برخی امامزاده‌ها قابلیت تبدیل‌ شدن به قطب گردشگری را ندارند
کد خبر: 4049143
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

برخی امامزاده‌ها قابلیت تبدیل‌ شدن به قطب گردشگری را ندارند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو کرج با بیان اینکه برخی امامزاده‌ها قابلیت تبدیل‌ شدن به قطب گردشگری را ندارند، گفت: در تبدیل‌ شدن امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به قطب گردشگری عوامل زیادی از جمله موقعیت جغرافیایی، مباحث اجتماعی و اینکه آن بقعه متبرکه در چه سطحی قرار دارد، تأثیرگذار است.

امامزاده حیدر(ع) کلاک

امیرحسین خسروی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرج در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: در حوزه عملکردی ناحیه دو شهرستان کرج پنج امامزاده وجود دارد و در حال حاضر فقط دو امامزاده عبدالله(ع) واقع در روستای علی‌آباد گونه و امامزاده حیدر(ع) واقع در کلاک از لحاظ زیرساختی آمادگی و قابلیت تبدیل‌ شدن به قطب گردشگری را دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم اینکه سالهاست بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب گردشگری تأکید می‌شود ولی تاکنون این ظرفیت مغفول مانده است، افزود: با توجه به اینکه امامزاده‌ها به سه سطح تقسیم‌بندی می‌شوند، بحث اجتماعی‌سازی، رویکرد امامزاده‌ها، همچنین اینکه در چه سطحی و در چه موقعیتی از جغرافیا قرار گرفته باشند در عملکرد امامزاده‌ها تأثیرگذار است؛ به همین دلیل همه امامزاده‌ها شرایط تبدیل‌ شدن به قطب فرهنگی یا گردشگری را ندارند زیرا عوامل زیادی در این موضوع دخیل است.

وی ادامه داد: بسیاری از امامزاده‌ها از نظر جغرافیایی در جایگاهی قرار دارند که دسترسی به آنها دشوار است به همین دلیل کمتر دیده شده‌اند و ظرفیت گردشگری و فرهنگی خاصی برای آنها به وجود نیامده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرج درخصوص مشکلاتی که بقاع متبرکه برای جذب گردشگر دارند، توضیح داد: عوامل بسیاری در عدم جذب گردشگر تأثیر دارد که نیازمند آسیب‌شناسی است؛ یکی از این عوامل ناتوانی در ارائه خدمات کافی به زائران و گردشگران است و عامل دیگر به مباحث عمرانی و فضاسازی مربوط می‌شود که امکانات آن باید فراهم شود و در همین راستا اداره اوقاف ناحیه دو کرج در تلاش است که این اتفاق رقم بخورد.

وی گفت: به‌عنوان مثال امامزاده عبدالله(ع) روستای علی‌آباد گونه در بافت روستایی قرار گرفته و به همین دلیل نیازمند مشارکت مردمی و شورای خیرین روستا و منطقه است تا بتواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha