اجرای برنامه‌های ویژه سالگرد حادثه مسجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند
کد خبر: 4042124
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳

اجرای برنامه‌های ویژه سالگرد حادثه مسجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند

مسلمانان شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند در آستانه سومین سالگرد حادثه تروریستی حمله مسلحانه به دو مسجد این شهر، برنامه‌های خاصی را برای گرامیداشت قربانیان اجرا می‌کنند.

برنامه‌های مسلمانان نیوزیلند در آستانه سالگرد حادثه تروریستی مسجد کرایست‌چرچ // امادهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از نیوزیلند هرالد، امروز نمازجمعه در مسجد کرایست‌چرچ لغو شد. این اتفاق زمانی رخ داده که جامعه این کشور درگیر شیوع کووید 19 است.

«جمال فودا»، امام این مسجد که نزدیک به سه سال پیش از تیراندازی جان سالم به در برد، امروز قرار بود پیش از سالگرد این حادثه در روز سه شنبه آینده، خطبه ایراد کند. اما شیوع او میکرون نماز جمعه را لغو کرد.

سخنگوی انجمن مسلمانان کانتربری می‌گوید مسجد همچنان بسته است اما انتظار می‌رود امروز عصر بازگشایی شود. خانواده‌ها و بازماندگان حملاتی که جان 51 نفر را گرفت، امسال خواهان برگزاری مراسم یادبود ملی نبودند.

این در حالی است که سازمان سکینه که شامل نزدیکان از دست رفتگان در حملات مسجد کرایست چرچ است، برنامه‌هایی را برای یک هفته مراسم سالانه در سراسر کرایست چرچ اعلام کرده است که از دوشنبه، 23 اسفند آغاز می‌شود.

رویدادها شامل یک تورنمنت فوتسال به افتخار چند فوتسالیست جوان آینده دار از دست رفته در 15 مارس، پنل‌های بحث آزاد، آموزش همزیستی، کاشت درخت و پیاده‌روی صلح خواهد بود.

پخش‌کنندگان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیوزیلند نیز روز سه‌شنبه 15 مارس صدای ضبط شده‌ای از اذان مسلمانان را پخش خواهند کرد.

حامیمه احمد (تویان) رئیس این سازمان گفت: ما می خواهیم میراث افرادی را که در 15 مارس 2019 از دست دادیم، با گامی مثبت در کنار هم ارج نهیم. این فرصتی برای همه خواهد بود تا گرد هم آیند و آگاهی را در مورد قدرت اتحاد و شفقت افزایش دهند.

همچنین کمپینی با عنوان وحدت، مردم نیوزیلند را تشویق می‌کند تا عکس یا کلیپ کوتاهی از خود را برای توضیح معنای اتحاد برای آنها در صفحه فیس بوک سکینه ارسال کنند.

احمد گفت: 15 مارس می‌توانست ما را به عنوان یک کشور از هم بپاشد؛ در عوض ما ترجیح دادیم با همدیگر پیوند برقرار کنیم و دور هم جمع شدیم.

لیان دالزیل، شهردار کرایست چرچ، از رویکرد انتخاب شده توسط جوامع مسلمان محلی برای بزرگداشت سومین سالگرد حمایت می‌کند. دالزیل گفت: دیدن اعضای جامعه که آماده به عهده گرفتن نقش‌های رهبری هستند به من امید واقعی برای آینده می‌دهد.

وی افزود: هفته وحدت یک ابتکار قدرتمند است که جوامع را در بهبود اوضاع خود، ایجاد تفاهم و تضمین آینده‌ای بهتر که در آن همه می‌توانند نقش داشته باشند، گرد هم می‌آورد.

انتهای پیام
captcha