علما باتقوا چراغ راهنما دانش هستند
کد خبر: 4054156
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

علما باتقوا چراغ راهنما دانش هستند

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان گفت: علما و دانشمندان باتقوا چراغ راهنما و پرچمداران هدایت و دانش هستند تا کسی به گرداب هلاکت، جهل، دلالت، انحرافات و منکرات گرفتار نشود.

علما و دانشمندان باتقوا چراغ راهنما و پرچمداران هدایت و دانش هستنداحمد محمدیان، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به حدیثی از حضرت باقرالعلوم، محمدابن علی(ع)، اظهار کرد: علما همانند شمعی هستند که به حريم خود روشنایی می‌بخشند و آنان که چشم باز می‌کنند و از او بهره جویند به خوبی‌ها خوانده می‌شوند. از این رو علما هستند که با روشنایی خود تاریکی، نادانی و سرگردانی را می‌زدایند.

وی به مناسبت هفتاد و هشتمین سالروز ارتحال عالم ربانی آیت الله آقا نجفی قوچانی در وصف ایشان، افزود: مقام معظم رهبری در مورد مرحوم آیت‌الله آقا نجفی قوچانی فرمودند: «ایشان یک شخصیت بسیار ممتاز و یک انسان معنوی بوده است»، وی در سال ۱۲۹۵ در روستای خروه (خسرویه کنونی) متولد و در راه کسب علم و دانش، تا جایی پیش رفت که در سن ۳۰سالگی به درجه اجتهاد رسید.

محمدیان بیان کرد: این عالم ربانی تا قبل از ۷سالگی نزد پدرش قرآن را ختم کرد و دروس عربی و فارسی مرسوم آن زمان را در مکتب‌خانه به اتمام رساند و در ۱۳ سالگی به اصرار پدر برای ادامه تحصیل به قوچان آمد، پس از ۳سال از طریق سبزوار و نیشابور به مشهد و به مدرسه پریزاد وارد شد و ادبیات و سطح را تا قوانين فرا گرفت.

وی تصریح کرد: آقا نجفی در ۱۹سالگی پای پیاده از راه طبس و کویر به یزد و از آنجا به اصفهان رفت و از درس آیت‌الله جهانگیرخان قشقایی کسب‌ فیض کرد و در سن ۲۴ سالگی با یکی از دوستانش پیاده عازم عتبات عالیات شد و به کلاس درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی در نجف راه یافت.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان بیان کرد: مرحوم پس از اینکه ۲۰سال در نجف زندگی کرده بود به دلیل فوت پدرش به زادگاهش برگشت و بیش از ۲۵ سال بقیه عمرش را در مقام فقاهت و حاکمیت شرع در قوچان گذراند و به اداره حوزه علمیه و تدريس در مدرسه عوضیه پرداخت. آقا نجفی در تمام گرفتاری‌ها حامی و ملجا و پناهگاه حقیقی مردم شهرش بود.

محمدیان با استناد به فرموده مقام معظم رهبری(ره) در خصوص مرحوم قوچانی، افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تمامی طلابی که پا در عرصه طلبگی گذاشته و به دنبال سیر و سلوک و سیر الی الله هستند، آقا نجفی قوچانی را به‌عنوان‌ یک الگوی موفق معرفی می‌کنند، همچنین سرگذشت زندگی و علم‌آموزی وی در کتاب سیاحت شرق آمده است.

وی در ادامه با توجه به گرامیداشت هفته معلم و هفته کارگر خاطرنشان کرد: يادگيری مطالعه و علم‌آموزی به قدری مهم است که خداوند تبارک و تعالی در اولین آیاتی که بر پیامبراکرم(ص) نازل کردند، به خواندن تاکید و نزول قرآن را با یک حرکت علمی و فرهنگی آغاز و پایه اسلام را از همان ابتدا بر علم‌آموزی بنا نمودند. خداوند در نخستین آیات وحی پس از ذکر نعمت خلقت، از تکامل روح، بوسیله تعلیم وتعلم سخن می‌گوید. 

محمدیان اظهار کرد: بعضی از تکالیف در اسلام، مقید به افراد هستند مانند جهاد که مربوط به مردان بوده و زنان تکلیفی ندارند و بعضی تکالیف مقید به زمانی خاص هستند، مانند روزه در ماه مبارک رمضان، تکالیفی دیگر در اسلام وجود دارد که به مکان و شرایط خاص مقید است مانند حج تمتع و همانطور که پیامبر(ص) فرموده‌اند، کسب علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب بوده و هیچ قید و بندی ندارد.

انتهای پیام
captcha