زواوی رهبر ملی بود که عمر خود را در راه دفاع از آرمان فلسطین سپری کرد
کد خبر: 4123318
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
محمود عباس:

زواوی رهبر ملی بود که عمر خود را در راه دفاع از آرمان فلسطین سپری کرد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور پیام تسلیت به مناسبت درگذشت سفیر سابق فلسطین در تهران او را رهبری ملی توصیف کرد که عمر خود را در راه دفاع از آرمان فلسطین سپری کرد.

صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی (وفا)، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درگذشت صلاح الزواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران را تسلیت گفت.

وی ضمن تمجید از کرامات و خصائل الزواوی وی را رهبر ملی توصیف کرد و گفت: او عمر خود را در راه دفاع از آرمان کشور و مردمش در صحنه‌های مبارزه سپری کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان آورده است: ما ضمن ابراز تسلیت از خداوند متعال برای روح او طلب رحمت واسعه داریم. خداوند  او را در باغ‌های وسیعش ساکن کند و به خانواده و خویشاوندانش صبر و آرامش بخشد.

صلاح زواوی که بود؟

صلاح الزواوی در سال 1937  در شهر اشغالی صفد از پدر فلسطینی و مادر لبنانی به دنیا آمد.  به دنبال فاجعه نکبت سال 1948 در سرزمین‌های فلسطینی خانواده او به سوریه نقل مکان کرده و در شهر حلب اقامت گزیدند.

پیام تصویری اختصاصی مرحوم صلاح زواوی به مناسبت هفته وحدت به ایکنا را اینجا ببینید.

الزواوی یکی از اولین کسانی بود که به مبارزات انقلابی فلسطین پیوست. او مسئولیت‌های مبارزاتی متعددی را در انقلاب از جمله در صحنه سوریه و در خارج از کشور در کشورهای عربی و خارجی بر عهده گرفت.

الزواوی در سال 1968 نماینده جنبش فتح در الجزایر بود، سپس وظایف مختلف سیاسی، دیپلماتیک و نظامی را برعهده گرفت و سپس به آمریکای لاتین نقل مکان کرد و در سال 1975 به عنوان سفیر فلسطین در برزیل، سپس به عنوان سفیر فلسطین در ژاپن و ترکیه برگزیده شد اما شرایطی او را از شروع کار خود در این دو کشور باز داشت.

او در سال 1977 سفیر فلسطین در کنیا شد و در اواخر سال 1980 سفیر فلسطین تا اواخر سال 2022 سفیر فلسطین در تهران بود. الزواوی ریاست هیئت‌های فلسطینی در شماری از نهادهای بین‌المللی را برعهده داشت. همچنین رئیس این هیئت‌ها در کنفرانس‌های عربی، آفریقایی و بین‌المللی بوده است.

انتهای پیام
captcha