به آتش کشیدن یک مسجد از سوی افراط‌گرایان در فرانسه
کد خبر: 4055093
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

به آتش کشیدن یک مسجد از سوی افراط‌گرایان در فرانسه

مسجدی در شهر متز در شمال شرق فرانسه از سوی افراط‌گرایان اسلام‌ستیز به آتش کشیده شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح،

مسجدی که از سوی اتحادیه ترکی ـ اسلامی (DITIB) در شهر متز در شمال شرق فرانسه اداره می‌شود، بامداد جمعه، 16 اردیبهشت به آتش کشیده شد.

این مسجد پس از پرتاب سه کوکتل مولوتف بر روی دیوارهای آن توسط مهاجمان ناشناس و آتش زدن آن، آسیب قابل توجهی دید.

علی دوراک، رئیس انجمن مسجد مرکزی متز به خبرگزاری آناتولی گفت که این حمله در صبح رخ داد. وی با تأکید بر اینکه کوکتل مولوتف به شیشه‌های مسجد پرتاب شده بود گفت: نمای بیرونی مسجد بسیار آسیب دیده و شیشه‌های آن سوخته است، اما مسجد در آخرین لحظه از سوختن کامل در امان مانده است.

او گفت: انتظار این را نداشتیم زیرا یک انجمن درونگرا نیستیم. نهادی هستیم که با مردم فرانسه در اینجا همکاری و کنار فعالیت‌های اسلامی، به عنوان یک مؤسسه خیریه نیز فعالیت می‌کنیم.

دوراک گفت: این اولین بار است که یک مسجد در شهر متز مورد حمله قرار می‌گیرد، مقامات شهرداری از جمله شهردار نیز در این خصوص با انجمن تماس گرفتند.

کمیته هماهنگی انجمن‌های مسلمانان ترکیه(CCMTF) در فرانسه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که افکار ضد اسلامی، نژادپرستانه و بیگانه‌هراسی در این کشور در حال افزایش بوده و جامعه مسلمانان به هدف تبدیل شده است.

این کمیته تأکید کرد که این حمله مستقیماً با اسلام‌هراسی مرتبط بوده که با انتخابات ریاست‌جمهوری آشکارتر شده است، اما مسلمانان فرانسه سال‌ها در معرض آن بوده‌اند.

به گفته این سازمان، این حمله با افزایش حملات اسلام‌هراسی و بسته شدن عبادتگاه‌ها، به‌ویژه مساجد در کشور همزمان است. مسئولان مسجد خواستار شناسایی هر چه سریع‌تر عاملان این حمله شده‌اند.

پیش از این درخواست نمایندگان این مرکز برای نصب دوربین‌های امنیتی در داخل و اطراف مسجد بدون هیچ توجیهی از سوی فرمانداری رد شده بود.

فرانسوا گروسدیه، شهردار متز، این حمله را اسلام‌هراسی توصیف و پیامی در اعلام همبستگی با مسلمانان صادر کرد. او با بیان اینکه این حمله به روح شهری که در آن تسامح حاکم است آسیب وارد کرده گفت که مردم این شهر روز شنبه ظهر به وقت محلی برای محکوم کردن این جنایت یک تجمع همبستگی برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha