اهمیت امّت در قاموس قرآن + فیلم
کد خبر: 4042973
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
درس‌گفتار «آیات حیات» / 17

اهمیت امّت در قاموس قرآن + فیلم

امت در قاموس قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است اما امت صالح امتی است که تمام ارزش‌های ارتباط با خدا و ارتباط با مردم را در کنار هم دارا و اصول خود را مبتنی بر میانه‌روی و اعتدال گذاشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در هفدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 143 سوره بقره از ویژگی‌های امت اسلامی که مهمترین آن میانه‌روی است سخن گفت.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین. سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دوستان بیننده عزیز و گرامی خداوند متعال از طریق آیات زیادی بر مفهوم امت در قرآن تأکید کرده است، زیرا امت در قاموس قرآنی از اهمیت زیادی برخوردار است و امت خیر یا شر بر سرنوشت انسان تأثیرگذار است. انسان مسلمان و مؤمن و حتی غیرمسلمان نمی‌تواند نسبت به سرنوشت جامعه و امت خود بی‌تفاوت باشد؛ سرنوشت امتی که انسان به مثابه رحم مادر در آن رشد می‌کند و همچون چارچوب و ساختاری در آن بزرگ می‌شود.

در آیه 143 سوره بقره خداوند می‌فرماید: «بدین‌سان ما شما را امّتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر (نیز) بر شما گواه باشد. و ما آن قبله‌اى را که قبلاً بر آن بودى برنگرداندیم، مگر براى آنکه افرادى را که از پیامبر پیروى مى‌کنند از آنها که به جاهلیّت باز مى‏‌گردند، بازشناسیم. و همانا این (تغییر قبله،) جز بر کسانى که خداوند آنها را هدایت کرده دشوار بود. و خدا هرگز ایمان شما را (که سابقاً به سوى بیت ‏المقدّس نماز خوانده‌‏اید،) ضایع نمى‏‌گرداند. زیرا خداوند نسبت به مردم، رحیم و مهربان است.»

در واقع این آیه از قرآن طولانی است و معارفی در دل خود دارد که باید در مجال و وقت بیشتری به آن بپردازیم. در اینجا خداوند می‌خواهد به صفتی از صفات امت اسلامی اشاره کند که آن هم صفت میانه‌روی است؛ زیرا امت‌های دیگر افراط یا تفریط دارند، یعنی در عشق دنیا یا ترک دنیا افراط دارند؛ اما امت صالح تنها در حالتی می‌تواند در راه راست باشد و حکومت و تمدنی برای خوشبختی بشر رقم بزند که میانه‌رو باشد؛ نه اینکه غرق در دنیا باشد مانند کشورهای غربی که غرق امور دنیوی و لذت‌های آن شده‌اند.

چنانچه می‌بینیم تمدن غربی امروز در شرق و غرب فساد به پا کرده است در هر کجا جنگ به‌پا می‌کند و می‌بینیم که چگونه میلیون‌ها نفر از گرسنگی می‌میرند. هزاران نفر در مسیر پناهندگی به دنیای غرب جان می‌بازند. همه این‌ها به دلیل سیاست‌های غلط کشورهای غربی و افراطی‌گری است که ملت‌هایی ذلیل می‌شوند.

اما از سوی دیگر ملت‌هایی هم که آتش مقاومت و پایداری در آنها خاموش است و انسان در آن اسیر ضعف،‌ تنبلی و فرومایگی است، آنها هم امت میانه نیستند. امت میانه امتی است که ارزش‌های نماز، عبادت و زکات را در کنار یکدیگر جمع کند؛ یعنی ارزش‌های ارتباط با خدا و ارتباط با مردم را در کنار یکدیگر دارد و همه روابط آن میانه است و انسانی که در این امت زندگی می‌کند، گواه بر مردم است، زیرا مردم می‌توانند او را در هر کجا گواه قرار دهند و از همین رو آنها گواه بر مردم هستند. از خداوند، هدایت و توفیق را مسئلت دارم و السلام علکیم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha