نوای زنگ زبان فارسی در مدارس کشور می‌پیچد
کد خبر: 4056325
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
اعلام برنامه‌های روز پاسداشت بزرگداشت فردوسی

نوای زنگ زبان فارسی در مدارس کشور می‌پیچد

در نشست خبری مراسم روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، برنامه‌های دستگاه‌های مختلف به مناسبت این روز بزرگ اعلام شد.

روز بزرگداشت زبان فارسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مراسم روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی روز چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه، با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی تقوی، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر و امیرسعید کریمی، معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در خارج از کشور، به میزبانی بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار  شد.

غلامعلی حدادعادل در این نشست ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه زبان فارسی در مناسبات ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی به‌ عنوان زبان ملی، رکن مهمی از ارکان هویت ملی ما ایرانی‌ها است. زبانی که چندین هزار سال در ایران استمرار داشته است و در حال حاضر در سه کشور ایران و تاجیکستان و افغانستان رواج دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زبان فارسی علاوه بر اینکه زبان ملی ما ایرانی‌ها است، زبان دوم جهان اسلام نیز هست و بسیاری از معارف اسلامی به این زبان نوشته شده است. بنابراین گنجینه‌ای از معارف معنوی و فرهنگی ایرانی به این زبان به نگارش درآمده و سرمایه‌ای برای ملت ایران است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه در جهان ایران را با زبان و ادبیات فارسی می‌شناسند، اضافه کرد: این زبان عامل همبستگی و هویت ملی ماست، از همین رو دشمنان ایران هم که در پی ایجاد تفرقه در ایران هستند، دشمن زبان و ادبیات فارسی هستند، شاهد این مدعا تحریکات رسانه‌ای آن‌ها  در سال‌ها و ماه‌های اخیر است؛ بنابراین پاسداری از زبان فارسی یک وظیفه ملی و وظیفه همه مردم ایران است.

روزی متعلق به همه مردم ایران

وی ضمن تاکید بر اینکه زبان فارسی زبان مشترک همه مردم ایران و روز 25 اردیبهشت متعلق به همه مردم ایران است، تصریح کرد: این روز بهترین فرصت برای ادای احترام به مقام فردوسی بزرگ است که با سرودن شاهنامه در هزار سال پیش حق بزرگی در احیا و حفظ زبان فارسی دارد.

حدادعادل با اشاره به اینکه در دو سال گذشته که برگزاری اجتماعات ممکن نبوده، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی محدودتر سال‌های گذشته برگزار شد، عنوان کرد: امسال که امکان دعوت و برگزاری یک مجلس درخور فراهم شده است، از بهمن ستادی تشکیل شد و از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دعوت کردیم تا این روز و این هفته پاس داشته شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن اعلام اینکه مراسم اصلی روز یکشنبه 25 اردیبهشت‌ در تالار وحدت برگزار می‌شود، تاکید کرد: در این مراسم مقامات کشور، سفرای کشورهای فارسی‌زبان و بعضی سفرای فارسی‌دان و استادانی از ایران و کشورهای دیگر درباره زبان فارسی و فردوسی سخنرانی خواهند کرد.

وی اجرای برنامه‌های هنری و رونمایی از کتاب را از دیگر برنامه‌های روز پاسداشت زبان فارسی و حکیم فردوسی اعلام کرد و افزود: رونمایی و معرفی جلد سوم فرهنگستان جامع زبان فارسی در فرهنگستان به‌عنوان یک طرح کلان ملی و کتاب هویتی زبان فارسی، رونمایی از جلد هفدهم فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، رونمایی از جلد 32 فرهنگ تخصصی تحت عنوان هزار واژه، معرفی کتاب مجموعه مقالات مربوط به نظامی گنجوی و رونمایی از نسخه بازنگاری و بازنویسی‌شده دستور خط فارسی از جمله برنامه‌های فرهنگستان برای پاسداشت روز 25 اردیبهشت‌ است.

وی افزود: در این روز دسترسی عموم پژوهشگران به پیکره واژگانی به‌وجود آمده در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام می‌شود. همچنین همایش مهارت‌افزایی دبیران درس زبان و ادبیات فارسی دوره اول متوسطه به همین مناسبت برگزار می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای بین فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت آموزش و پرورش امضا خواهد شد.

آوای زنگ زبان فارسی و فردوسی در مدارس

حدادعادل در ادامه به نیابت از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به بیان برنامه‌های این وزارتخانه برای روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی پرداخت و گفت: این وزارتخانه قرار است برنامه‌های مختلفی در این ایام داشته باشد، از جمله در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش مصوب شده است که روز 25 اردیبهشت‌ زنگ پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در تمام مدارس کشور به صدا در بیاید. فردوسی و شاهنامه در مدارس معرفی شود و در برخی مدارس برنامه‌های شاهنامه‌خوانی و نقالی اجرا شود.

وی برگزاری پویش سراسری ویژه دانش‌آموزان سراسر کشور در شبکه شاد، اجرای سرود جمعی دانش‌آموزی در کنار آرامگاه فردوسی در مشهد و تجلیل از معلمان فردوسی‌پژوه در سراسر کشور را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای روز پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت حکیم فردوسی اعلام کرد.

اهدای 4 نشان فرهنگی و هنری به شاهنامه‌دوستان

محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن اعلام اینکه در روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهد برنامه‌های مختلفی هستیم، عنوان کرد: امسال افزون بر آنچه تاکنون برگزار و اعلام شده است، چند برنامه خاص برای این روز پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است. چهار نشان فرهنگی و هنری به این مناسبت مبارک در نظر گرفته شده و با عنوان «حماسه‌پژوهی»، «حماسه‌ساز»، «حماسه‌سرایی» و یک نشان هم در بخش بین‌الملل اهدا خواهد شد.

آرامگاه فردوسی گلباران می‌شود

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری همایش‌ علمی و پژوهشی «پیام شاهنامه» در استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: دو پویش مهم با عنوان «حکیم» و «خوان هشتم» به‌ صورت کشوری برگزار خواهد شد. همچنین آرامگاه حکیم فردوسی با همکاری نیروی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در روز 25 اردیبهشت گلباران خواهد شد.

شالویی رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب شاهنامه با حضور سفیر اسپانیا در ایران و افتتاح نمایشگاه نسخ خطی شاهنامه در آستان قدس رضوی را از دیگر برنامه‌های روز پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت حکیم فردوسی اعلام کرد و افزود: نمایشگاه عکسی با همکاری ایران و افغانستان با عنوان «از توس تا پیر هرات» در استان خراسان رضوی به همین مناسبت برگزار می‌شود.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای برنامه‌های ویژه و مبسوط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور خبر داد و  اضافه کرد: رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر هم با اعلام رسمی این روز برنامه‌های ویژه‌ای برای پاسداشت زبان فارسی و معرفی فردوسی در کشورهای دیگر دارند که تاکنون بیش از 40 رایزنی فرهنگی برنامه‌های خود به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام کرده‌اند.

بازدید رایگان از آرامگاه فردوسی

در ادامه مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هم مراسم نقالی و سخنرانی و معرفی داشته‌های میراث فرهنگی را از برنامه‌های این پژوهشگاه اعلام کرد و خبر داد: روز 25 اردیبهشت بازدید از آرامگاه حکیم فردوسی رایگان خواهد بود.

در ادامه دیگر مدیران فرهنگی هم برنامه‌های خود برای روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را اعلام کردند.

همچنین، مراسم پاسداشت روز زبان فارسی، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات فناوری، فرهنگستان هنر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دیگر نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha