نشست «حکیم پنج گنج» در ملایر برگزار شد
کد خبر: 4042469
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

نشست «حکیم پنج گنج» در ملایر برگزار شد

نشست «حکیم پنج گنج» در روز بزرگداشت نظامی گنجوی، این شاعر شهیر ایرانی در شهرستان ملایر برگزار شد.

نشست حکیم پنج گنج به گزارش ایکنا از همدان، 21 اسفندماه در تقویم رسمی کشور با نام نظامی گنجوی نامگذاری شده است، به همین مناسبت نشستی با عنوان «حکیم پنج گنج» با حضور دو تن از اساتید برجسته ادبیات ملایر در اداره کتابخانه‌های این شهرستان برگزار شد.

علی شهابی، محقق و مدرس ادبیات در سخنانی به ذکر نکاتی برجسته از زندگی این شاعر و غزل‌سرای ایرانی که به جرئت می‌توان وی را یکی از ارکان ادبیات فارسی نام برد، پرداخت و اظهار کرد: نظامی بزرگترین داستان‌سرای ادب فارسی و شاعری است که در اشعارش آرمان‌شهر را به خوبی توصیف کرده است.

وی نظامی را شاعری آزاده و دور از دربار خواند و افزود: او بسیار خوش قلب بود و هیچ‌وقت شغلی در دربار نداشت ولی به سبب ذات و قلب پاکش به درخواست شاهان برای سرایش اشعاری در مدح ایشان پاسخ مثبت داد و اشعاری در ستایش شاهان از ایشان به جای مانده است.

شهابی در ادامه نظامی را فردی بسیار پایبند به اصول اخلاقی دانست که حتی در انجام مستحبات هم فردی کوشا و علاقه‌مند بود، گفت: آثار نظامی که در ادب فارسی به پنج گنج مشهورند به ترتیب مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه هستند.

وی از خسرو و شیرین به‌عنوان بهترین اثر نظامی یاد کرد و به عموم علاقه‌مندان خواندن این کتاب را توصیه کرد.

در ادامه این نشست غلامرضا دشتی، محقق و مدرس ادبیات فارسی شهرستان ملایر ضمن اشاره به سخنانی از استاد جلالی که نظامی را در ایران شاعری فراموش شده معرفی کرد، گفت: نظامی شاعری بزرگ است ولی نقش بی‌بدیل او در ادبیات فارسی از دید عموم مغفول مانده است.

وی شاعران مطرح را به ترتیب فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی و حافظ خواند و از برگزاری برنامه‌هایی با موضوع معرفی و تبیین شخصیت نظامی در سال اخیر ابراز خرسندی کرد.

دشتی از هفت پیکر به‌عنوان شاهکار آثار نظامی یاد کرد و افزود: پنج اثر نظامی که با نام پنج گنج در ادب فارسی مشهورند، میراث مکتوب است و این آثار چون خود نظامی میراثی گران‌بها در ادبیات این مرز و بوم است.

وی بیان کرد: حماسه بزمی با نظامی به اوج رسید و دیگران تنها مقلد نظامی در این مورد بودند. بهترین مظهر ابهام فنی در شعرهای نظامی است و نظامی همچنین مظهر در هم تنیدگی عاطفه و خیال در شعر است و بسیار هنرمندانه و زیبا می‌توان تلاقی عاطفه و خیال را در اشعارش مشاهده کرد.

انتهای پیام
captcha