درهای حوزه باز است اما سیاست‌های خود را داریم +‌ صوت و فیلم
کد خبر: 4047272
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
گزارش ایکنا از نشست خبری هفته هنر انقلاب

درهای حوزه باز است اما سیاست‌های خود را داریم +‌ صوت و فیلم

نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی ظهر امروز چهارشنبه 17 فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه 17 فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در این نشست بیان کرد: استقبال مردم از برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ما برای انتخاب آثار بود از همین رو امسال با سختی مواجه بودیم تا بتوانیم چهره هنر سال را مثل سال‌های گذشته معرفی کنیم و برخی از شاخص‌های ما را دچار خدشه کرد.

وی با بیان اینکه برای هفته هنر انقلاب سه جنس برنامه در نظر گرفتیم ادامه داد: اولین اقدام ما تکریم و تجلیل از آثار هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر است که در سال گذشته تولید شده‌اند و آثار آنها با استقبال مردمی مواجه شده است.

وی افزود: از یکشنبه لغایت پنجشنبه به مدت پنج شب از بزرگان و فعالین یک رشته تخصصی فرهنگ و هنر را افطار دعوت خواهیم کرد و محفل دوستانه‌ای را خواهیم داشت. موضوعات این شب‌ها به این شرح است. یکشنبه 21 فروردین شب سینما و تئاتر انقلاب،‌ دوشنبه 22 فروردین شب نویسندگان و پژوهشگران انقلاب،‌ سه‌شنبه 23 فروردین شب محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس،‌ چهارشنبه 24 فروردین شب موسیقی و شعر انقلاب و پنجشنبه 25 فروردین شب هنرهای تجسمی، عکس و معماری انقلاب خواهد بود.

معلمی اظهار کرد: بنا داریم که یک گزارشی از وضعیت هر رشته تخصصی در شب تخصص آن ارائه شود و تعامل‌ها بیشتر شود. همچنین در هر رشته تخصصی از سه نفر به عنوان برگزیدگان تقدیر کنیم. امسال به جای اینکه معرفی کاندیدای چهره هنر سال داشته باشیم؛ سی نفر را به عنوان برگزیدگان همه رشته‌ها تقدیر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه بعدی ما اختتامیه است که جمعه 26 فروردین برگزار خواهد شد که چهره هنر سال انقلاب را که از بین نظرخواهی از فعالین فرهنگی منتخب شده است را معرفی خواهیم کرد.

معلمی با اشاره به اتفاقی که امسال رخ داد و باعث تحکیم هنر انقلاب شد ادامه داد: در هر رشته هنری هیئت علمی تشکیل دادیم که به بیست رشته هنری و هیئت علمی می‌رسد که با نظرخواهی از آنها بهترین افرادی که در سال گذشته آثاری را تولید کرده‌اند معرفی کنند که نهایتاً با انتخاب سی برگزیده مواجهیم که از آنها تجلیل خواهیم کرد.

وی افزود: مهم‌ترین شاخصی که برای ما هرسال مهم بوده و هست و زمینه معرفی افراد به عنوان چهره هنری سال خواهد داشت این است که آثار گستره مخاطب بالایی داشته باشد و مخاطب‌پسند بودن و دیده شدن یک اثر هنری جزو شاخص‌های برگزیدگان ماست. همچنین سوابق ارزنده فرد در آموزش هنرمندان جوان و گستراندن هنر انقلاب بین جوانان،‌ فعالیت موثر در جبهه فرهنگی و هنری انقلاب و جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی همسو با انقلاب اسلامی در استان‌ها نیز از دیگر شاخص‌ها است.

معلمی با بیان اینکه در هفته هنر انقلاب ۲۰ سالن سینمایی جدید را افتتاح می‌کنیم ادامه داد: از دیگر محورهای ما گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان‌ها است و برای عرضه فرهنگ و هنر باید زیرساخت‌ها را تقویت کنیم. ما با 160 سینما و سالن گسترده‌ترین شبکه سینمایی کشور را خواهیم داشت. همچنین توسعه سینماها یکی از سیاست‌های حوزه هنری است که با قدرت پیش می‌رود و ان‌شاءالله بتوانیم شبکه سینماها را در دل همه شهرها داشته باشیم. این سینماها در شهرهای همدان،‌ نوشهر، گنبدکاووس و تهران افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در استان یزد،‌ کردستان و فارس توسعه فضاهای نمایشگاهی و گالری را خواهیم داشت و گالری‌های جدیدی به مجموعه گالری‌های کشور اضافه خواهد شد و یک فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی نیز در همدان افتتاح خواهد شد.

معلمی با بیان اینکه یک سری فعالیت‌های میدانی را هم بنا داریم انجام دهیم؛ ادامه داد: تلاش ما بر این است با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر کلان شهرها یک شهر یک گالری را در شهر راه‌اندازی کنیم و تلاش کردیم تا محصولات فرهنگی که شامل پوستر و آثار گرافیکی است در سطح شهر داشته باشیم و فضای شهر را کمی هنری‌تر و جلوه‌های هنری را تقویت کنیم.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد: همه سینماهای حوزه هنری کشور روز یکشنبه 21 فروردین از افطار تا سحر به صورت نیم بها خواهد بود. سایر سینماها تنها تا ساعت هفت نیم بها خواهند بود. همچنین کتابفروشی‌های سوره مهر هم روز سه‌شنبه 23 فروردین با ۲۵ درصد تخفیف محصولات خود را ارائه خواهند کرد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های عمومی ما ارسال 30 سردیس به استان‌ها است. همچنین از دیگر رسانه‌ها کمک گرفتیم و یک برنامه برای صدا و سیما تهیه شده که در هفت شب با هفت موضوع مختلف هنری، هرشب از شبکه افق با موضوعات هنر انقلاب پخش خواهد شد. همچنین شش میکرو رسانه نیز فضای فرهنگ و هنر را به صورت عمیق‌تری برای اهالی فرهنگ و هنر معرفی می‌کنند.

معلمی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق امسال توجه به استان‌ها است ادامه داد: شعار ما فرا استان، ‌فرا تهران است. هر اقدامی که در تهران انجام می‌دهیم متناظر آن در تمامی استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

سی سردیس شهید آوینی در استان‌ها نصب می‌شود

مسعود شجاعی طباطبایی، ‌مدیر مرکز هنرهای تجسمی در این نشست بیان کرد: اتفاق مهمی که امسال رخ داد این بود که ما سی پوستر با محتوا و مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید آوینی تولید کردیم که این پوسترها در سراسر مراکز استان‌ها به نمایش درخواهد آمد.

وی ادامه داد: سی سردیس شهید آوینی نیز تولید شده است که به استان‌ها ارائه می‌شود. از اتفاقات خوب و ویژه امسال هم‌افزایی و همکاری با سایر ارگان‌ها است و علاوه بر استان‌ها، مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهاد‌ها با یکدیگر همکاری خواهند داشت. نمایشگاه‌هایی نیز در تهران برگزار خواهند شد که در این هفته افتتاح می‌شوند.

شجاعی اضافه کرد: در بحث نمایشگاهی باید کارها را بیایید و ببینید. کرونا درست است که یک تهدید بود اما فرصت هم بود و باعث شد در فضای مجازی به مباحث از این دست توجه بیشتری کنیم و کار را جدی‌تر دنبال کنیم. خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم از جمله ارائه نمایشگاه‌های مجازی که دائماً در طول سال این اتفاق افتاد.

در انتهای این نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند.

معلمی دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه مدام از سوی جامعه هنری بیان می‌شود که حوزه هنری خود را محدود کرده است و تنها از طیف خاصی از هنرمندان در کارها استفاده می‌شود؛‌ علت این امر چیست؟ گفت: من دعوت می‌کنم از شما که از نمایشگاه‌ها بازدید کنید و جِلوه یکی از افتخارات عرصه فرهنگ و هنر ما همین نمایشگاهی است که افتتاح خواهد شد.

سی نفر از برترین چهره‌های گرافیک کشور که شاید بیش از نیمی از آنها جوان هستند و جدید به عرصه فرهنگ و هنر وارد شدند آثاری را ارائه دادند که به تعبیر اساتید آثار کم‌نظیر است. اتفاقی که دارد می‌افتد در برخی از رشته‌ها اضافه شدن نسل جدید از هنرمندان متعهد به حق و حقیقت و انقلاب است.

طبیعتاً هر دستگاهی یک سیاست‌گذاری دارد و آن چیزی که مهم‌ترینِ حوزه کاری ما است توجه به هنر انقلاب است. از نظر ما هنر انقلاب، هنر سال 57 نیست؛ هنری است که ارتباط خاص با مردم دارد و دغدغه‌های روز مردم را پیگیری می‌کند نه جشنواره‌ها و مخاطبین جشنواره‌ای. لذا هر فرد و هنرمندی که بخواهد در این عرصه فعالیت کند درهای حوزه هنری باز است.

کد

البته طبیعی است که محدودیت اعتبارات و فضا بخشی از محدودیت‌ها را به ما تحمیل می‌کند و ما نمی‌توانیم با همه فعالان سینمایی فیلم بسازیم اما همین‌که امسال حوزه هنری متولی ساخت چهار فیلم سینمای بود، حوزه را به عنوان یکی از فعالان تولید حوزه سینما بازگرداند. امسال این عرصه توسعه پیدا خواهد کرد و سریال خواهیم داشت؛‌ این امر نشان‌دهنده این است که حوزه هنری خود را محدود نکرده ولی محدودیت‌های دیگر، بخشی از فعالین عرصه فرهنگ و هنر را از ما دور می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایکنا مبنی بر علت نداشتن بازخورد مناسب برنامه‌هایی که در سال قبل برگزار شده و جریان‌ساز نبودن آنها در جامعه بیان کرد: امسال هشتمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود و برای تثبیت این جریان نیازمند زمان است. ما همچنان برای معتقد بر این هستیم برای اینکه  هفته هنر انقلاب بین همه دستگاه‌ها و فعالان فرهنگ و هنر، ارزشمند شود و همه آن توجه کنند باید اهتمام بیشتر و فرهنگ‌سازی کنیم.

امسال به نظر می‌رسد که دستگاه‌ها جدیدی برای توجه به این هفته و روز حضور پیدا کردند. برای نمایشگاهی که آقای شجاعی گفتند آرم پنج دستگاه وجود دارد و همکاری می‌کنند. به نظر می‌رسد که توجه به این هفته افزایش پیدا کرده و باید زمان دهیم تا این جایزه جایگاه خود را پیدا کند.

نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه 17 فروردین با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی،‌ مسعود شجاعی طباطبایی، ‌مدیر مرکز هنرهای تجسمی و اهالی رسانه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha