روایت امیرعبداللهیان از تلاش تهران برای ادامه گفت‌وگو با ریاض
کد خبر: 4044999
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

روایت امیرعبداللهیان از تلاش تهران برای ادامه گفت‌وگو با ریاض

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که به رغم چالش‎‌های موجود، تهران تلاش خواهد کرد پنجره گفت‌وگو با ریاض بسته نشود.

به گزارش ایکنا؛ وی که در لبنان به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین در روز جمعه در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط ایران با کشورهای عربی و آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام در وین اظهاراتی را بیان کرد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ثابت و مستقل است و پیرو غرب یا شرق نیست، افزود: دولت جدید، دیپلماسی هوشمندانه، تعاملی و همکاری فعال با همه کشورها را در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد تهران برای همکاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس دست همکاری خود را دراز می‌کند.

ایران مسئول سطح روابط کنونی با عربستان نیست

وی در ادامه اشاره کرد روابط ایران با عربستان خوب نیست، تاکید کرد که تهران مسئول این وضعیت نیست.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تهران آماده برگزاری دور پنجم مذاکرات با ریاض است، اعلام کرد: روابط ایران و عربستان با چالش‌ها و مشکلاتی روبروست اما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پنجره گفت‌وگو باز بماند.

وی ضمن انتقاد از اعدام 81 نفر در عربستان سعودی، افزود برخی از رفتارهای متناقض عربستان در روابط با تهران تاثیر می‌گذارد. وی همچنین تاکید کرد که این عربستان بود که روابط خود با ایران را قطع کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به بحران یمن، خاطرنشان کرد: به سعودی‌ها اعلام کردیم که مسئله یمن، مخصوص ملت یمن است و خود این ملت باید برای آن تصمیم بگیرد.

با اشاره به اینکه ایران از توقف جنگ یمن و رفع محاصره استقبال می‌کند، وی افزود: سعودی‌ها خواستار رابطه خوب با ما نیستند. ما نیز شهادت 460 حاجی ایران در فاجعه منا را فراموش نمی‌کنیم.

روابط دوستانه ایران با اکثر کشورهای عربی

وی در ادامه سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی از جمله کویت و امارات را برادرانه و خوب توصیف کرد.

با اشاره به اهمیت جایگاه مصر در جهان عرب، امیرعبداللهیان تاکید کرد که مصر می‌تواند نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد.

وی افزود ایران سیاست خود برای تحکیم روابط با مصر بر اساس اصول متوازن و مستحکم را ادامه می‌دهد و تاکید کرد که تهران نقاط مشترکی با قاهره دارد که می‌توان بر اساس آنها حرکت کرد.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که تهران در روابط حسنه خود با امارات، خطوط قرمز خود درباره مسئله فلسطین را فراموش نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه نفوذ اسرائیلی در خلیج فارس را نخواهیم پذیرفت. ملت‌ها نیز مخالف عادی‌سازی هستند.

نزدیکی مذاکرات وین به نقطه توافق

وی در جای دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد که مذاکرات وین به نقطه توافق نزدیک شده است و موضوعات مهم برای تهران نحوه رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هاست. امیرعبداللهیان همچنین از تلاش امریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر مسائل باقی‎مانده در هفته‌های اخیر خبر داد.  

وی تاکید کرد: اگر دولت بایدن در این مورد جدیت دارد، باید قبل از فکر کردن به مذاکره مستقیم، حسن نیت خود را ثابت کند. به طرف غربی نیز اعلام کردیم که آمریکایی‌ها باید با لغو یکی از تحریم‌ها علیه ایران، حسن نیت خود را نشان دهند.

آمادگی ایران برای کمک به لبنان

وی همچنین اظهار داشت که ایران آماده است هر نوع کمکی را به لبنان و مردم این کشور ارائه دهد تا این کشور بتواند از بحران فعلی عبور کند. وزیر امور خارجه افزود: به دوستان خود در لبنان گفتیم که طرف آمریکایی به آنان کمک نمی‌کند و به آنان اجازه نمی‌دهد که دیگران نیز کمک کنند.

وی با اشاره به استقبال نخست وزیر لبنان از ایده‌های طرف ایرانی در جلسات اخیر در بیروت، افزود سید حسن نصرالله را در جریان مذاکرات وین و مسئله رفع تحریم‌ها قرار داده است. وی تاکید کرد توافق وین به نفع همه طرف‌ها در منطقه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha