صلاح زواوی پدر مهربان مبارزان فلسطینی و از رویش‌های انقلاب است
کد خبر: 4039475
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
سخنرانان آیین تجلیل از سفیر پیشین فلسطین در تهران:

صلاح زواوی پدر مهربان مبارزان فلسطینی و از رویش‌های انقلاب است

آیین تجلیل از 40 سال خدمت دیپلماتیک صلاح زواوی سفیر پیشین فلسطین در ایران برگزار شد و سخنرانان در آن، وی را از حامیان گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی و همچون پدری دلسوز برای مبارزان فلسطینی خواندند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صبح امروز دوشنبه 9 اسفندماه در مراسمی که از سوی فرهنگسرای رسانه و دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در دفتر این جمعیت برگزار شد، ۴۰ سال فعالیت‌ دیپلماتیک و رسانه‌ای صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران مورد قدردانی قرار گرفت.

آیین تجلیل از زواوی در قالب ویژه برنامه‌ای با عنوان «مقدم السفرا» و با حضور شخصیت‌های فلسطینی، عراقی و ایرانی برگزار شد.

زواوی؛ حامی گفتمان انقلاب اسلامی

مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه نخستین سخنران این مراسم بود که با تبریک فرارسیدن عید مبعث گفت: پیشینه فعالیت دیپلماتیک صلاح زواوی در ایران عمری به قدمت پیروزی انقلاب اسلامی دارد. وی دو ویژگی دارد، نخست روحیه جهادی و حماسی است در حالی که می‌دانیم خاستگاه فکری او یعنی جنبش فتح در این زمینه رویکردی متفاوت دارد. زواوی همواره در سخنرانی‌های خود از جنبش حماس و جهاد اسلامی تجلیل می‌کرد و خود از نخستین رزمندگان برجسته در صف مبارزه با رژیم صهیونیستی بود.

صلاح الزواوی،پدری مهربان برای مبارزان فلسطینی و از رویش‌های بزرگ گفتمان انقلاب اسلامی است

شکیبایی ویژگی دیگر زواوی را ارادت به گفتمان انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: زواوی همواره در سخنانش خود را مرید انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری خوانده است. از سوی دیگر خوش خلقی و صبوری زواوی همیشه زبانزد همگان بوده است.

موفقیت رویکرد انقلاب در قضیه فلسطین

سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین سخنران بعدی بود که به مقایسه رویکرد مقاومتی انقلاب اسلامی با رویکرد کشورهای سازشگر با رژیم صهیونیستی پرداخت و با اشاره به امضای پیمان صلح مصر با این رژیم پرسید این پیمان برای مصر چه دستاوردی داشته است؟ حکومت مصر هیچ سودی از این پیمان نبرده است. در مقابل رویکرد انقلاب اسلامی یعنی مقاومت و عدم به رسمیت شناختن این رژیم باعث پیروزی‌های بزرگ برای محور مقاومت شده است.

وی تأکید کرد از سال 2006 و جنگ سی و سه روزه که با پیروزی مقاومت لبنان همراه بود، این محور در هیچ صحنه‌ای عقب‌نشینی نکرده و همواره رژیم صهیونیستی دچار شکست شده است.

ابطحی پیشنهاد کرد به جای اصطلاح رژیم صهیونیستی (الکیان الصهیونی) از اصطلاح رژیم موقت (الکیان الموقت) استفاده شود زیرا بقای این رژیم دیری نخواهید پایید و به زودی شاهد نابودی آن خواهیم بود.

زواوی از رویش‌های انقلاب است

حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود که با تبریک فرارسیدن عید مبعث به حاضران گفت: انقلاب اسلامی از آغاز رویش‌های فراوانی داشته است. شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی از جمله این رویش‌هاست. به نظر من صلاح زواوی را هم می‌توان از رویش‌های انقلاب اسلامی دانست. وی همواره با تکریم از انقلاب اسلامی، امام خمینی و مقام معظم رهبری یاد کرده است و بر خلاف خاستگاه فکری جنبش فتح همواره طرفدار مقاومت بوده و همیشه از جنبش جهاد و حماس به نیکی یاد کرده است.

حجت‌الاسلام امرودی ادامه داد: ما هرگز قائل به تفکر دوملتی و دو دولتی در سرزمین‌های فلسطینی نخواهیم بود زیرا این امر به معنی به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است. وی اظهار امیدواری کرد که صلاح الزواوی در طول حیات خود شاهد نابودی رژیم صهیونیستی باشد.

زواوی؛ پدر دلسوز مبارزان فلسطینی

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سخنران بعدی این مراسم بود که اظهار کرد: تا جایی که من زواوی را می‌شناسم او فقط یک همکار و یا یک هموطن نبوده است بلکه ما او را برادری بزرگتر و یا حتی همچون پدری مهربان می‌دیدیم. دو ویژگی برخورداری از روحیه حماسی و حمایت وی از انقلاب اسلامی زواوی را از دیگران ممتاز می‌کند.

صلاح الزواوی،پدری مهربان برای مبارزان فلسطینی و از رویش‌های بزرگ گفتمان انقلاب اسلامی است

وی افزود: زواوی از پیشگامان در موضوع جهاد و مبارزه بود و از خداوند می خواهیم که طول عمر او را تا آزادی فلسطین و نمازخواندن در مسجدالاقصی طولانی بفرماید.

ابوشریف در ادامه گفت: زواوی از نظر دینی، اخلاقی، ادب و دیپلماسی، انسان کاملی است و ملت فلسطین به وجود او افتخار می‌کند.

وی ادامه داد: در طول مبارزات ملت فلسطین شاهد بودیم برخی کشورها مسیر نادرست سازش را انتخاب کردند اما در مقایسه این رویکرد با مواضع جمهوری اسلامی می‌بینیم که ایران در راه صحیح گام برداشته است. ایران حمایت از فلسطین را نه تنها به عنوان رویکرد مثبتی برای جهان اسلام که برای کل جهان انجام داده است. انقلاب، امت اسلامی را در طریق صحیح احقاق حقوق مستضعفین بویژه ملت فلسطین قرار داده است.

انسجام جهان اسلام؛ دستاورد بزرگ امام(ره)

در پایان صلاح زواوی سفیر پیشین فلسطین در ایران به سخنرانی پرداخت و با قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم گفت: من 42 سال در ایران بودم. در این مدت شاهد بودم که امام خمینی (ره) کار بزرگی کرد و شما ملت ایران همیشه ملت بزرگی بوده‌اید. این مرد بزرگ در سال 1357 بمب عظیمی را در جهان منفجر کرد که قدرت آن از همه بمب‌های اتمی جهان بیشتر بود. او امت اسلامی را منسجم، یکپارچه و متحد کرد.

زواوی ادامه داد: به عنوان مثال شیعیان در جنوب لبنان نه تنها به جامعه خود و ملت لبنان خدمت می‌کنند بلکه به دیگر مسلمانان و غیرمسلمانان هم خدمت کرده و می‌کنند. سید حسن نصرالله جنبش آزادی فلسطین را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: شعار ما مشخص است و از آن کوتاه نمی‌آییم. این شعار عبارت است از برپایی حکومت فلسطینی از نهر تا بحر و به کمتر از آن قانع نیستیم. اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از سرزمین مقدس فلسطین برچیده شود.

زواوی ادامه داد: ما مسلمانان چاره‌ای جز وحدت نداریم وگرنه سرنوشت امت اسلامی مانند دوران حکومت مسلمانان در اندلس می‌شود و از هم پاشیده خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که روزی به سلسله شهدا از جمله شهید سردار قاسم سلیمانی و شهدای فلسطینی بپیوندد.

در پایان هدایای یادبودی از طرف طرف شخصیت‌ها و نهادهای مختلف به پاس 42 سال خدمت دیپلماتیک صلاح زواوی به وی اهدا شد.

صلاح الزواوی،پدری مهربان برای مبارزان فلسطینی و از رویش‌های بزرگ گفتمان انقلاب اسلامی است

صلاح زواوی سفیر دولت فلسطین در ایران بود. او دومین سفیر فلسطین در ایران پس از هانی الحسن است. الزواوی که از سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۰میلادی) تا سال ۱۴۰۰ عهده‌دار این سمت بوده، از اعضای مؤسس جنبش فتح است؛ وی سفیر پیشین فلسطین در کشورهای الجزایر، برزیل و کنیا نیز بوده است.

به دلیل حضور طولانی مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب مقدم السفرا (پیشگام سفرا) را داده‌اند.

انتهای پیام
captcha