ارزش‌های اخلاقی بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند مشاوره است
کد خبر: 4052499
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
شکوه نوابی‌نژاد در نمایشگاه قرآن:

ارزش‌های اخلاقی بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند مشاوره است

شکوه نوابی‌نژاد، مشهور به مادر مشاوره ایران با بیان اینکه مشاوره کاری با عظمت و حساس است و چنین کاری نمی‌تواند به دور ارزش‌های اخلاقی انجام گیرد، گفت: این ارزش‌ها مبنای اصول اخلاقی در مشاوره و روانشناسی است که در سراسر فرایند مشاوره حاکم است.

شکوه نوابی نژاد

به گزارش ایکنا، سیزدهمین پیش نشست تخصصی اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» با عنوان «ارزش‌های اخلاقی در مشاوره» با سخنرانی شکوه نوابی‌نژاد، چهره ماندگار رشته مشاوره روانشناسی، عصر امروز، دوشنبه 5 اردیبهشت، در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

نوابی‌نژاد با بیان اینکه سلامت و عاقبت بخیری یک جامعه مرهون خانواده و بعد خدمات مشاوره‌ای است، گفت: مشاور در فرآیند مشاوره با مراجع سر و کار دارد که او با کل شخصیتش در تعامل با مشاور و روانشناس قرار می‌گیرد و به مشاور اعتماد دارد و لذا شاید تنها تجربه‌ای باشد که مراجع با تمام وجودش در نزد مشاور حضور دارد.

وی افزود: در این تعامل مراجع تمام مکنونات قلبی را برای مشاور مورد وثوق بیان می‌کند. بنابراین مشاوره یک کار با عظمت و حساس است و چنین کاری نمی‌تواند به دور ارزش‌های اخلاقی انجام گیرد.

نوابی‌نژاد اظهار کرد: این ارزش‌ها مبنای اصول اخلاقی در مشاوره و روانشناسی است که در سراسر فرایند مشاوره حاکم است، لذا مشاور نمی‌تواند به دور از ارزش‌ها با مراجعان برخورد کند. در واقع ارزش‌ها بخش لاینفک شخصیت مشاور و روانشناس است.

این متخصص حوزه مشاوره در ادامه به بیان فواید وجود این ارزش‌ها در فرآیند مشاوره و روان‌درمانی پرداخت و گفت: اولین فایده این است که مراجع از هر نوع تجاوز در فرایند مشاوره مصون می‌ماند و این باعث امنیت خاطر او می‌شود.

وی ادامه داد: دومین فایده این است که مشاور از هر گونه اتهام و خطایی مبرا می‌شود و با اطمینان خاطر با مراجع خود کار می‌کند.

نوابی‌نژاد سومین فایده را تضمین امنیت به جامعه دانست و گفت: در این وضعیت مردم با آرامش خاطر دیگر اعضای خانواده را برای دریافت خدمات مشاوره‌ای می‌فرستند. از این منظر کار مشاوره کار مقدسی است زیرا خدمت و کمک به مردم است.

این متخصص حوزه مشاوره درباره اصولی که این اخلاق حرفه‌ای ارائه می‌دهد، گفت: اولین اصل استقلال مراجعان است. مشاوران به هیچ وجه اجازه ندارند مراجعان را به خود وابسته کنند و بالعکس باید عزت نفس و خودباوری مراجعان را افزایش دهند.

وی افزود: اصل دوم نیکوکاری است؛ از لحظه‌ای که مراجع نزد مشاور می‌آید، گفتار و نگاه و برخورد مشاور با مراجع باید به سود مشاور باشد.

شکوه نوابی نژاد

نوابی نژاد بیان کرد: اصل سوم آسیب نرساندن به مراجعان است؛ مشاوران حق ندارند سؤالی بکنند که به مراجعان آسیب برساند یا از نظریه و تکنیکی استفاده کنند که به مراجع بی حرمتی شود.

وی عدالت را اصل چهارم خواند و گفت: منظور از عدالت این است که با انصاف با تمامی مراجعان باید برخورد کرد و با همه مراجعان با هر درجه تحصیلی، موقعیت شغلی، نگرش سیاسی، جایگاه اقتصادی و اجتماعی و گرایش مذهبی باید به یکسان رفتار کرد تا مراجعان احساس عزت و کرامت کنند.

نوابی‌نژاد در پایان وفاداری را آخرین اصل خواند و اظهار کرد: مشاور باید به مسئولیت‌ها و تعهداتش متعهد باشد و به لحاظ زمان و کیفیت کار و تمرکز باید دربست وقت خود را در اختیار مراجع قرار دهد.                

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۸:۴۸
0
0
خیلی مفید.ارزشمند
captcha