فراگیری ابزار جهاد تبیین در محضر سوره روم + صوت
کد خبر: 4052296
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
هانی چیت‌چیان مطرح کرد:

فراگیری ابزار جهاد تبیین در محضر سوره روم + صوت

مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در سومین مراسم شب احیای رمضان 1443 هجری قمری به بیان ابزارآلات جهاد تبیین در محضر سوره روم پرداخت و در این رابطه به وعده‌های خدا، احکام دین و مَثَل اشاره کرد.

هانی چیت چیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین مراسم شب احیای رمضان با موضوع «شیوه‌های بیان حق به دیگران در محضر سوره مبارکه روم» شب گذشته، چهارم اردیبهشت‌ماه‌ در مسجد شهید محمدحسین ابوالصدق در تهران برگزار شد.

این مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر آغاز شد و پس از روضه‌خوانی، هانی چیت‌چیان، از مدرسان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: شب بیست و سوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، شب قدر شب نزدیک شدن به صفات باشکوه امیرالمؤمنین(ع) است، باید در شب نوزدهم گذشته خودمان را محاسبه و شب بیست و یکم هدفی را تعیین کرده باشیم، شب بیست و سوم شبی است ک باید به یک برنامه عملی برای آن افق و آرزویی که مد نظر داریم، برسیم. قرار نیست شب قدر مبهم باقی بماند، ما آن را مبهم باقی می‌گذاریم.

وی ادامه داد: موضوع بیان حق را از شب نوزدهم شروع کردیم، شب اول در محضر سوره دخان بودیم و گفتیم گیرش اینجاست که در زندگی‌مان یقین نداریم. جلسه گذشته درباره سوره دخان گفتیم که باید فاصله علم و عمل در خودمان برطرف شود تا بتوانیم حق را برای دیگران بیان کنیم، این جلسه می‌خواهیم از محضر سوره روم بهره ببریم. همان سوره‌ای است که با ماجرای نبرد روم و ایران شروع می‌شود. سوره وعده‌های الهی است و مهم‌ترین آن وعده لقای پروردگار است.

چیت‌چیان با ذکر این مطلب که وقتی می‌خواهیم حق را بیان کنیم دو نکته وجود دارد، عنوان کرد: اولاً اراده‌ای غیر از رضایت حق نباید داشته باشیم، نکته دوم اینکه مگر مراد از حق غیر از معرفی خداست؟ چگونه می‌شود ایمان به لقای پروردگار را در زندگی دیگران فعال کنیم جوابش این است همان طور که سوره مبارکه روم به شما منتقل کرده است. کافی است حقیقت سوره روم را به دیگران منتقل کنیم و از خودمان حرف نزنیم، ما موضوعات را از قرآن می‌گیریم، ولی شیوه بیان را از قرآن دریافت نمی‌کنیم.

این عضو علمی مدرسه قرآن دانشگاه تهران اظهار کرد: نکته بسیار مهم در بیان حق به دیگران این است که ما هر چقدر هم خوش بیان باشیم، نمی‌توانیم بیان هدایتی مانند خود قرآن پیدا کنیم. قرآن قوی‌ترین متن‌های عالم برای بیان حق است. بحث این سوره این است که چه ابزارهایی را کلام وحی در اختیارمان قرار داده که بتوانیم کلام حق را به دیگران بگوییم؟

وی افزود: نکته دوم اینکه ببینیم سوره روم برای اینکه حق را بیان کند از چه ابزاری استفاده کرده است؟ ابزارآلات جهاد تبیین را بیان کرده است. اولین چیز وعده‌های خداست که تخلف‌ناپذیر هستند، یک دور قرآن بخوانیم وعده‌های خدا را استخراج کنیم، در فرمول‌ها و دستورالعمل‌های خدا تخلف وجود ندارند. اینقدر وعده‌های خدا را در جهاد تبیین کار نکردیم که کتاب رازهای موفقیت را چاپ می‌کنند، جامعه پر از فرمول است، چون زندگی مردم فرمول می‌خواهد، ما معرفی نکردیم بعد دیگران گزاره‌های خودشان را قانون می‌کنند.

چیت‌چیان بیان کرد: نکته بعدی اینکه خدا خودش را چطور در قرآن معرفی کرده است؟ ما می‌خواهیم خدا را معرفی کنیم سراغ برهان‌های استدلالی فلسفی می‌رویم آن هم خوب است و در جای خود آن را نفی نمی‌کنیم، اما خدا خودش را با آیاتش معرفی کرده و ما به شدت در زمینه آیات کم‌کاری می‌کنیم، آیه یعنی پدیده‌ای که وقتی آن را می‌بینید شما را به مقصد خودتان سوق می‌دهد، مقصد هم که لقای پروردگار بود. کتاب‌های شیمی و زیست همه آیه است چرا آن را به شکل آیه نمی‌خوانیم، چرا کنکاش نمی‌کنیم تا خدا را پیدا کنیم، ما خدا را آنجایی که خودش گفته من را ببین نمی‌بینیم بعد می‌رویم جای دیگر دنبال خدا می‌گردیم و می‌گوییم چرا خدا در زندگی ما نیست، اگر می‌خواهید حق را به دیگران بیان کنید دستتان را باید از آیات الهی پر کنید.

شریعت؛ بهترین منبع برای معرفی خدا

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه بهترین منبع برای معرفی خدا خود شریعت است، احکام دین مسیر قرب به خداست، خود دین حرکت است، دعوای طریقت و شریعت در دنیا اتفاق افتاده چون نفهمیدیم طریقت و شریعت یکی هستند. دستورات خدا برای مشاهده خدا آمده‌اند، وقتی من و شما دین را سرسری اجرا می‌کنیم و با نماز بالا نمی‌رویم، پس با چه چیزی بالا برویم؟ دستورات شریعت در انطباق کامل با ساختار وجودی انسان است، ما فانتزی به دین نگاه می‌کنیم، انجام واجبات و ترک محرمات همه‌اش همین است، ولی اینها باید بررسی شوند، کاری هم ندارد باید یک بار قرآن بخوانیم و اینها برایمان تبیین شوند، باید در نمازمان معرفت پیدا کنم. اگر کسی می‌خواهد حق را بیان کند بهترینش دستورات خدا در شریعت است.

چیت‌چیان گفت: قبلاً وقتی می‌خواستند رساله بنویسند روایتش را در کتاب می‌گذاشتند برای اینکه در روایات آداب و غرض هم گفته می‌شود، بعد از یک زمانی یک عده از علما برای تسهیل کار، مجموعه قوانین را نوشتند، خود آن علما هم فکر نمی‌کردند که یک روزی مردم نه قرآن بخوانند و نه روایت و فقط رساله بخوانند. موضوع بعدی، موضوع مَثَل است، در آیه 58 می‌گوید: «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ...؛ و به راستى در اين قرآن براى مردم از هر گونه مثلى آورديم ...»، این خیلی حرف بزرگی است، چرا ما یک دور مثل‌های قرآن را نمی‌خوانیم؟ قرآن پر از مثل است چون می‌خواهد حقایق بلند عالم را در قالب مثل بیان کند.

وی در پایان خطاب به نوجوانان بیان کرد: از حالا ذهنتان را از وعده‌های خدا و احکام شریعت پر کنید، خیلی قدرتمند می‌شوید، اینها باطل‌السحر رسانه‌های الان هستند، نمی‌گویم کل مثل‌های عالم، فقط مثل‌های قرآن، خدا به ما توفیق دهد که بتوانیم در بیان حق، حقش را ادا کنیم، گرچه نمی‌توانیم اما باید تلاش کنیم. در این شب قدر دعا کنیم که در بیان حق به دیگران هم باورهای درست و هم روحیه جهادی و هم ابزار قدرتمند داشته باشیم و واقعاً بتوانیم یک باری را از روی دوش امام زمان(عج) برداریم. ان‌شاء‌الله بعد از این ایام نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha