از افزایش تلفات غیرنظامیان تا درخواست پاپ برای پایان جنگ
کد خبر: 4039041
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
آخرین تحولات اوکراین

از افزایش تلفات غیرنظامیان تا درخواست پاپ برای پایان جنگ

جنگ اوکراین وارد چهارمین روز خود شده و این باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است. از طرف دیگر پاپ فرانسیس هم در تلاش برای توقف این جنگ است.

به گزارش ایکنا، جنگ اوکراین در حالی وارد چهارمین روز خود می‌شود که تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که انتقادات نسبت به این جنگ و تلاش برای فشار بر روسیه از طریق وضع تحریم از سوی کشورهای حامی اوکراین در حال افزایش است. جنگ اوکراین باعث شده که برخی از بلندپایه‌ترین مقامات مذهبی نیز زبان به انتقاد از این جنگ باز کنند.

سازمان ملل: 64 نفر در جریان جنگ کشته شده‌اند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل تایید کرده که حدود 64 نفر از زمان حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند. این در حالی که این نهاد معتقد است که این میزان به طور قابل توجهی بالاتر است؛ زیرا بسیاری از گزارش‌ها همچنان باید تأیید شوند.

دفتر حقوق بشر اوایل روز جمعه شمارش اولیه کارمندانش از تلفات اوکراین را حداقل ۱۲۷ غیرنظامی، ۲۵ کشته و ۱۰۲ زخمی و عمدتاً بر اثر گلوله باران و حملات هوایی گزارش داده بود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین می‌گوید آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی، صدها هزار نفر را از دسترسی به برق یا آب محروم کرده است.

ترامپ: من بودم، جنگی رخ نمی‌داد!

به گزارش رویترز، ترامپ در جریان یک گردهمایی در فلوریدا با اشاره به درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین مدعی شد: همانطور که همه می‌دانند، اگر در انتخابات ما تقلب نمی‌شد و اگر من رئیس‌جمهوری بودم، این فاجعه وحشتناک هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ همچنین به حمله روسیه به گرجستان در زمان جورج دبلیو بوش و شبه جزیره کریمه در زمان باراک اوباما اشاره کرد و گفت: من به عنوان تنها رئیس جمهوری قرن بیست و یکم (آمریکا) ایستادگی کردم که روسیه به کشور دیگری حمله نکند.

از افزایش تلفات غیرنظامیان تا درخواست رهبران مذهبی برای پایان جنگ

رییس جمهوری سابق آمریکا در این سخنرانی که ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش علیه آمریکا صورت گرفت، با اوکراینی‌ها ابراز همدردی کرد و این بار از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری اوکراین تمجید کرد و او را در حالی که در کی یف پایتخت اوکراین مانده، «شجاع» خواند.

وی تصریح کرد: حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است. ما برای مردم سرافراز اوکراین دعا می‌کنیم. خداوند همه آنها را رحمت کند.

گفت‌وگوی پاپ و زلنسکی

سفارت اوکراین در واتیکان در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن اعلام برقراری تماس تلفنی پاپ با زلنسکی افزود که پاپ برای حادثه مصیبت‌بار در اوکراین عمیقاً ابراز تأسف کرد.

رییس جمهوری اوکراین پس از برقراری این تماس با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود از همدردی پاپ با اوکراینی ها قدردانی و اعلام کرد:من از پاپ فرانسیس به خاطر دعا برای صلح در اوکراین و آتش بس تشکر می کنم. مردم اوکراین حمایت معنوی جنابعالی  را احساس می کنند.

پیش‌تر هم پاپ فرانسیس چهارشنبه گذشته در خطابه‌ای عمومی برای شماری از پیروان مذهب کاتولیک ضمن آرزوی قلبی برای استقرار صلح در اوکراین، گفت: خطر جنگ در این منطقه قلب مرا به درد آورده است.

از افزایش تلفات غیرنظامیان تا درخواست رهبران مذهبی برای پایان جنگ

پاپ افزود: به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک در هفته‌های گذشته سناریوهای بشدت نگران‌کننده‌ای در حال وقوع است که بسیاری مردم را در سراسر جهان نگران کرده است.

وی از خدا خواست همه طرف‌ها از اقدامی که موجب رنج بیشتر مردم شود، همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها را بر هم زند و قوانین بین‌المللی را مختل کند، پرهیز کنند. 

رهبر کاتولیک‌های جهان همه را دعوت کرد روز دوم مارس (۱۱ اسفند) را روز روزه برای صلح دانسته و برای استقرار صلح به دعا و روزه متوسل شوند.   

CNN: تلفات روس‌ها در اوکراین بیشتر از حد انتظار بوده است

CNN آمریکا شنبه شب به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد در میدان نبرد، روسیه بیش از حد انتظار متحمل تلفات سنگین‌ در نیروها، تجهیزات زرهی و هواپیما می‌شود. این امر تا حدی به دلیل عملکرد بهتر پدافند هوایی اوکراین و فراتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از حمله روسیه است.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که علاوه بر این، روسیه هنوز نتوانسته است برتری هوایی در اوکراین ایجاد کند زیرا نیروی هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف برای کنترل حریم هوایی مقاومت می‌کنند. پدافند هوایی اوکراین، از جمله هواپیماها، همچنان عملیاتی هستند و در مکان هایی از دسترسی هواپیماهای روسیه به آسمان این کشور جلوگیری می کنند.

انتهای پیام
captcha