هجرت از نگاه قرآن + فیلم
کد خبر: 4043298
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
درس‌گفتار «آیات و حیات» / ۲۷

هجرت از نگاه قرآن + فیلم

بر اساس آیه 218 سوره مبارکه بقره، مؤمن در شرایطی که ببیند در سرزمینش فساد رواج یافته و هدایتی وجود ندارد باید آمادگی مهاجرت را داشته باشد تا راهی به سمت هدایت، رشد و آگاهی بیابد.

27/ هجرت مومن راهی به سمت هدایت و رشد و آگاهی است/آیه 218

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌وهفتمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه ۲۱۸ سوره بقره تأکید می‌کند که هر چقدر ایمان فرد قوی‌تر باشد امکان هجرت مؤمن بیش‌تر می‌شود.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌وهفتمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین

دوستان بیننده سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

انسان در تمام شرایط زندگی خود در وطن، سرزمین، محل اقامت و سکونت خود با مشکلات و موانعی برای کمال و رشد خود مواجه است و همیشه همه چیز بر وفق مراد او نیست.

خداوند متعال در این آیه مبارکه، آیه 218 سوره بقره مؤمنان و انسان را به این دعوت می‌کند که قادر به مهاجرت باشد.

موضوع هجرت مسئله‌ای مهم است، زیرا انسان نیاز به ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی روانی دارد تا از سرزمینی که به آن انس گرفته جدا شود و خانواده خود، قبیله و وطن خود را ترک کند و او مجبور به مهاجرت شود.

عواملی نظیر وطن و خانواده انسان را وابسته می‌کند، اما چگونه انسان یک مهاجر می‌شود بدون اینکه اراده‌ای برای قطع این روابط داشته باشد.

خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «كسانی كه ايمان آورده و كسانی كه هجرت كرده و در راه خدا جهاد نموده‏‌اند، اميد به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است».

ما در محورهای اساسی که در این آیه می‌بینیم، بر کلمه هجرت متمرکز می‌شویم؛ زیرا انسان مهاجر باید ظرفیت جدا شدن و رخت بربستن از جایی را داشته باشد. باید تحمل بی‌ثباتی اوضاع را داشته باشد؛ زیرا هجرت مشکلات خاص خودش را دارد.

همین الان میلیون‌ها مسلمان هستند که در شرق و غرب عالم در غربت به سر می‌برند. آنها خانواده‌های خود و آنچه را که به آن انس داشتند از سرزمین گرفته تا خانواده و فامیل و دیار خود را ترک کردند و رفتند؛ زیرا انگیزه‌های هجرت نظیر علم و هدایت بوده است. زیرا دیاری وجود داشته که در آن کشت و نسل فاسد بوده است. انسان فاسد بوده است، سرزمینی بوده که در آن انسان ایمان خود را از دست داده و هدایتی وجود نداشته و اهل و خانواده و سعادت ابدی او از دست رفته است. اینجا خداوند دستور هجرت می‌دهد.

باید برای هر انسان مکه‌ای باشد که از آن به مدینه مهاجرت کند. هر انسان و در هر شرایطی گاهی باید از مکه‌ به مدینه مهاجرت کند و مدینه هر انسان در هر زمان متفاوت است. اینجا آیه تأکید می‌کند بر فضیلت کسانی که ایمان آوردند و مهاجرت کردند. ایمان باید به اندازه‌ای ارزشمند باشد که تو را وادار به مهاجرت هم کرده باشد، هرچقدر ایمان قوی‌تر باشد، امکان هجرت زیادتر می‌شود.

از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم که به ما توفیق بدهد که از ظلمت و فساد دوری و به سمت عوامل هدایت و رشد و آگاهی سوق پیدا کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha