بررسی مسائل جهان اسلام از دیدگاه قرآن در کنفرانس کربلا
کد خبر: 4056164
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

بررسی مسائل جهان اسلام از دیدگاه قرآن در کنفرانس کربلا

کنفرانس بین‌المللی مسائل معاصر جهان اسلام از دیدگاه قرآن با حضور کارشناسان علوم دینی و دانشگاهی در کربلا آغاز شد. در این کنفرانس، چالش‌های معاصر و راهکارهای قرآنی برای حل آن‌ها بررسی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی، معاونت دارالقرآن الکریم آستان حسینی، چهارمین دوره کنفرانس امام حسین(ع) را با عنوان قرآن کریم و مسائل معاصر جامعه در محل دانشگاه خواهران الزهرا(س) در کربلای معلی از روز گذشته، 20 اردیبهشت آغاز کرد.

شیخ خیرالدین هادی، رئیس اداره دارالقرآن الکریم در این باره گفت: این همایش با حضور هفت کشور و جمعی از محققان با توجه به موضوعات جدید برگزار شد و ما سعی کردیم نظرات محققان مدارس دینی و نظرات محققان دانشگاهی را با هم ترکیب کنیم.

وی افزود: جامعه امروز نیازمند تلاش همگانی به‌ویژه در بعد علمی برای انتقال و تولید گفتمان قرآنی بر اساس روایات شریفه عقیده اهل بیت(ع) است و در قرآن کریم قابلیت وسیعی برای پرداختن به معضلات اجتماعی وجود دارد.

خلیل شکری، رئیس گروه زبان عربی دانشگاه الحمدانیه در موصل، در سخنانی به مرکز رسانه‌های بین‌المللی گفت: این همایش یکی از کنفرانس‌های مهم است زیرا تمرکز آن بر مسائل اجتماعی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است و از آنجا که قرآن كريم به واقعيت جامعه اسلامی به طور كلی مربوط می‌شود نه در سطح محلی و می‌تواند در جهت مصلحت و خدمت به دين حق و خدمت به جامعه باشد، نياز مبرمی به چنين موضوعاتی داريم. جوامع دارای مشکلات عدیده‌ای هستند که باید با توجه به بستر قرآنی راه حل‌های مناسبی برای آنها ارائه شود، چرا که این مشکلات نیازمند اصلاح، درمان و گسترش آگاهی‌های قرآنی برای پیشبرد واقعیت جامعه اسلامی است.

ایمان سعید، درباره این همایش گفت: ما با تحقیقی با عنوان «قرآن کریم رویکرد یکپارچه الهی به جامعه آرمانی» در این کنفرانس شرکت کردیم و به دنبال آن هستیم که دیدگاه قرآن به مسائل اجتماعی معاصر را روشن کنیم.

این محقق افزود: امروز باید این محورها را با هم مطرح و روی چالش‌های موجود در آنها کار کنیم تا بتوانیم نیازهای نسل جوان و به طور کلی جامعه را برآورده کنیم؛ امروز ما در مبارزه دائمی بین حق و باطل هستیم. با توجه به گرایش برخی جوانان به افکار غلطی که برخی کشورهای غربی به دنبال آن هستند، این کنفرانس سنگ بنای گام‌های بعدی در جهت رسیدگی به این نسل و تمرکز بر حل مشکلات با رویکرد قرآنی و سنت رسول اکرم و اهل بیت طاهرین(ع) محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha