انتخابات فرانسه و 2 گزینه بد و بدتر پیش روی مسلمانان
کد خبر: 4050555
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

انتخابات فرانسه و 2 گزینه بد و بدتر پیش روی مسلمانان

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی در شرف برگزاری است که جامعه مسلمانان که هشت درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، امیدی به استیفای حقوق از دست رفته خود طی سال‌های متمادی در این کشور ندارند.

انتخابات فرانسه و 2 گزینه بد و بدتر پیش روی مسلمانان /آمادهبه گزارش ایکنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه در یادداشتی با عنوان «بین بد و بدتر .. مسلمانان در فرانسه با یک انتخاب دشوار روبرو هستند» تأکید کرد که با راهیابی امانوئل مکرون و مارین لوپن، دو نامزد از احزاب راستگرا به ترتیب میانه و تندرو به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه،(یکشنبه ۲۴ ‌آوریل/ ۴ اردیبهشت) جامعه مسلمانان این کشور امیدی به رفع قوانین سختگیرانه ضد اسلامی در این کشور ندارند.

در این یادداشت آمده است: انتخاب بین بد و بدتر.. این مشکل مسلمانان فرانسه است که برای رأی دادن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 24 آوریل به پای صندوق‌های رأی می‌روند که در آن امانوئل ماکرون رئیس جمهور فعلی این کشور با مارین لوپن نامزد راست افراطی با هم رقابت می‌کنند.

اولین دوره ریاست جمهوری مکرون شاهد محدودیت‌های بی سابقه‌ای برای مسلمانان در فرانسه بود، به ویژه پس از صدور قانونی برای مبارزه با به اصطلاح «جدایی طلبی اسلامی» و تلاش‌هایی که دولت فرانسه برای ایجاد «اسلام مدرن» در مقیاس «سکولاریسم فرانسوی» به کار گرفت.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اسلام در همه کشورهای جهان با بحران عمیقی مواجه است، خشم گسترده‌ای را در میان مسلمانان جهان برانگیخت.

جرالد درمانان، وزیر کشور مکرون هم  به بسته شدن 200 انجمن اسلامی که به گفته وی، نزدیک به جنبش‌های اسلام سیاسی بود، نظیر انجمن مبارزه با اسلام هراسی  افتخار می‌کند؛ علاوه بر مساجدی که در ماه‌های اخیر در فرانسه به تعطیلی کشانده است.

ناگفته نماند که ماکرون از انتشار تصاویر توهین آمیز به حضرت محمد(ص) حمایت کرده و آن را در راستای آزادی بیان شمرده است؛  در حالی که پاریس انتشار یک نقاشی طنز سفارت روسیه در مورد اروپا در سایت خود را تحمل نکرد و سفیر روسیه در این باره احضار شد، در تناقضی که استانداردهای دوگانه در مورد آزادی بیان را آشکار می‌کند.

علی‌رغم تصمیمات ماکرون در خصومت خود با مسلمانان و مهاجران، لوپن زمانی که در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که اگر رئیس جمهور شود پوشش حجاب را در اماکن عمومی ممنوع می‌کند، افراط گرایی را به اوج خود رسانده است.

لوپن در جایگاه رهبر حزب راست جبهه ملی  در فرانسه می‌گوید  که حجاب «نماد آن ایدئولوژی توتالیتر (منظورم اسلام است)» است و برای این کار آرزو دارم که همه زنان را از حجاب خلاص کنم. یک زن محجبه فرانسوی الجزایری الاصل در حاشیه مبارزات انتخاباتی لوپن به او پاسخ داد: مسلمانان را به حال خود رها کنید.

انتخابات فرانسه و 2 گزینه بد و بدتر پیش روی مسلمانان /آماده

اما لوپن اصرار دارد پرونده‌هایی را باز کند که راست افراطی را با آرای پوپولیست‌ها تغذیه می‌کند، مانند جلوگیری از ذبح اسلامی دام و در نتیجه محروم کردن مسلمانان از گوشت حلال؛ اما پیشنهاد می‌کند که در ازای آن، از خارج از کشور گوشت و محصولات پروتئینی حلال وارد شود.

در حالی که مکرون پیشنهاد می‌دهد روند اخراج پناهندگانی که درخواست آنها رد شده است، تسهیل شده و شرایط اخذ مجوز اقامت برای بیش از 4 سال مورد بررسی قرار گیرد، لوپن تأکید می‌کند که این درخواست‌ها باید قبل از اقدام به مهاجرت مهاجران از کشور مبدا در سفارتخانه‌های فرانسه در کشورهای مبدا ارائه شود.

در مورد اخذ تابعیت فرانسه، مکرون شرط تسلط بر زبان فرانسه را پیشنهاد می‌کند، در حالی که رقیب وی خواستار لغو حق زمین و کسب خودکار شهروندی از طریق ازدواج است.  او همچنین خواهان گنجاندن شرایط منتهی به لغو تابعیت فرانسه در قانون اساسی است.

براساس گزارش موسسه نظرسنجی Ifop، آرای مسلمانان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در 10 آوریل برگزار شد، به مکرون و لوپن نرسید، اما نامزد چپ رادیکال مدافع مهاجران تقریباً سهم 70 درصدی را از آن خود کرد. مکرون تنها 14 درصد از آرای مسلمانان را به دست آورد، در حالی که 7 درصد آنها به لوپن رأی دادند.

طبق برخی برآوردها، مسلمانان 10 درصد از جمعیت بیش از 67 میلیون نفری  فرانسه را تشکیل می‌دهند که از این تعداد 48.7 میلیون نفر حق رأی دارند.

نرخ مشارکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به 73.69 درصد رسیده است؛ در حالی که در انتخابات 2017  این نسبت به 78 درصد می‌رسید، یعنی 5 درصد کاهش داشته است  و پیش بینی می‌شود این درصد در دور دوم هم  کاهش یابد، به ویژه اینکه به نظر می‌رسد که این مبارزه به نفع مکرون تمام شود؛ اگرچه لوپن توانست شکاف بین او و خودش را کاهش دهد.

طبق نتایج رسمی شورای قانون اساسی،فرانسه مکرون 27.85 درصد از آرای معتبر را به دست آورده  در مقایسه با لوپن که حائز 23.15 درصد آرا شد.

ژان لوک ملانشون ۷۰ ساله، سیاست‌مدار باسابقه فرانسوی، امید اول چپگراها در فرانسه که توانسته بود اعتماد بیش از دو سوم مسلمانان را در مبارزات انتخاباتی خود کسب کند به دور دوم راه نیافت؛ اما حمایت خود را هم از مکرون اعلام نکرده است. او حتی حامیانش را از هر گونه رأی دادن به لوپن منع کرده است که این به نفع مکرون تمام خواهد شد به خصوص که این نامزد که با کسب هفت میلیون رأی در جایگاه سوم پس از لوپن قرار گرفت خواستار تحریم دور دوم انتخابات نشده است.

در نزدیکترین نظرسنجی که در دور اول منتشر شد، لوپن توانست فاصله بین خود و مکرون را به تنها 3 درصد کاهش دهد (48.5 درصد برای لوپن در مقایسه با 51.5 درصد برای مکرون).

این یک تفاوت بسیار کوچک و بی سابقه است، اگرچه ماکرون از حمایت اکثریت نامزدهای بازنده ریاست جمهوری برخوردار است، اما احتمال غافلگیری موضوع غیرممکنی نیست، به خصوص اگر رأی دهندگان به رأی تنبیهی علیه ماکرون متوسل شوند، از طرف دیگر خیلی از طرفداران محافل چپ و مسلمان هم انتخابات را تحریم خواهند کرد.

هنوز سرنوشت این مبارزه انتخاباتی مشخص نیست؛ مسلمانان می‌توانند مکرون را شکست دهند؛ زیرا قریب به 10 درصد از آرا به آنها اختصاص دارد؛ اما گزینه جایگزین مکرون هم گزینه بدتر است؛ بنابراین رئیس جمهور فعلی نگرانی زیادی بابت آرای مسلمانان ندارد و بیم او بیشتر بابت آرای تنبیهی است.

ماکرون در مبارزات انتخاباتی خود امتیازات عمده‌ای به مسلمانان نداد، اما سعی کرد خود را  به عنوان ناجی مسلمانان از دست «ابله» راست افراطی جلوه دهد و در کمپین انتخاباتی خود گفت: من از فرانسه می‌خواهم که به همه اجازه آزادی  اعتقاد و عبادت در سایه سکولاریسم را بدهد و نمی‌خواهم که مسلمانان و یهودیان را از غذا خوردن بر اساس عقایدشان باز دارد این از ارزش‌های ما نیست.

انتخابات فرانسه و 2 گزینه بد و بدتر پیش روی مسلمانان /آماده

او گفت: من در روزهای آینده به آنها (مسلمانان و یهودیان) ثابت خواهم کرد که برنامه های ما بیش از هر برنامه راست افراطی نیازهای آنها را برآورده خواهد کرد.

ماکرون همچنین در پاسخ به تهدیدهای لوپن درباره منع حجاب به زنان مسلمان اطمینان خاطر دارد که موضوع حجاب آنها جای نگرانی ندارد.

در کمتر از 48 ساعت از سفر ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به الجزایر و دیدار وی با رئیس جمهور این کشور عبدالمجید تبون، رئیس مسجد جامع پاریس که الجزایر متولی آن است، از مسلمانان فرانسه خواست به مکرون رأی دهند.

مکرون به خوبی از وزن جامعه الجزایری در فرانسه که 5.5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود  باخبر است به خصوص که و حدود 1.2 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند .

بر این اساس پیش بینی می‌شود آرای بخش زیادی از مسلمانان فرانسه از سر اکراه به مکرون داده خواهد شد و البته بخش نه چندان اندکی هم انتخابات را تحریم خواهند کرد و درصد خیلی اندکی هم به لوپن رأی خواهند داد.

انتهای پیام
captcha