سفیر سابق فلسطین درگذشت + آخرین مصاحبه ایکنا با صلاح زواوی
کد خبر: 4123289
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

سفیر سابق فلسطین درگذشت + آخرین مصاحبه ایکنا با صلاح زواوی

دفتر سفارت فلسطین در ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با ایکنا از درگذشت صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در تهران خبر داد.

صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران

به گزارش ایکنا، صلاح الزواوی صبح امروز، اول اسفند در سن ۸۵ سالگی و به دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت.

اطلاعات تکمیلی درباره مراسم تدفین صلاح زواوی که احتمالاً پس فردا؛ سوم اسفند برگزار خواهد شد، متعاقباً منتشر می‌شود.

 وی از اعضای مؤسس جنبش فتح و به مدت 39 سال سفیر فلسطین در ایران بود. این باعث شد که وی در بین سفرای خارجی در ایران بیشترین مدت حضور در تهران را به عنوان سفیر داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


وی دومین سفیر فلسطین در ایران پس از هانی الحسن است و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۰ (۱۹۸۰ تا ۲۰۲۲ میلادی) عهده‌دار این سمت بود. وی پیش‌تر سفیر فلسطین در کشورهای الجزایر، برزیل و کنیا بود.

زواوی پس از درگذشت همسرش دلال الاعرج، وی را در بهشت زهرای تهران دفن کرد. به دلیل حضور طولانی‌مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب مقدم السفرا را داده‌اند.

مرحوم صلاح الزواوی در روز پنجشنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۰ در پایان مأموریت خود در ایران، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد. سلام الزواوی، دختر وی و سفیر جدید فلسطین در ایران شنبه شب ۱۸ دی ۱۴۰۰ در برابر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سوگند یاد کرد و به عنوان سفیر جدید فلسطین در ایران شروع به فعالیت کرد. این مراسم در مقر اقامت محمود عباس در امان پایتخت اردن برگزار شد.

صلاح زواوی در سال ۱۹۳۷ در شهر صفد منطقه الجلیل، به دنیا آمد. پس از سال ۱۹۴۸، خانواده سلام به سوریه نقل مکان و در شهر حلب اقامت کردند. پس از آن بود که پدر سلام، سمت سفیر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در الجزایر، برزیل و سپس کنیا را به عهده گرفت و به باسابقه‌ترین دیپلمات فلسطینی در سمت خود تبدیل شد. سلام حدود ۱۸ سال است که در تهران زندگی کرده و این تجربه آگاهی او از مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور را به همراه داشته است.

انتهای پیام
captcha