سه معیار اعتبار انسان مؤمن + فیلم
کد خبر: 4042575
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 5

سه معیار اعتبار انسان مؤمن + فیلم

عادت کرده‌ایم که موارد حق و باطل را بین مردم بر اساس گرایش‌های مذهبی و ظاهر آن‌ها تقسیم کنیم، اما آیه شریفه‌ای از قرآن به صراحت، اعتبار و ارزش انسان‌های مؤمن را صرف نظر از اینکه مسلمان باشند یا غیرمسلمان، در ایمان به خدا و آخرت و نیز انجام عمل صالح می‌داند نه ظواهر دینداری و گرایش‌های مذهبی.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در پنجمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به‌ همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است، با تأکید بر آیه 46 سوره مبارکه بقره، درباره محوریت ایمان و عمل صالح در ارتباطات اجتماعی انسان و اعتبار فرد مؤمن توضیحاتی ارائه داد.
 
مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در پنجمین قسمت از این برنامه بدین قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین
بینندگان عزیز، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «كسانى كه ايمان آوردند و كسانى كه آيين يهودیان و ترسايان و صابئان را برگزيدند، اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند و كارى شايسته كنند، خدا به آنها پاداش نيك مى‌دهد و نه بيمناک مى‌شوند و نه محزون.»
دوستان عزیزم!
در این آیه مبارکه یعنی آیه 62 سوره بقره، مقابل یک درس و اندرز دیگر و مفهوم والایی قرار داریم که اگر آن را در زندگی خود به‌کار بندیم، ما را در خروج از تنگناهای بزرگ زندگی یاری خواهد کرد. این درس، محوریت ایمان در ارتباط با انسان‌ها و ارتباطات اجتماعی و ساختار‌های شناختی و علمی در زندگی ماست.


بسیار عادت کرده‌ایم که موارد حق و باطل را بین مردم بر اساس گرایش‌های آنها و ظاهر دینداری آن‌ها تقسیم کنیم، اما در این آیه شریفه، اعتبار و ارزش صرف نظر از اینکه مسلمان هستی یا غیرمسلمان، تقسیم‌بندی شده؛ نکته عبرت‌آموز در این بخش از آیه آمده است که می‌فرماید: «من آمن بالله» (هرکس به خداوند ایمان آورد) زیرا آیه در ابتدا فهرستی از ادیان را برای ما یادآوری می‌کند.
«ان الذین آمنوا»؛ معروف است که چنین تعبیری اشاره به مسلمانان دارد. «ان الذین آمنوا» یعنی مسلمین‌ و پیروان حضرت محمد(ص)؛ «والذین هادوا» یهودیان «والنصاری» واضح است (مسیحیان) «والصابئین» یکی از ادیان؛ اما همه اینها، کسانی که به خدا و روز قیامت ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، پاداش آنها نزد پروردگارشان است، و نه بيمناک مى‌شوند و نه محزون.
شما در هر دسته‌ای که قرار بگیرید، پند قرآن در اخلاص است.
بله می‌توانیم به‌روشنی بگوییم که فرصت اساسی برای مسلمانان فراوان‌تر است تا از مصادیق ایمان به خدا و عاملان به نیکی باشند؛ امکانات نزد آنها بیشتر است، واضح است؛ به‌خاطر وجود قرآن کریم که تنها کتاب پیامبر است و تحریف در آن راه ندارد و همچنین به دلیل وجود معصومین (پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان)؛ بنابراین امکان اینکه مسلمان، مصداق بارزتر ایمان به خدا و نیکوکاری باشد، بیشتر است، این را انکار نمی‌کنیم، اما بدین معنی نیست که در زمره مؤمنان یعنی از مسلمانانی باشید که شناسنامه‌ای ثبت کرده‌اید که مسلمان شیعه یا سنی هستید پس جزئی از آنان شده‌اید، تمام ... دیگر اهل عمل صالح هستید. نه! گرایش شما هرچه که باشد، در زمره هر گروهی که باشید، کسانی که ایمان آوردند یا یهودیان یا صابئین و یا مسیحیان، هرچه که باشی، اندرز قرآن این است که ارزش و اعتبار فرد به عمل صالح و ایمان به خداوند و آخرت است، این همان چیزی است که موجب می‌شود ما در دنیا و آخرت محزون نباشیم و در دنیا و آخرت نهراسیم و با رستگاری و نجات و بهشت نعمت داده شویم ان‌شاءالله.
این عبرت به «ایمان صادقانه و عمل صالح» اشاره دارد نه به «وابستگی‌های ظاهری فرد به ادیان و مذاهب».
والسلام علیکم جمیعا و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha