نگاه ویژه به جایگاه مساجد در آموزش قرآن پس از تأکیدات رهبر انقلاب
کد خبر: 4049269
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

نگاه ویژه به جایگاه مساجد در آموزش قرآن پس از تأکیدات رهبر انقلاب

خبر فعالیت 30 هزار واحد قرآنی در مساجد سراسر کشور از سوی بسیج، انتشار خبر تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد و در ادامه برگزاری نشستی درباره جایگاه جلسات خانگی قرآن و نشست خبری بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن و ... از مهم‌ترین اخبار چهارمین هفته فروردین‌ماه 1401 بود.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، اخبار چهارمین هفته فروردین‌ماه 1401 نیز به دلیل همزمانی با روزهای ماه مبارک رمضان، بیشتر حول و حوش نمایشگاه قرآن بود، نمایشگاه قرآن قبل از شیوع بیماری کرونا هر ساله به صورت حضوری برگزار می‌شد و امسال بعد از دو سال وقفه در برگزاری آن، مجدداً برپا خواهد شد.

از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان به برگزاری نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، ادامه برگزاری نمایشگاه شمیم وحی در برج میلاد، برپایی نشستی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مدیران امور قرآنی که طی چهار دهه اخیر فعالیت داشته‌اند، ابلاغ بیانیه تحول ساختار امور قرآنی به دستگاه‌ها، اجرای دوره جدید طرح دانشجومتدبر قرآن و ... اشاره کرد.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز طی این هفته در راستای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری به ویژه بیانات اخیر ایشان در محفل قرآنی طلیعه ماه رمضان، سلسله گفت‌وگوهایی را با اساتید و پیشکسوتان از جمله عباس سلیمی، محمدعلی خواجه‌پیری و محمدرضا پورزرگری منتشر کرده است و طی هفته پیش رو نیز انتشار دیگر گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.

برپایی نمایشگاه قرآن در ۴۵ بخش و گستره ۴۰ هزار متری

علیرضا معاف، رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این هفته طی نشست خبری ضمن تشریح جزئیات این دوره گفت: این رویداد بزرگ قرآنی در ۴۵ بخش و گستره‌ای ۴۰ هزار متری از شنبه، ۲۷ فروردین تا نهم اردیبهشت‌ماه هر روز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن شنبه ۱۴ ماه مبارک رمضان مصادف با ۲۷ فروردین‌ماه افتتاح خواهد شد و به مدت دو هفته یعنی تا نهم اردیبهشت‌ماه پذیرای مردم خواهد بود. همچنین زمان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۷ تا حدود ۲۴ خواهد بود.

معاف بیان کرد: در برنامه معرفی خادمان قرآن همزمان با مراسم اختتامیه نمایشگاه، حضور رئیس‌جمهور را خواهیم داشت. برای انتخاب خادمان قرآن کریم حدود دو هزار کاندیدا از موسسات، فعالان و مجموعه‌های مردمی معرفی و در کمیته‌های تخصصی ارزیابی شدند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به بخش ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: این بخش بر اساس روال همیشه امسال نیز در نمایشگاه حضور دارد. اتفاق جدید این بخش رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن جمهوری اسلامی ایران یا دارالترجمه خواهد بود. مرکز ترجمه قرآن به شکل منظم و منسجم در دولت و نظام وجود ندارد، بر همین اساس جلسات متعددی برگزار شد تا همانطور که مرکز طبع و نشر قرآن کریم در کشور وجود دارد، یک مرکزی هم برای ترجمه قرآن تاسیس شود. این کار صورت گرفته و در همین نمایشگاه قرآن رونمایی خواهد شد.

نگاه ویژه به جایگاه مساجد در آموزش قرآن پس از تأکیدات رهبر انقلاب

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن

پوستر بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حاشیه نشست خبری این رویداد با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این پوستر از سوی علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و یکی از فرزندان شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی، روحانی شهید در حادثه تروریستی اخیر صحن پیامبر اکرم(ص) آستان قدس رضوی، رونمایی شد.

ابلاغ بیانیه تحول ساختار امور قرآنی به دستگاه‌ها

ابلاغیه مصوبه «بیانیه تحول و بازسازی ساختار و نظام امور قرآنی کشور» که در پنجاه و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی(برگزار شده در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰) به تصویب رسیده بود از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دستگاه‌ها و نهادها ابلاغ شد.

اجرای دوره جدید طرح دانشجومتدبر قرآن

دوره جدید طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از روز بیستم فروردین‌ماه با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام این دوره طی اسفند‌ماه انجام شد و در این دوره ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام در دوره حضور می‌یابند.

آغاز سومین دوره طرح مشکوة ویژه جهادگران جهاددانشگاهی

سومین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم(طرح مشکوة) با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم و با هدف ایجاد زمینه مناسب به منظور انس و الفت جهادگران و خانواده آنها با قرآن كریم و مفاهیم والای آن از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آغاز شده است.

آغاز یازدهمین دوره طرح سراسری «مشکوة»

یازدهمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» با حضور ۱۰۰ نفر از نابینایان و توانیابان جسمی ـ حرکتی از سراسر کشور در حال برگزاری است. این طرح به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از پاییز سال ۹۷ آغاز شده است.

راه‌اندازی ۳۰ هزار واحد قرآنی در پایگاه‌های بسیج

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، مدیر دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج گفت: در این سند بر راه‌اندازی ۳۰ هزار واحد قرآنی در پایگاه‌های مقاومت بسیج مستقر در مساجد تأکید شده است.

تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به دیدار جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان نسبت به‌فعال شدن مساجد و تبدیل شدن هرمسجد به یک پایگاه قرآنی گفت: مقام معظم رهبری ضمن اشاره به موضوعات مختلف قرآنی، به موضوع تبدیل شدن «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» اشاره داشتند که جای تأمل و دقت نظر دارد.

وی با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌‌های قرآنی مساجد تدوین و اجرایی می‌شود.

ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری آغاز شد

محمد‌صادق محسنی کبیر، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر گفت: ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری به‌مناسبت گرامیداشت هفته کارگر در 11 رشته آغاز شده است.

برگزاری مسابقه پیامکی «آیات نور» از سوی اداره قرآن آجا

مسابقه پیامکی آیات نور از سوی اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با همکاری رادیو معارف همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

چالش‌‌های رونق جلسات خانگی قرآن بررسی شد

جلسه هم‌اندیشی جمعی از قرآنیان کشور به منظور توسعه جلسات خانگی قرآن کریم با حضور جمعی از فعالان و مدیران امور قرآنی برگزار و چالش‌های رونق جلسات خانگی بررسی و پویش ستاره‌های زمینی معرفی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی گفت: در این پویش سعی شده است به مردم یک نقش فعال بدهیم و با اهدای یک هدیه قرآنی آن‌ها را در این پویش مشارکت بدهیم؛ لذا برای اینکه دعوت به قرآن‌خوانی یک دعوت معمولی نباشد، یک کنشی از سوی همکاران پیش‌بینی شده است. در این کنش افرادی که از طریق، سایت، سامانه و... اطلاعات خود را ثبت می‌کنند، هدیه مختصری دریافت خواهند کرد که همراه با آن صفحه‌ای از قرآن کریم نیز اهدا می‌شود، همچنین اعضای خانواده دریافت‌کننده هدیه باید در یک اقدام جمعی هر کدام بخشی از این آیات را قرائت کنند تا شاید این زمینه‌ای برای ارتباط مداوم مخاطب با سامانه شود و محصولات و خروجی‌ها از سوی مخاطبان دنبال شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در مراسم رونمایی از بخش قرآنی پلتفرم هیئت آنلاین با حضور جمعی از جامعه قرآنی کشور و در قالب محفل انس با قرآن کریم با عنوان «قرآن آنلاین»، با اشاره به ظرفیت فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی، بر ضرورت استفاده از این فضا در شرایط فعلی تأکید کرد.

در بخش قرآن‌آنلاین پلتفرم هیئت‌آنلاین به نشانی https://heyatonline.ir/، سی دوره قرائت کل قرآن به روش ترتیل مصوب شورای عالی قرآن موجود است.

در پخش ۲۴ ساعته تلاوت ترتیل قرآن هر جزء با نوای یکی از قاریان ممتاز و بین‌المللی ارائه می‌شود و به تدریج تعداد این ترتیل‌ها افزایش خواهد یافت.

برپایی محافل «تنفس صبح» در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

محافل انس با قرآن با عنوان «تنفس صبح» طی ایام ماه مبارک رمضان از سوی فرهنگسرای قرآن با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در مساجد مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

انتقال مکان مجمع قاریان قرآن شهرری به مسجد صدوق

مکان برگزاری مجمع هفتگی قاریان قرآن شهرری با تدریس حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای از مسجد جامع المهدی(عج) به مسجد صدوق انتقال یافته است. طی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ماه مبارک رمضان، جلسات از ساعت ۲۳ تا ۲ بامداد برپا می‌شود.

برنامه مسابقات سراسری قرآن در سال ۱۴۰۱

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اعلام زمان برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن در سال ۱۴۰۱، گفت: در آذرماه مرحله نهایی مسابقات بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین، در دی‌‌ماه مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های قرائت و حفظ به میزبانی خوزستان و در اواخر بهمن‌ و اوایل اسفند نیز مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

طراحی طرح‌‌نامه تربیت ۴ هزار حافظ و تشکیل ۴ هزار جلسه خانگی قرآن

در بیستمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد مقرر شد؛ طرح‌نامه تربیت ۴ هزار حافظ قرآن و تشکیل ۴ هزار جلسه خانگی قرآن برای جلسه آینده هیئت مدیره تهیه و ارائه شود.

مادران و بانوان قرآنی پناهی امن برای آینده جامعه هستند

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، در چهارمین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور که با محوریت جهاد تبیین، جمعیت و خانواده و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، ۲۴ فروردین‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروزه در جامعه ما مطرح است بحث نگاه قرآنی به جمعیت است، اظهار کرد: این موضوع با نوع زندگی و به تعبیر قرآن بهترین زندگی که انسان می‌تواند انتخاب کند مرتبط است. در این خصوص امام رضا(ع) در روایتی به علی‌بن شعیب می‌فرمایند: «بهترین زندگی آن است که تو در زندگی دیگران نقش داشته باشی و بدترین آن است که در زندگی دیگران هیچ نقشی نداشته باشی».

چهارمین نشست هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با محوریت جهاد تبیین، جمعیت و خانواده به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، ۲۴ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و اعضای این هیئت با موضوع جهاد تبیین، جمعیت و خانواده برگزار شد.

دولت کارگزار دقیقی برای حفظ قرآن نیست

نشست مدیران یک دهه اخیر امور قرآنی کشور چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست طی سخنانی بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ که مقام معظم رهبری مطالبه خود در حوزه حفظ قرآن کریم را مطرح کردند تا به امروز هیچ اثری از حفظ قرآن در هیچ کتاب درسی وجود نداشته و ما بحران پذیرش این فکر را نیز داشته‌ایم. خوشبختانه در دو سال اخیر با تحولی که در کتاب‌های درسی ایجاد شد، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری که به بحث مساجد اشاره فرمودند، قرار است محتوا و سازوکار حفظ قرآن در مساجد با آنچه که در آموزش و پرورش رخ می‌دهد هماهنگ شود تا دانش آموزان بتواند در هر دو مورد بهره خود را در مسیر حفظ قرآن کریم ببرند.

محمدی با تأکید بر اینکه کم کاری یا تغییر مسیرهای ناگهانی برخی دستگاه‌ها در اقدامات طرح ملی حفظ قرآن قابل توجه است، به بیانیه تحول در امور قرآنی اشاره و اظهار کرد: این بیانیه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعد از گفت‌وگوهای قابل توجه به تایید اجمالی رسید و قرار شد مبنا و ملاک تحولات باشد. لذا از محضر همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند انتظار داریم با رهنمودهای خود به این مسیر پر نور کمک کنند.

در حاشیه نشست مدیران یک دهه اخیر حوزه فعالیت‌های قرانی کشور نمایشگاه آثار و دستاوردهای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و‌ کمیسیون‌های این شورا برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha