتشار خبرهایی متعددی حول این رویداد بودیم که مهم‌ترین آن انتشار اسامی گروه داوری این مسابقات بود. در گروه داوری این مسابقات 31 داور ایرانی و خارجی حضور دارند.

رد هرگونه موازی‌کاری بین شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دولتی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و برگزاری مرحله نهایی مسابقه بین‌المللی مشکات از دیگر خبرهای مهم قرآنی در هفته اول اسفندماه بود. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی هفته جاری(30 بهمن تا شش اسفند) خواهیم داشت.

اجرای مرحله پایانی دومین دوره طرح ساماندهی داوران

اولین روز هفته جاری که مصادف با آخرین روز بهمن ماه 1400 بود مرحله مصاحبه دومین دوره طرح ساماندهی مسابقات قرآن آغاز شد و تا پایان هفته در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در جریان بود. در این مرحله 175 شرکت‌کننده در بخش‌های تجوید، صحت حفظ، صوت، لحن و وقف و ابتدا تجارب و توانمندی‌های خود در عرصه داوری را در معرض ارزیابی قرار دادند. در این مرحله از طرح ساماندهی داوران مجموعاً ۱۷۵ نفر حضور داشتند که شامل ۸۵ نفر در بخش آقایان و ۹۰ نفر در بخش بانوان بود. ثبت‌نام برای حضور در دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طی بازه زمانی شهریور و مهرماه انجام شد و طی آن ۳۷۰ شرکت‌کننده برای حضور در طرح ثبت‌نام کردند. از این تعداد 175 نفر موفق به راهیابی به مرحله مصاحبه شدند.

برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

مرحله نهایی بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت که به عنوان «جشنواره هدهد» شناخته می‌شود، از روز شنبه 30 بهمن‌ماه آغاز شد و تا هفتم اسفندماه در جریان خواهد بود. این جشنواره در رشته‌ها و گروه‌های مختلف به صورت مجازی برگزار می شود. در بخش بانوان رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و دعاخوانی و در بخش آقایان نیز علاوه بر این سه رشته رشته‌های اذان و ابتهال دارای مرحله فینال هستند.

تأکید بر فعالسازی ظرفیت بقاع متبرکه در حوزه قرآن

در اوایل هفته جاری برخی فعالان و مدیران امور قرآنی کشورمان در آستانه شروع مسابقات بین المللی قرآن کریم با رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار و گفت وگو کردند. از جمله این افراد حامد شاکرنژاد، قاری بین المللی کشور و رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، بود. در این دیدارها در خصوص فعال‌سازی ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه در حوزه قرآن کریم مباحثی مطرح شد. همچنین از سوی حامد شاکرنژاد نیز ایده‌ها و طرح‌هایی در زمینه برگزاری مسابقات و سایر امور مطرح و قرار شد این ایده‌ها در قالب یک سری فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی از ماه مبارک رمضان اجرایی شود.

اجرای جشنواره «صد» در رادیو قرآن

برگزاری چندین رقابت قرآنی و آخرین اخبار از مسابقات بین‌المللی ایران

غلامرضا احمدی، دبیر جشنواره صد رادیو قرآن (نهضت ملی قرآن‌خوانی) اوایل هفته جاری از آغاز به کار این جشنواره خبر داد و گفت: این برنامه با هدف آسان‌سازی خوانش قرآن در دو بخش کودکان و بزرگسالان برگزار می‌شود، یعنی هرکس هر طور که می‌تواند قرآن را بخواند، اگر غلط هم بخواند، کارشناسان تماس گرفته و تصحیح می‌کنند. وی با بیان اینکه این برنامه همه روزه ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود و با حضور كاراكترهای محبوب كودكان در قالب نمایش از كودكان خواسته می‌شود تا قرآن را تلاوت کنند، افزود: بیان قصه‌های قرآنی، بخش گزارشی و تمرین تلاوت صحیح نیز در این بخش گنجانده شده است.

اعلام فراخوان برای اجرای گروه‌های تواشیح در حاشیه مسابقات بین‌المللی

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه براساس برنامه‌ریزی که طی سال‌های اخیر طراحی کرده است، اجرای تواشیح و برنامه‌هایی از این دست را در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به فراخوان گذاشته تا فرصت یکسانی به تمامی گروه‌های فعال در سراسر کشور برای اجرا در صحن این رویداد بین‌المللی داده شود. بر اساس این فراخوان از متقاضیان درخواست شده است تا آثار خود را با موضوعاتی همچون «پیامبر رحمت، منادی وحدت»، «قرآن، محور وحدت جوامع اسلامی»، «مسلمانان و استکبارستیزی»، «امام خمینی (ره)، منادی وحدت جوامع اسلامی و انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز ظهور منجی موعود (عج)» و «امام حسین اسوه مبارزه با ظلم» به دبیرخانه ارسال کنند.

انعقاد تفاهم‌نامه بین دو مجموعه قرآنی

تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز طبع و نشر قرآن کریم به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های مشترک منعقد شد. موضوع همکاری این تفاهم‌نامه‌ها، همکاری مشترک دو مجموعه در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، مطالعاتی، تحقیقاتی و انتشاراتی از حیث مباحث مربوط به رسم‌الخط، قرائات قرآن و معارف قرآن کریم بوده و ۱۰ محور همکاری نیز برای این تفاهم‌نامه‌ها تدبیر شده است.

رد هرگونه موازی‌کاری بین شورای توسعه و شورای هماهنگی

پس از اینکه هفته گذشته معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی دولت خبر داد، شائبه‌هایی در مورد موازی‌کاری این شورا با شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد. علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اوایل هفته جاری طی گفت وگویی با خبرنگار ایکنا هرگونه وازی‌کاری بین این دو شورا را رد کرد. وی با تأکید بر اینکه عملکرد شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دولتی موازی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی نخواهد بود،‌ گفت: این شورا برای هماهنگی دولت است و طبعاً شورای توسعه فرهنگ قرآنی هماهنگی سایر دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و ما کما فی السابق محوریت و تقویت شورای توسعه را در دستور کار داریم.

انتخاب مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران

دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه استان تهران در دوره جدید روز دوم اسفندماه با موضوع بررسی و تعیین مدیرعامل اتحادیه برگزار شد. در طول یک ماه گذشته و از اولین جلسه هیئت مدیره، بحث انتخاب مدیرعامل مطرح و از این رو فراخوانی میان افراد مرتبط با اتحادیه اعلام شد و ۱۰ نفر اعلام کاندیداتوری کردند. این افراد در جلسه اتحادیه حاضر شدند و در سه بخش «معرفی خود»، «ارائه برنامه‌ها» و «پاسخ به سؤالات اعضای اتحادیه» صحبت‌های خود را ارائه کردند و در نهایت هم «سیدحسن دهقان» به عنوان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران انتخاب شد.

اختلال در سامانه ثبت نام طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن

پس از قطعی مکرر ثبت‌نام طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، سازمان دارالقرآن الکریم اطلاعیه‌ای را در خصوص این موضوع منتشر و اعلام کرد لینک ثبت‌نام و جدول زمان‌بندی طرح به زودی منتشر می‌شود. این آزمون برای حافظان کل متقاضی مدرک حفظ درجه ۳ در دو مرحله کتبی و شفاهی برپا می‌شود و حفاظ در صورت قبولی در بخش کتبی، در آزمون شفاهی شرکت کرده و مواردی همچون تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و حسن حفظ آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بازدید رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف از ایکنا

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سوم اسفندماه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از بخش‌های مختلف این سازمان از جمله تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا بازدید کرد و در بخش دیگری از آن با حضور در استودیو ایکنا به سوالات خبرنگار ایکنا پاسخ داد. وی در این گفت وگو کاهش عناوین برنامه ای و افزایش کیفیت را به عنوان دو شعار این مرکز برای سال آینده عنوان کرد.

حضور 31 داور ایرانی و خارجی در مسابقات بین‌المللی

اسامی گروه داوری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام که به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، اعلام شد. در گروه داوری این دوره از مسابقات مجموعاً ۳۱ داور ایرانی و خارجی در بخش بانوان و آقایان حضور دارند. داوران بخش آقایان ۱۸ نفر هستند که شامل ۱۳ ایرانی و ۵ خارجی است. بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یک گروه داوری به ارزیابی شرکت‌کنندگان این دوره در هر سه گروه اعلام شده خواهد پرداخت. داوران ایرانی و خارجی حاضر در این دوره از مسابقات به صورت حضوری و با استقرار در سالن اندیشه حوزه هنری به ارزیابی شرکت‌کنندگان می‌پردازند.

برگزاری مسابقات قرآن کارکنان گروه خودروسازی سایپا

دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی ویژه کارکنان و خانواده‌های کارکنان گروه خودروسازی سایپا در رده‌های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال با تلاش مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و انجمن اسلامی گروه سایپا و با حضور داوران شناخته شده کشور برگزار شد. این جشنواره در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و حفظ قرآن، نهج‌البلاغه، تدبر در قرآن و جدول قرآنی در دو گروه آقایان و بانوان به صورت مجازی برگزار شد.

اجرای مرحله کشوری مسابقات قرآن خانواده طلاب اهل سنت

مرحله سراسری اولین مهرواره قرآنی طاها با شعار قرآن، کتاب زندگی ویژه خانواده طلاب و روحانیون اهل سنت کشور، ۴ اسفندماه در دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت برگزار شد. احسان غزلباش، مدیر امور فرهنگی ـ قرآنی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در مورد این مسابقات گفت: این مسابقات با عنوان «مهرواره قرآنی طاها» ویژه خانواده‌های طلاب و روحانیون اهل سنت کشور در ۱۳ رشته برگزار می شود.

برپایی فینال مسابقات قرآن مشکات

مرحله فینال مسابقه بین‌المللی فرازخوانی قرآن کریم مشکات، چهارشنبه، ۴ اسفندماه جاری برگزار شد. در این مرحله 50 شرکت‌کننده ایرانی و خارجی به صورت مجازی حضور یافتند و اساتیدی همچون عباس امام‌جمعه، محمدحسین سعیدیان، محمدحسین سبزعلی، مهدی قره‌شیخلو، احمد ابوالقاسمی، عبدالناصر حَرَک و طه عبدالوهاب از مصر و رضوان درویش از سوریه داوری این مسابقات را برعهده شدند.

قرآن هدایتگر انسان به مقاومت است

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، دوم اسفندماه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت خانواده‌های طلاب، که در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، ضمن قدردانی از این حرکت ارزشمند در راستای گسترش فرهنگ قرآنی به ویژه در بین خانواده‌های طلاب و روحانیون، اظهار کرد: قرآن یک معیار ارزشی در خانواده مطرح است و امید است این جشنواره که بزرگترین ابزار قدرشناسی از قرآن‌خوانی شما خانواده‌ها است، عنایت ویژه امام هشتم شامل حالتان شود. این اقدام خداپسندانه همراه با رأفت خاصه آن حضرت تضمین‌کننده نیک‌بختی و سعادت خانوادگی است.

امام جمعه مشهد ابزار کرد: آنچه مسلم است این است که هرکس نسبت به عزیزان و سرنوشت آینده آنان دغدغه‌مند است و شما موفق شدید خانواده‌هایتان به این امتیاز بالای قرآن‌خوانی و قرآن‌شناسی نائل شوند. با عنایت خاصه امام رضا(ع) در اختتامیه جشنواره همسران و فرزندانتان را به آن حضرت می‌سپارید.

انتهای پیام
captcha