خلف وعده سعودی برای شکستن محاصره یمن
کد خبر: 4054566
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

خلف وعده سعودی برای شکستن محاصره یمن

رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت: با وجود گذشت یک ماه از مدت 60 روزه آتش‌بس در یمن، اما ائتلاف سعودی اجازه هیچ پرواز بشردوستانه به فرودگاه صنعاء را نمی‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرامی یونیوز، محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت: یک ماه از اجرای آتش‌بس انسانی در یمن گذشته است بدون اینکه کشورهای ائتلاف متجاوز اجازه هیچ پروازی به فرودگاه صنعاء را بدهند.

وی تاکید کرد: این امر نقض آشکار همه چیزی است که خود ائتلاف سعودی بر سر آن توافق کرده بود.

این مقام یمنی افزود: کشورهای متجاوز همچنین در رسیدن کشتی‌ها به بندر الحدیده مانع‌تراشی می‌کنند و حملات ائتلاف سعودی و مزدورانش هم همچنان ادامه دارد که از جمله آن همین امروز منطقه صرواح مارب دو بار بمباران شد.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم دیروز با اشاره به ادامه محاصره این کشور برای هشتمین سال متوالی تاکید کرد: با گذشت نیمی از مدت آتش‌بس 60 روزه در هیچ یک از بندهای آن پیشرفتی حاصل نشده است.

طه المتوکل، وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن هم با بیان اینکه باز نشدن فرودگاه صنعاء، نادیده گرفتن مهمترین بند آتش‌بس درباره مسائل بشردوستانه است، گفت: لغو اولین پرواز به فرودگاه صنعاء در لحظات پایانی توسط ائتلاف [سعودی]، با هدف افزایش درد و رنج بیماران است.

ائتلاف سعودی از نهم آگوست ۲۰۱۶، پرواز‌های فرودگاه صنعاء را محدود و متوقف کرد و تنها به برخی پروازهای سازمان ملل و بشردوستانه مجوز می‌داد.

دولت نجات ملی یمن هفته گذشته به نقل از سازمان ملل اعلام کرد که پروازها از فرودگاه صنعاء از سر گرفته می‌شود و قرار بود نخستین پرواز از این فرودگاه یکشنبه هفته گذشته به مقصد فرودگاه ملکه علیاء اردن انجام شود تا پس از شش سال محاصره، نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء آغاز شود اما ائتلاف سعودی موافقت سازمان ملل را رد کرد و مجوز این پرواز را نداد.

انتهای پیام
captcha