بازار داغ تجلیل در نمایشگاه قرآن؛ از معلم تا فیلم‌ساز قرآنی
کد خبر: 4053381
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

بازار داغ تجلیل در نمایشگاه قرآن؛ از معلم تا فیلم‌ساز قرآنی

این هفته سخن بر سر تحقق قول معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی همایش ملی تکریم خادمان قرآن کریم، آن هم همزمان با نمایشگاه قرآن و از همه مهم‌تر با حضور رئیس‌جمهور، در بین اصحاب رسانه و فعالان قرآنی در میان بود، که بالاخره شاهد اجرای این همایش و تجلیل از 12 نفر از خادمان قرآن بودیم. همچنین طی مراسمی به همت ایکنا از سیدمحسن موسوی‌بلده، معلم و پیشکسوت قرآنی تجلیل شد.

به گزارش ایکنا، هفته نخست از دومین‌ماه سال ۱۴۰۱ با ادامه برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی کشور؛ یعنی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن همراه بود. خبرگزاری قرآن نیز با استقرار در محل برپایی این رویداد در مصلای امام خمینی(ره) از نزدیک شاهد برنامه‌های بخش‌های مختلف و رصد دستاوردهای ارائه شده در غرفه‌ها بود و به فراخور به تهیه خبر و گزارش‌های نقد و بررسی اقدام کرد، همچنین در این هفته بیست و هفتمین دوره همایش خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور در محل نمایشگاه قرآن برگزار شد و نیز طی مراسمی به همت ایکنا از تلاش‌های سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و پیشکسوت قرآنی در حضور شاگردانش تجلیل شد. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

آئین بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی خادمان قرآن کریم برگزار شد

آئین بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی خادمان قرآن کریم هشتم اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شبستان مصلای امام خمینی(ره) محل برپایی بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون قرآن و عترت این وزارتخانه و جمعی از خادمان قرآن کریم که طی ادوار قبل مورد تکریم قرار گرفتند، حضور داشتند.

در این مراسم آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در گروه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، احمد مهرمشهدی‌افخمی، مهدی عادلی و عباس امام‌جمعه در گروه قاریان قرآن کریم، هاشم سلطان‌نژاد، حافظ کل قرآن کریم، غصون مسلمی و عبدالرضا صدیق‌حقیقت، مدرسان قرآن، سیدعباس انجام در گروه مدیران امور قرآنی، جمال شورجه، محمد کاشانی‌آزاد(خوشنویس) و امیرعباس قلیچ‌لو در گروه هنر به عنوان خادمان قرآن کریم تجلیل شدند.

پایان‌بخش این مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور بود که وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: امروز دولت و همه نهادها بیش از هر زمان دیگر به بهره‌مندی از هدایت‌های قرآن نیازمند هستند و نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی در پرتو هدایت‌های قرآنی شکل می‌گیرد و مدنیتی که در پرتو قرآن نباشد موجب ارتقای انسان نخواهد شد.

خادمان قرآن

5 شخصیت مهم زندگی قرآنی استاد موسوی‌بلده

مراسم بزرگداشت سیدمحسن موسوی‌بلده، قاری پیشکوست قرآن، چهارشنبه هفتم اردیبهشت به همت ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد. وی در این مراسم بیان کرد: به معنای واقعی کلمه و نه تعارف می‌گویم که من خودم را لایق این همه محبت و لطف دوستان نمی‌دانم و هر چیزی که ذکری از آن شده لطف خدا بوده و امیدوارم که غروری به من دست ندهد.

در پایان این مراسم نیز با حضور وزیر ارشاد، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل ایکنا و سایر اساتید و شاگردانش از سال‌ها تلاش استاد موسوی‌بلده تجلیل شد.

در این مراسم بهروز یاریگل، رحیم خاکی، محمدرضا پورزرگری، حیدر کسمایی و معصومه عباسی‌نظری از شاگردان و دوستان وی در وصف صفات استاد سخنان کوتاهی داشتند.

برترین‌های جشنواره آوای نور در نمایشگاه قرآن تجلیل شدند

مراسم اختتامیه جشنواره آوای نور(مجازی) هفتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه قرآن برگزار و برندگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

اولین دوره از جشنواره آوای نور، یادبود قاری قرآن و هنرمند برجسته نغمات دینی زنده‌یاد حسن صفری در دو بخش اصلی با موضوع قرآن، مناجات و ادعیه و بخش جنبی با موضوع مناسبت‌های ماه مبارک رمضان برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره رحیم قربانی، مدیر بخش آواها و نغمات قرآنی نمایشگاه قرآن طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حسن صفری، گفت: در عرصه تواشیح کمتر گروهی در کشور است که از خدمات مرحوم صفری بهره نبرده باشد؛ همه ما مدیون ایشان هستیم.

بیش از ۱۵ هزار نفر به پویش ستاره‌های زمین پیوستند

پویش ستاره‌های زمین از ابتدای ماه رمضان با هدف توسعه و ترویج جلسات خانگی قرآن کریم راه‌اندازی شده است. حجت الاسلام امین شغلی، دبیر اجرایی پویش ملی ستارهای زمینی با اشاره به آمار و اطلاعاتی از همراهی مردم در این پویش گفت: از ابتدای راه‌اندازی پویش و شروع اطلاع رسانی‌ها بیش از ۱۵ هزار نفر برای برگزاری جلسات خانگی قرآن کریم به سایت ستاره‌های زمین مراجعه کرده‌اند.

دبیر اجرایی پویش ملی ستاره‌های زمین افزود: از بین مراجعه کنندگان به سایت ستاره‌های زمین بیش از ۷ هزار نفر نیز درخواست ارسال هدیه معنوی را ثبت کردند که به درب منازل آن‌ها در سراسر کشور ارسال شده است.

برترین‌های مسابقات ایثارگران سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان تجلیل شدند

مراسم تجلیل از قاریان و حافظان برتر هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم واحد ایثارگران سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با حضور رئیس و اعضای هیئت‌مدیره این سازمان برپا شد.

هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه سال جاری و با ثبت‌نام ۱۵۶ نفر از مهندسان عضو سازمان برگزار شده بود.

برگزاری اولین نشست علمی شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن

اولین نشست علمی شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته ششم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

در این نشست که با عنوان تعریف زن در الگوی سوم (پیرو منویات مقام معظم رهبری) برگزار شد، مژگان خان‌بابا، دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت و مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) و از اعضای شورای مشورتی بانوان معاونت قرآنی حضور داشتند. در بخشی از این نشست، با استناد به آیات و روایات اسلامی و همچنین توضیحات مقام معظم رهبری حول الگوی سوم، ویژگی های زن مسلمان تبیین شد.

نگاه ژرف‌نگرانه ارتش به قرآن و نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه با حضور در مصلای تهران از نمایشگاه قرآن و غرفه خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. در این بازدید، حجت‌الاسلام حسنی در گفت‌وگو با ایکنا به تفاوت ارتش ایران با سایر ارتش‌های جهان اشاره کرد و گفت: مهمتری تفاوت ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش‌های جهان به ویژه ارتش‌های کشورهای اسلامی نگاهی عمیقش به قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام حسنی در پاسخ به این سؤال که در قرآن و نهج‌البلاغه در خصوص اصول ارتش اسلامی دستوراتی داده شده است، آیا این مبانی استخراج و مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ گفت: اگر گزارش مربوط به فعالیت‌های فرهنگی ارتش را ببینید، فعالیت‌های مربوط به نهج‌البلاغه که برادر قرآن است و همینطور گزارش‌های مربوط به صحیفه سجادیه را دریافت کنید خواهد دید که بعد از قرآن بالاترین فعالیت‌های فرهنگی با جان‌مایه کلمات معصومین، نهج‌البلاغه است.

رونمایی از پوستر طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان

از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام‌ معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد. در قالب طرح ملی حفظ قرآن کریم اساتید، دانشجویان، کارکنان و خانواده دانشگاهیان برای ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سامانه nahad.ir  مراجعه یا عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۸۸۶ ارسال کنند.

دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن تشکیل شود

محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی در زمینه نمایشگاه قرآن پرداخت و بیان کرد: نمایشگاه آن هم در نصاب قرآن باید متفاوت از دیگر نمایشگاه‌ها باشد؛ یعنی ساحت قرآن با توجه به آیات، مهمین است و باید هیمنه داشته باشد به این معنا که باید چتری باشد که جامعه هدف را به درستی بپوشاند و این ردا باید به قامت قرآن ساخته شود تا بتوان شأن کلام الهی را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: پیشنهادم به وزیر ارشاد این بود که دبیرخانه دائمی و بین‌المللی نمایشگاه قرآن را دایر کنید؛ یعنی معتقدم که باید با سایر کشورها تعامل کنیم، از نمایشگاه‌های آنها بازدید کنیم، از کارهای آنها بهره ببریم و کارهای خودمان را در آن کشورها عرضه کنیم. اگر این کار انجام شود، از نظر شکلی و محتوایی یک هم‌افزایی علمی هم صورت می‌گیرد و شاهد بهتر شدن برگزاری نمایشگاه خواهیم بود.

جای خالی برپایی نمایشگاه قرآن در سایر استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: ماه رمضان ماه بهار قرآن است و فعالیت‌های قرآنی هر سال با جلوه‌های جدیدتری به جامعه عرضه می‌شود و مردم هم از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. با پیشرفتی که در عرصه علم رخ داده، زمینه‌های استفاده از معارف نیز بیش از پیش فراهم شده است. در برخی دوره‌های زمانی فقط در صفحه کاغذ، قرآن را داشتیم اما امروز در عرصه رسانه، فضای مجازی، اپلیکیشن‌ها، لوح‌های فشرده و سایت‌‌ها می‌توانیم محتوای قرآنی داشته باشیم. این عرصه‌ها تنوع و جذابیت فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است و با وجود رقبایی که در سایر عرصه‌های غیرقرآنی کار می‌کنند، در اینجا به قدری جذابیت بالاست که جوان‌ها و نوجوان‌ها جذب شده‌اند.

وی در ادامه افزود: فلسفه یا ثمره برگزاری نمایشگاه‌ها از چند بُعد قابل اهمیت است؛ یکی اینکه مردم با تولیدات جدید آشنا می‌شوند و دیگر اینکه خود تولیدکننده‌ها انگیزه پیدا می‌کنند که کارشان را رونق دهند. در حقیقت صاحبان ایده فرصتی پیدا می‌کنند که ایده‌های خود را عرضه کنند و به نظر بنده این فضای ماه مبارک رمضان با چنین نمایشگاه‌هایی، آب و رنگ به‌روزتری پیدا می‌کند. البته متأسفانه این فضا را در مراکز همه استان‌ها نداریم و همه مردم کشور ما این امکان را ندارند که از این فضا استفاده کنند و به همین سبب خیلی خوب بود که در مراکز استان هم می‌توانستیم چنین فضاهایی را ایجاد کنیم.

رسیدن به عمل قرآنی با آماده‌سازی قلب و القای معانی

نشست تخصصی «نقش تلاوتگران در توسعه فرهنگ قرآنی» شامگاه سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه، مصادف با بیست و چهارمین شب از ماه مبارک رمضان، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار ‌شد. در این نشست کریم دولتی و سعید رحمانی، دو مدرس حوزه قرآن کریم به بیان نکاتی در این زمینه با محوریت سخنان اخیر مقام معظم رهبری در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان پرداختند.

در بخشی از این نشست که از ساعت ۲۲:۳۰ آغاز شد، کریم دولتی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن با طرح این سوال که تلاوت چه تأثیری می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد، ‌گفت: بحث اول در این زمینه آماده کردن قلوب برای توجه بیشتر به قرآن کریم است. قاری قرآن با هنری که به کار می‌برد، حتی اگر در فهم معنا و القای معنا هم ضعیف باشد، اما باز هم قلب‌های مستعد شنونده قرآن را برای اینکه به سراغ قرآن بیایند، جذب می‌کند، پس قاری در پایین‌ترین حالت یک آماده‌سازی قلبی را انجام می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست سعید رحمانی، قاری و مدرس قرآن کریم با تأکید بر راهبردی بودن تک تک جملات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر و قابلیت گفتمان‌سازی این جملات اشاره کرد و‌ گفت: یکی از کلید واژه‌های ایشان در این دیدار اخیر، فرهنگ استماع و تشویق تلاوت بود. اگر به یاد داشته باشید ایشان نوعی اعتراض نسبت به نوع تشویق‌هایی که حتی قراء مصری در ایران دریافت می‌کنند داشتند. تشویق‌های غیر حرفه‌ای، زیاد، بدون حساب و کتاب و با قاعده‌هایی که با منطق علمی تلاوت سازگار نیست باعث می‌شود از تلاوت ناب فاصله گرفته شود.

چینش نهادهای دولتی در نمایشگاه قرآن مناسب نیست

سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال رونق چند سال قبل را ندارد، گفت: امسال در غرفه شورای عالی قرآن شهرداری تهران بیشتر فعالیت‌مان را به گفت‌وگو‌ و دیدار با اهالی قرآن اختصاص دادیم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه قرآن برنامه‌های تبلیغی و ترویجی خاصی را شاهد نبودیم، گفت: شاید این موضوع به واسطه محدودیت‌ها، عجله و افتادن در بروکراسی اداری بوده است اما انتظار ما از نمایشگاه امسال بسیار بالاتر بود.

رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل که نمایشگاه به صورت حضوری برگزار می‌شد و کرونا نبود بار برنامه‌های ما بسیار بالا بود، تصریح کرد: در آن دوره‌ بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی برای بازدید در نمایشگاه و غرفه ما حاضر می‌شدند و گفت‌وگو می‌کردند، اما امسال از این موارد بی‌بهره بودیم.

نمایشگاه قرآن باید جریان‌ساز و گفتمان‌ساز باشد

مراسم رونمایی از آثار و محصولات قرآنی، سه‌شنبه ۶ اردیبهشت، با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیدکنندگان این محصولات در سالن نشست شماره ۱ نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

معاف در این مراسم بیان کرد: همیشه بین سیاستگزاران فرهنگی و اساتید مطالعات فرهنگی این اختلف نظر وجود داشته که آیا در حوزه فرهنگ نیاز به کار نمایشگاهی، یادواره‌ای و همایشی داریم یا خیر؟ آیا اینها به عمق کار فرهنگی آسیب می‌زند یا خیر؟ تقریباً همه قبول کرده‌اند بخش مهمی از کار فرهنگی همین کارهای نمایشگاهی، تبلیغاتی و حرکات گفتمان‌ساز و جریان‌ساز است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن باید خصلت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی داشته باشد و خدا را شاکریم این دوره از نمایشگاه قرآن امروز به خبر مهم فرهنگی کشور تبدیل شده و راجع به آن گفت‌وگو می‌شود و محل مراجعه ده‌ها هزار نفر از مردم است.

معاونت قرآن وزارت ارشاد برای تحول در بازی‌های دیجیتال قرآنی حمایت کند

مهدی جعفری‌جوزانی، مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی و مسئول غرفه نوجوانان نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه این غرفه امسال برای اولین بار در قالب جدیدی پیاده و اجرا شده است، گفت: امسال مانند سال‌های گذشته که نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شد، بخشی را به عنوان نوجوان نامگذاری و تعیین کردند، اما با این تفاوت که پسوند «نوجوان و سرگرمی‌های دیجیتال» به آن اطلاق شد. در این غرفه سعی کردیم تا در شکل، ساختار و محتوا، متفاوت‌تر از سایر بخش‌ها باشد.

وی افزود: راه‌اندازی گیم‌نت، سالن اکران برای پخش انیمیشن، برگزاری کارگاه‌های استارتاپی و... موجب شد تا غرفه ما با باقی غرفه‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. حتی شکل ظاهری آن باعث تعجب و کنجکاوی بیشتر مخاطبان شده است. البته علت این اتفاق هم این است که ما تفاوتی بین نسل گذشته و نسل امروز شاهدیم. در این نقطه زمانی که صحبت از قرآن و عترت می‌شود جوانان احساس می‌کنند که تناقضی بین قرآن و سرگرمی‌های دیجیتال وجود دارد؛ لذا ما از فضای دیجیتال نام می‌بریم و به آن عنوانی اسلامی و قرآنی را اطلاق می‌کنیم تا کسی که از فضای دیجیتال صحبت می‌کند به این درک برسد که می‌تواند این تناقض را از بین برد.

هر مسجد یک سازمان فرهنگی است

جت‌الاسلام والمسلمین صداقت‌‎زاده، امام جماعت مسجد گیاهی تجریش در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان توضیحاتی درباره محافل قرآنی این مسجد در طول ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) دو یادگار مهم، کتاب خدا و عترت، را در میان مسلمانان به یادگار گذاشتند. ما هم در مسجد گیاهی تجریش به هر دو موضوع اهتمام داشته‌ایم. در بخش نخست که مربوط به قرآن است، همواره اقدام به برپایی جلسات آموزش و تفسیر قرآن کرده‌ایم و این جلسات در روزهای دوشنبه برگزار شده است. همچنین، برنامه‌هایی را در راستای بزرگداشت عترت پیامبر اکرم(ص) ترتیب داده‌ایم که همواره با استقبال عموم مردم مواجه شده است.

وی بیان کرد: دشمن سعی می‌کند که حضور مثبت مردم در جلسات قرآن را کمرنگ کند. باید نگاهمان به مسجد را اصلاح کنیم و مسجد باید به عنوان یک سازمان فرهنگی شناخته شود، نه مرکزی که صرفاً در اوقات نماز بازگشایی می‌شود. بنابر این باید مسجد را به مثابه یک سازمان فرهنگی ببینیم و محوریت آن را قرآن و عترت قرار دهیم. در ایامی که مراسم شبی با قرآن برگزار می‌شد، یک جوان شیطان‌پرست به مسجد ما آمد و پس از اعتراف به این عقیده‌اش توبه کرد و به آغوش اسلام بازگشت. بنابر این کار قرآنی در مساجد چنین ثمرانی را به دنبال دارد. بسیاری از افراد دیگر هم بوده‌اند که در مساجد با شنیدن یک آیه از قرآن انگیزه گرفته‌اند و مسیر زندگی آن‌ها متحول شده است. 

انتهای پیام
captcha