برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان
کد خبر: 4056552
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان

نمایشگاه خوشنویسی قرآنی با حمایت اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، دیروز، 21 اردیبهشت ماه، در دانشگاه کازگیو در شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، در مراسم افتتاحیه که با حضور آینور کاربوزآوا، قائم مقام دانشگاه کازگیو؛ شینار زاکییوا، مدیر بخش بین‌الملل این دانشگاه؛ مجید صمدزاده صابر، سفیر کشورمان و علی‌اکبر طالبی متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، برگزار شد، قائم‌مقام دانشگاه کازگیو گفت: دانشگاه کازگیو همیشه برای همکاری‌های ثمربخش با جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.

به گفته وی برگزاری چنین نمایشگاهی فرصتی بسیار مطلوب برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه است تا بتوانند با بخشی از فرهنگ و هنر غنی ایران آشنا شوند.

 مجید صمدزاده صابر، سفیر کشورمان نیز در سخنانی گفت: ایران و قزاقستان روابط تاریخی دیرینه‌ای دارند و روابط دو کشور روزافزون و رو به توسعه است.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه علم و آموزش 23 استاد ایرانی در دانشگاه نظربایف در حال تدریس، تحقیق و پژوهش هستند، همچنین در دانشگاه فارابی شهر آلماتی استاد آموزش زبان فارسی داریم که در حال حاضر به امر تدریس زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه مشغول است.

صمدزاده افزود: در این نمایشگاه محسن ابراهیمی، هنرمند خوشنویس قرآنی خط معلی آثار بسیار ارزشمندی را به نمایش گذاشته شده است که گوشه‌ای از هنر فاخر ایران را نشان می‌دهد.

سفیر ایران ادامه داد: بزرگان ملت قزاق نظیر فارابی، خواجه احمد یسوی، آبای و سایر مشاهیر و مفاخر تا 200 سال گذشته از همین خط و هنر ایرانی استفاده می‌کردند و به همین علت ملت قزاق می‌تواند با یادگیری این خط به منابع تاریخی خود پی ببرد. 

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه، همکاری‌های دو طرف در حوزه علمی، فرهنگی و آموزشی توسعه یابد.

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی قرآنی در دانشگاه کازگیو پایتخت قزاقستان

در حاشیه این نمایشگاه، محسن ابراهیمی، هنرمند خوشنویس قرآنی خط معلی در کارگاه آموزشی به بررسی پیدایش خط در ایران، تاریخ پیدایش خط معلی و ویژگی‌های آن و تجربیات خود در این عرصه پرداخت.

یادآوری می‌شود؛ نمایشگاه خوشنویسی قرآنی پیش‌تر با مشارکت اداره مسلمان قزاقستان و رایزنی فرهنگی ایران در مسجد جامع فارابی و دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شده بود.

انتهای پیام
captcha