گردهمایی فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین برگزار شد
کد خبر: 4053940
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴

گردهمایی فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین برگزار شد

گردهمایی فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین با حضور سخنرانانی از داخل و خارجی از کشور، 10 اردیبهشت‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، گردهمایی فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین با حضور سخنرانانی از داخل و خارجی از کشور، 10 اردیبهشت‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

ضیا ترک، ایلماز فعال فرهنگی از ترکیه به عنوان اولین سخنران خارجی این نشست، به بررسی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخت و با اشاره به تاریخ روابط آنکارا و تل‌آویو گفت که جنس روابط رژیم صهیونیستی با ترکیه قدمت زیادی دارد و با روند عادی‌سازی اخیر بین چند کشور با رژیم صهیونیستی تفاوت دارد.

ایلماز گفت: ترکیه در سال ۱۹۴۹ با اسرائیل روابط خود را آغاز کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت. رابطه تل‌آویو و آنکارا هیچگاه متوقف نشده و در حال رشد است.

این فعال فرهنگی اهل ترکیه تصریح کرد: روابط ترکیه و اسرائیل به دلیل اینکه ترکیه عضو ناتو است همیشه در حال پیشرفت است. ترکیه عضو ناتو است و عضویت در این سازمان به معنای از دست دادن استقلال کشورها است و پیرو از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی است.

وی اضافه کرد: همه تحلیلگران ترکیه بر این موضوع تاکید دارند که از سال ۱۹۵۹ و زمان عضویت در ناتو همه دولت‌های عضو این سازمان از جمله ترکیه باید با سیاست‌های این سازمان هماهنگ باشند.

ایلماز با اشاره به وقوع دو کودتا در ترکیه در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۷ بعد از روز قدس، گفت: اردوغان شخصی است که با هماهنگی با آمریکا با قدرت رسیده است و در راه منافع آن‌ها حرکت می‌کند.

مایک ناپیر(Mick Napier)، فعال سیاسی اهل انگلستان و از اعضای جنبش بایکوت اسرائیل دیگر سخنران این مراسم بود که سخنرانی خود را به صورت ویدئویی ارائه کرد.

ناپیر در ویدئویی که به این مراسم فرستاده بود با تاکید بر لزوم حمایت از مردم فلسطین و جنبش ‌آزادی‌خواهانه آن‌ها، گفت: کریم یونس به عنوان یک فلسطینی که بیشترین مدت را در زندان‌های اسرائیل گذرانده، اکنون چهلمین سال زندان خود را به جرم حمله به سربازان اسرائیلی در منطقه جولان می‌گذارند. اسرائیل خانه فلسطینیان را ویران و آن‌ها را آواره می‌کند تا راه را برای مهاجرت یهودیان صهیونیست از سراسر جهان باز کند.

این فعال سیاسی با اشاره به حوادث اخیر مسجدالاقصی، افزود: سربازان اسرائیلی بدون هیچ مجازاتی به فلسطینیان تیراندازی می‌کنند. در واقع از ماه رمضان گذشته مشخص بود وقتی اسرائیل این اقدامات را انجام می‌دهد، مقاومت فلسطین از غزه به سوی اسرائیل و مناطق اشغال شده 1948 موشک می‌فرستد و در نهایت اسرائیل پیروز نشد.

وی تصریح کرد: هدف آن‌ها در هم شکستن فلسطینی‌ها بود اما در نهایت این کار باعث افزایش وحدت بین فلسطینی‌ها شد. در حقیقت اسرائیلی‌ها کاری جز سرکوب مخالفان خود نمی‌توانند انجام دهند.

ناپیر با تاکید بر نقش فشارهای مختلف بر فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل، گفت: سیستم و فناوری سرکوب اسرائیل بسیار پیچیده است. آن‌ها با تهدید فلسطینی‌ها به مرگ مادرانشان (به دلیل نیاز به امکانات پزشکی)، آنها را وادار به همکاری با خود می‌کند. در صورتی که فرد حاضر به همکاری شود، امکانات پزشکی به آن‌ها داده می‌شود. روش‌های دیگری هم غیر از این به کار برده می‌شود؛ بنابراین مقاومت دشوار اما امکان‌پذیر است.

این فعال عضو جنبش بایکوت اسرائیل خطاب به حامیان فلسطین، گفت: به همین دلیل حمایت شما بسیار اهمیت دارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی برای فلسطینی‌ها می‌جنگیم، فقط برای یکسری افراد دیگر نمی جنگیم بلکه ما برای حقوق خود نیز مبارزه می‌کنیم.

وی با انتقاد از دولت بریتانیا به دلیل حمایت از اسرائیل، تصریح کرد: در اینجا تلاش‌های گسترده‌ای برای سرکوب حامیان فلسطین وجود دارد. من خودم سال‌هاست که با ادعای یهودستیزی، نژادپرستی، فعالیت‌های مرتبط با جنبش بایکوت اسرائیل تحت محاکمه هستم که البته هیچکدام از این اتهامات ثابت نشدند. با این همه، این‌ها بخشی از سیاست آزار و اذیت دولت است.

ناپیر در پایان افزود: در آمریکا، قانونی در حال تصویب است و اکثریت سنا با آن موافق هستند که بر اساس آن یک میلیون دلار و 10 ‌سال زندان در انتظار فعالان جنبش بایکوت اسرائیل خواهد بود.

جان یوبل (John Ubele)، فعال ضد صهیونیست از آمریکا آخرین سخنران بخش بین‌الملل بود که در مورد حمایت از فلسطین صحبت کرد.

یوبل در سخنرانی خود ضمن تسلیت به مناسبت فوت نادر طالب‌زاده، کارگردان ایرانی، گفت: وی کمک بسیاری به جمهوری اسلامی ایران و جنبش ضد صهیونیستی کرد. در داخل آمریکا حمایت بسیاری از این جنبش‌های ضد صهیونیستی در نقاط مختلف وجود دارد.

این فعال ضد صهیونیستی افزود: مهم‌ترین این حرکت‌ها جنبش بایکوت اسرائیل (BDS) است که علاوه بر آمریکا در خارج از این کشور نیز طرفدار دارد و به این جنبش کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این جنبش، گروه‌هایی مانند جنبش جوانان فلسطین وجود دارد. این گروه‌ها برای نشان دادن حمایت خود از فلسطین و مقاومت راهپیمایی می‌کنند. این گروه‌ها اخیرا هم در مقابل کنسولگری اسرائیل در نیویورک تظاهرات داشتند.

یوبل گفت: یکی از مشکلات، این است که به محض اینکه این گروه‌ها تلاش می‌کنند از فلسطین حمایت کنند، برخی از گروه‌های فشار یهودی با آن‌ها مقابله می‌کنند. این گروه‌های فشار یهودی که طرفدار اسرائیل هستند، نام افراد حامی فلسطین را به صورت آنلاین منتشر کرده و باعث اخراج این افراد از محل کار یا ایجاد مشکل برای آن‌ها می‌شوند.

این فعال ضد صهیونیستی با نام بردن از برخی از این گروه‌ها مانند JDL، گفت: کاملا مشخص است که این گروه‌ها با اسرائیل رابطه‌ای دارند. با توجه به این شرایط، فشار زیادی بر فعالان فلسطینی وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان یک آمریکایی که از این کشور آمده، باید بگویم آمریکا نسبت به 10، 15 سال پیش ضعیف‌تر شده است. برخی هم این نظر را دارند که آمریکا تا 10 سال آینده سقوط خواهد کرد و این افول روز به روز سرعت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha