رستگاران: برنامه‌های رمضانی تلویزیون فاقد شادی هستند + صوت
کد خبر: 4049689
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/ 12

رستگاران: برنامه‌های رمضانی تلویزیون فاقد شادی هستند + صوت

مدیر شبکه‌های تلویزیون‌های اینترنتی معاونت فضای مجازی سیما گفت: ماه رمضان ایام شادی و جشن و سرور است اما در کارهای نمایشی تلویزیونی جز سریالی که از شبکه یک روی آنتن رفت سریالی دیگری را نمی‌بینیم که در آن شادی به شکلی جدی مدنظر قرار گرفته باشد.

«عصر جدید» در امید آفرینی به موفقیت دست یافته است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا رستگاران؛ مدیر شبکه‌های تلویزیون‌های اینترنتی معاونت فضای مجازی سیما در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه صدا و سیما در حد توان خود توانسته در پرداختن به موضوعات رمضانی در برنامه‌های ترکیبی موفق باشد، بیان کرد: با توجه به ماموریتی که رسانه ملی دارد در سال‌های گذشته سعی کرده در امر تولید برنامه‌های مناسبتی موفق باشد. امسال ماه رمضان دقیقاً بعد از نوروز آغاز شد و همین مسئله شرایط خاصی را رقم زد البته با توجه به وضعیت موجود و ادامه داشتن شرایط کرونایی، سیما در بحث برنامه‌های ترکیبی و مستندهایی که برای ماه مبارک درنظر گرفته توانسته با وجود برخی نواقص به موفقیت‌هایی دست پیدا کند. گواه این امر نیز استقبال مردم از برنامه‌های مورد نظر است.

وی افزود: در حوزه سرگرمی، تفریحات سالم و کارهای نمایشی آنگونه که در گذشته عملکرد خوبی داشتیم، نتوانستیم به موفقیت لازم دست پیدا کنیم. برای نمونه امسال جای کارهایی خوبی چون؛ «اغما» یا «او یک فرشته بود» در تولیدات تلویزیونی خالی است. نکته بعد به فقدان شادی در برنامه‌های نمایشی تلویزیون در ایام ماه مبارک برمی‌گردد. ماه رمضان ایام شادی و جشن و سرور است اما در کارهای نمایشی تلویزیونی جز سریالی که از شبکه یک روی آنتن رفت سریالی دیگری را نمی‌بینیم که در آن شادی به شکلی جدی مدنظر قرار گرفته باشد.

این کارشناس رسانه درباره سریال «خوشنام» بیان کرد: در این سریال طنز سعی شده مضامین قرآنی نظیر توبه مد نظر قرار گیرد اما در این مجموعه شاهد شاخصه‌هایی نیستیم که در آن رمضان  دیده شود حتی به صورت نمادین هم به موضوعاتی چون افطار یا سحر اشاره نشده است! این مسئله برای تولیدات مناسبتی این ایام ایراد است.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین شاخصه برای کارهای رمضانی چه موضوعاتی است؟ اظهار کرد: جدا از اینکه در کار رمضانی باید موضوعات و مبانی اسلامی مد نظر قرار گیرد و ارزیابی شود نیاز مخاطب امروز چیست؟ امروز مردم نیاز به شادی دارند و امید دارند. در دو سال گذشته بسیاری از هموطنان عزیزان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند پس نیاز است کارهایی روی آنتن رود که در آن شادی و امید فاکتور اصلی است.


بیشتر بخوانید:

«موقعیت مهدی» الگویی موفق برای آثار رمضانی است

آتش‌زر: تولیدات ماه مبارک باید جلوتر از مخاطب باشد


وی با بیان اینکه «عصر جدید» توانسته تا حدودی ویژگی امید و شادی را در بین مردم زنده کند، گفت: درست است ویژگی امید و شادی را به شکلی ایده‌آل در کارهای تلویزیون شاهد نیستیم اما معدود کارهایی نظیر «عصر جدید» با وجود نقصان‌هایی که دارد توانسته به این مهم دست پیدا کند و امید را به نوعی در جامعه نوید دهد.

رستگاران در انتها تصریح کرد: توجه به اخلاقیات در برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان به این دلیل مقبول نظر مخاطبان است که ملموس بوده و می‌شود برای آن مصداق آورد اما وقتی بحث به سمت مباحث کلامی یا عقلی می‌رود به دلیل قابل درک نبودن شاید با مخاطب ارتباط لازم را پیدا نکند، برای همین هم معمولاً در کارهای مناسبتی توصیه شده روی اخلاقیات نگاه و تمرکز جدی شود. اگر به دنبال پرداخت عمیق‌تر به موضوعات دینی در کارهای نمایشی هستیم باید مسئولان صدا و سیما فضا را بازتر کنند تا آدم‌های جدید به این حوزه ورود کنند تا در ادامه به آنچه که مد نظر است دست یافته شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha