حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران
کد خبر: 4092971
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
سیدحسین موسوی‌بلده خبر داد:

حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران

رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران گفت: اتوماسیون این شورا از سیستم شهرداری تهران حذف شده است و با وجود بودجه سه هزار میلیارد تومانی فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران، یک ریال به فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا نکرد.

بار‌ها این جمله را از مدیران و مسئولان شهرداری تهران شنیده‌ایم که رسیدگی به امور قرآنی وظیفه ذاتی نهاد‌ها و سازمان‌ها‌ی قرآنی همچون سازمان دارالقرآن، سازمان اوقاف و... است، در حالی که معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران ذیل وظایف خود در بخش توسعه و توزیع محصولات خدمات فرهنگی و اجتماعی، وظیفه توسعه خدمات و برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را برعهده دارد و یکی از خدمات و وظایف مهم اداره کل فرهنگی این معاونت ترویج فرهنگ قرآن و معارف اسلامی تعریف شده است.

در کشورمان امر فرهنگ جدایی‌ناپذیر از قرآن است به همین سبب یکی از فعالیت‌هایی که در ظاهر شهرداری تهران و شورای شهر در دوران مختلف به آن اهتمام داشتند، رسیدگی به امور فرهنگی و ذیل آن مبحث فعالیت‌های قرآنی بوده است که در این راستا طی سالیان گذشته با ایجاد شورای عالی قرآن در بالاترین سطح، وظایفی را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در شهر تهران تعریف کردند.

اما توجه ظاهری و فقدان حمایت درست به فعالیت‌های قرآنی و تحقق نیافتن بودجه شورای عالی قرآن شهرداری تهران در دوران تصدی‌گری شهرداران چند سال گذشته و فعلی موجب شد تا کم‌کم این ظرفیت‌ها و برنامه به حاشیه برنامه‌های فرهنگی کشیده شود و عملاً برنامه‌های قرآنی به کلی از فعالیت‌های شهرداری تهران حذف شود.

با روی کار آمدن اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهردار جدید، شاهد اقدامات بی‌سر و صدا و گاه تأمل‌برانگیز در رابطه با کاهش فعالیت‌های قرآنی بودیم که ابتدایی‌ترین آن کوچ قاریان خوشخوان از جلسات شورای اسلامی شهر تهران بود. موضوعی که پیش از این ایکنا طی یک یادداشت به آن پرداخت.


  • کوچ قاریان خوشخوان از جلسات شورای اسلامی شهر تهران

شاید امروز جلسات شورا در دوره ششم همچون روال گذشته با قرائت قرآن آغاز شود، اما دیگر خبری از حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی نیست و شاهد خداحافظی با سنت حسنه تلاوت هنرمندانه در شورا هستیم؛ طرحی که گفته شد رئیس فعلی شورای اسلامی شهر تهران، برای کاهش هزینه‌ها اجرا کرده است!

شورای عالی قرآن شهرداری تهران هر چند تمام توان خود را در این سال‌ها برای سرپا نگه‌ داشتن فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر به کار می‌برد و سعی می‌کرد که با برگزاری مسابقاتی همچون «نور امید» جوانان و نوجوانان را جلب و جذب این فعالیت‌ها کند، اما نبود حمایت و تحقق نیافتن بودجه فعالیت‌های قرآنی شهرداری تهران نه تنها این مسابقات را به حاشیه برد، بلکه موجب ناراحتی شرکت‌کنندگانی شد که آثارشان در این مسابقه حائز رتبه شده و بعد از ماه‌ها هنوز هدایای خود را دریافت نکرده‌اند.

سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران، درباره وضعیت فعلی فعالیت‌های قرآنی و اقدامات شهرداری تهران در این خصوص به ایکنا گفت: متاسفانه امروز شورای عالی قرآن شهرداری تهران و فعالیت‌های قرآنی شهرداری به کلی به حاشیه رفته و نه تنها بودجه‌ای به این فعالیت‌ها اختصاص پیدا نکرده است، حتی می‌خواستند که این شورا ذیل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران فعالیت کند.

از سه هزار میلیارد تومان یک ریال به فعالیت‌های قرآنی تخصیص نیافت

وی افزود: با وجود بودجه سه هزار میلیارد تومانی فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران، یک ریال به فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا نکرد و همین امر موجب شد تا نتوانیم برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را که از گذشته آغاز کرده بودیم به اتمام برسانیم و عملاً برنامه‌های قرآنی در شهرداری تهران به صفر رسیده است.

رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید عملاً شاهد حذف فعالیت‌های قرآنی از شهرداری تهران و شورای شهر هستیم، گفت: در حال حاضر ۱۱ دارالقرآن ذیل شهرداری تهران فعالیت می‌کنند و بدون کمک و حمایت ریالی از سوی شهرداری در حال اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در مناطق شهرداری تهران هستند. مشکلات مالی طی سال‌های گذشته فعالان قرآنی را بسیار آزرده‌خاطر کرد و دارالقرآن‌های شهرداری تهران دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت و امیدواریم به روال گذشته بازگردد.

موسوی‌بلده با بیان اینکه شهردار تهران نه تنها تکلیف دارالقرآن‌ها و خانه‌های قرآن ذیل معاونت فرهنگی خود را روشن نمی‌کند، بلکه شورای عالی قرآن شهرداری را هم بلاتکلیف گذاشته است، گفت: گویی این‌گونه فعالیت‌ها به هیچ وجه اولویت شهردار تهران نیست و کاری با فعالیت‌های قرآنی ندارند، در حالی که همه چیز در کشور بودجه مشخصی دارد؛ به جز فعالیت‌های قرآنی که همیشه مهجور بوده است.

در حالی که اعتقاد داریم شورای شهر تهران افرادی قابل و کاربلد هستند، اما توان حمایت و حفظ شورای عالی قرآن شهرداری تهران را در برابر فشار‌های شهرداری ندارند

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم هر چه زودتر تکلیف فعالیت‌های قرآنی و شورای عالی قرآن شهرداری تهران مشخص شود، به خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به بسته شدن اتوماسیون شورای عالی قرآن، این مجموعه از سیستم شهرداری تهران حذف شده است. معتقدم که اعضای شورای شهر تهران افرادی قابل و کاربلدند، اما توان حمایت و حفظ شورای عالی قرآن شهرداری تهران را در برابر فشار‌های شهرداری ندارند.

موسوی‌بلده با اشاره به اینکه در کنار همه این موارد فضاسازی قرآنی در شهر تهران قابل قبول و مورد پسند نیست، گفت: تمامی کشور‌های دنیا المان‌های خاص خود را در فضاسازی شهری دارند، ولی متأسفانه امروز جای خالی المان‌های قرآنی در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی و ام‌القرای جهان اسلام کاملاً محسوس است. حدود ۳۵۰ سرای محله در تهران وجود دارد که کارشناسان قرآنی در آن‌ها به صورت افتخاری و بدون دریافت هیچ‌گونه دستمزدی به ارائه خدمات قرآنی می‌پردازند که جای قدردانی دارد، زیرا در شرایط سخت اقتصادی امروز در حال فعالیت هستند.

مهجوریت قرآن را در شهرداری تهران به خوبی احساس کردم

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان را برای جذب مردم به فعالیت‌های قرآنی انجام دادیم، در حالی که تبعات بی‌توجهی به این موضوعات دامن شهرداری تهران را خواهد گرفت، تصریح کرد: مهجوریت قرآن را در شهرداری تهران به خوبی احساس کردم. تلاش ما این بود که افرادی را که در فضای غیر قرآنی بودند به قرآن جذب کنیم، اما بی‌توجهی به این اهداف لطمه‌ بزرگی زده است.

ایکنا منتظر دریافت پاسخ از سوی مسئولان و مدیران شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع خواهد بود و تا مشخص شدن وضعیت فعلی این موضوع را پیگیری می‌کند.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha