اهمیت دوگانه قرآنی نماز و زکات + فیلم
کد خبر: 4042332
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 12

اهمیت دوگانه قرآنی نماز و زکات + فیلم

دوگانه قرآنی اقامه نماز و پرداخت زکات تمام جوانب زندگی انسان را دربرمی‌گیرد. نماز عنوانی کلی شامل تمام شکل‌های ارتباط انسان با خداوند متعال است و پرداخت زکات به واقع روابط انسانی را پاک و مطهر می‌سازد.

حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در دوازدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به‌ همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است، نکاتی را در خصوص بپاداشتن دو فریضه نماز و پرداخت زکات تبیین کرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در دوازدهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومی
دوستان عزیزم، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در راستای سلسله مباحث تفسیری از برخی آیات مبارکه که در حقیقت ما تنها به بخشی از نکات مشخص از این دریای بی‌کران معنا می‌پردازیم و این به معنای تفسیر آیه نیست بلکه تنها دریافت اندرزها، عبرت‌ها و برداشت نکات مشخص قرآنی پیرامون یک آیه است. لذا در این برنامه به آیه 110 سوره مبارکه بقره می‌پردازیم. در این آیه با تأکید بر التزام به برپایی نماز و ادای زکات مواجه هستیم که حتما نماز را بپا داریم و زکات بپردازیم.

خداوند در این آیه مبارکه می‌فرماید: «و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد و هر گونه نيكى كه براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا باز خواهيد يافت. آرى خدا به آنچه مى‌‏كنيد بيناست».

اگر نماز و زکات از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار نبودند ما شاهد این دو گانه مهم دین در ده‌ها و صدها آیه از قرآن کریم نبودیم. این دوگانه دقیقاً تمام جوانب زندگی را دربرمی‌گیرد.  چون نماز عنوانی کلی شامل تمام شکل‌های ارتباط با خداوند متعال است؛ با تمام سطوح ارتباطی که با خداوند وجود دارد، بنابراین نماز همه سطوح ارتباطی با خدا است نه فقط اذکار، حرکات و رکعات نمازی که رو به قبله می‌خوانیم و این را از آنجا می‌فهمیم که خداوند می‌فرماید «اقامة الصلوة»، نمی‌فرماید «اداء الصلاة».

اقامه نماز، یعنی واقعیت و حقیقت جامع و گسترده‌ای که باید آن را بپا داریم. این امر تأکید بر اقامه نماز یعنی انجام عبادات توسط انسان در زندگی دنیا دارد و این نماز اگر برپا شود انسان زندگی انسانی خواهد داشت و اگر اقامه نشود و از زندگی انسان برچیده شود، در زندگی او خیری نیست، حتی اگر در ظاهر امر حرکات و اذکار نماز ادا شود.

بنابراین ادای نماز بخشی از اقامه نماز است. باید آثار نماز در زندگی ما انسان‌ها دیده شود. نماز تسلیم مطلق در برابر خدا در همه امور است.

در خصوص زکات هم رابطه انسان با انسان و رابطه انسان با خدا در ضمن امور مربوط به اعطای زکات است؛ زیرا زکات منطق روابط انسانی را پاک می‌کند. اگر زکات دهیم مال و دارایی ما پاک می‌شود. وقتی از علم خود زکات دهیم، علم ما پاک می‌شود و اگر از روح و روان خود زکات دهیم، روان ما را پاک می‌کند؛‌ زکات عنصر پاکسازی همه جوانب زندگی انسانی است.

بنابراین انسان می‌تواند به تعبیر قرآن محصول کاشته شده‌اش را درو کند و جلو جلو پاداش، خیر و صلاح را برای آینده دنیوی و اخروی خود رقم بزند که این امر به این دو عنوان اصلی یعنی اقامه نماز و پرداخت زکات منحصر شده است.

از خداوند می‌خواهیم که همه ما را در زمره بپادارندگان نماز و پرداخت‌کنندگان زکات از تمام نعمت‌ها، خیرات و روزی‌هایی که باری‌ تعالی به ما ارزانی داشته است؛ قرار دهد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha