از طراحی نرم‌افزار مهندسی سوره‌های قرآن تا آموزش در مدارس ابوظبی
کد خبر: 4057014
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

از طراحی نرم‌افزار مهندسی سوره‌های قرآن تا آموزش در مدارس ابوظبی

یک معلم قرآن در همدان که مدتی هم در مدارس امارات تدریس کرده است، با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوبی که در محافل قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاد، مهندسی سوره‌های قرآن بود، گفت: این طرح به‌عنوان ابتکاری از سوی بنده در چندین استان کشور اجرا شد. در این روش قبل از هر آیه یک سؤال مطرح شده و سپس آیه که پاسخ سؤال است، ارائه می‌شود. مهندسی سوره‌های قرآن در اصل این را به ما می‌گوید که راهکارها و راهبردهایی که قرآن برای زندگی بشر ارائه کرده راهکاری مهندسی شده و دقیق در زندگی انسان‌هاست.

دیدار اعضای جهاددانشگاهی همدان با مسعود رستنده معلم قرآن به گزارش ایکنا از همدان، جمعی از کارکنان جهاددانشگاهی واحد همدان به همراه رئیس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به‌منظور تجلیل از مقام معلم با مسعود رستنده یکی از مدرسان دانشگاه و از معلمان قرآن همدان دیدار کردند.

معلم و قاری قرآن همدانی در این دیدار اظهار کرد: در دوره راهنمایی با تشویق و راهنمایی پدرم وارد جلسات قرآن شدم، در ابتدا در جلسه فاطمیه مرحوم حاج‌آقا مسکین شرکت کردم، استاد محمد رنگچیان مربی قرآنم بود که رفته‌رفته به‌عنوان یکی از مربیان قرآنی این جلسه به قرآن‌آموزان جدید آموزش می‌دادم.

وی افزود: اولین بار که در دوران دبیرستان در مسابقات قرآن اداره اوقاف شرکت کردم، توانستم رتبه چهارم را در این مسابقات در سطح شهرستان همدان به دست بیاورم، جایزه‌ای که از این مسابقه دریافت کردم یک جلد نهج‌البلاغه بود که برای رفتن در این مسیر به من انگیزه داد.

رستنده اظهار کرد: یکی از اساتید قرآنی‌ام در آن زمان حاج حسین دهقانی به من پیشنهاد داد به سبک مصطفی اسماعیل تلاوت کنم که با این توصیه به‌عنوان یک قاری در همدان در محافل قرآنی مشغول به تلاوت بودم و این‌طور شد که مرا به‌عنوان یک شخصیت قرآنی در همدان می‌شناسند.

وی بیان کرد: از سال 63 در دبیرستان خود یعنی دبیرستان امام خمینی(ره) و با حمایت مدیر آن زمان آقای عبدالعلی محمدی‌پسند جلسات قرآن را راه انداختیم. در انجمن اسلامی دبیرستان امام که شهید حمید هاشمی مسئول آن بود نیز فعالیت داشتم. پس از اتمام دبیرستان وارد تربیت‌معلم شهید مقصودی شدم، رئیس تربیت‌معلم وقت آقای علی‌اصغر جوادی بود که پیشنهاد راه‌اندازی یک جلسه قرآن در آن مرکز را داد و یک جلسه قرآنی هم در آنجا برپا کردیم. در سال 1378 همزمان با سالی که مادرم را از دست دادم وارد مقطع کارشناسی ارشد، در رشته الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث در دانشگاه رازی کرمانشاه شدم.

مسعود رستنده معلم قرآن

این معلم قرآنی یادآور شد: سال 93 نیز در رشته دکتری الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی همدان پذیرفته شدم، موضوع پایان‌نامه‌ام در این مقطع «تحلیل محتوای راهبردهای روان‌شناختی قرآن کریم در حیطه اخلاق» بود که یک موضوع بین‌رشته‌ای بین علم روانشناسی و علوم قرآنی است. به‌عنوان مثال وقتی قرآن کریم ما را از کینه باز می‌دارد، ترک این رذیله چه اثر روان‌شناسانه‌ای در وجود ما خواهد داشت، چنین مواردی را در پایان‌نامه مورد بررسی قرار دادم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف از جمله تدریس و داوری مسابقات قرآن در آموزش و پرورش فعالیت‌هایی داشته است، گفت: هزاران ساعت برای معلمان در دوره‌های قرآنی به‌عنوان مدرس به تدریس قرآن پرداختم؛ که در این راستا یکی از کتاب‌هایم با عنوان «آغازی دیگر» با موضوع روش تدریس قرآن‌های درسی است که به تدریس آن برای سه هزار معلم در استان همدان پرداختم.

وی با اشاره به‌عنوان کتاب دیگرش، توضیح داد: «صوت داوود» عنوان کتاب دیگرم در مورد صوت و لحن قرآن است و در بخشی از آن زندگی‌نامه تعدادی از قاریان مطرح جهان را آورده‌ام. در سال 1386 در آزمون مدارس خارج از کشور با کسب رتبه چهار به‌عنوان معلم اعزامی به کشور امارات معرفی شدم و از سال 1394 تا پایان سال تحصیلی 1396 به همراه خانواده در این کشور مشغول به تدریس بودم که در این مأموریت به دانش‌آموزان ایرانی‌ مقیم کشور امارات آموزش می‌دادیم.

وی بیان کرد: شش ماه در منطقه بودم در سال 65 در تبلیغات گردان 155 به فرماندهی شهید حاج ستار ابراهیمی مشغول بودم و در سال 66 نیز در تیپ سپاه انصارالحسین(ع) در واحد عقیدتی مشغول به تدریس بودم.

دیدار با مسعود رستنده  معلم قرآن

رستنده با بیان اینکه هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم، تصریح کرد: سمت‌های مختلفی نیز در آموزش و پرورش داشتم، یکی از اقدامات خوبی که در این حوزه انجام شد، مربوط به دوره‌ای است که رئیس آموزش از راه دور استان بودم، این نوع آموزش را به شکل دانشگاه پیام نور تا سطح دیپلم راه‌اندازی کردیم که کلاس‌های اقماری را برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا افرادی که در روستاهای دور هستند، یا دخترانی که اجازه حضور در مدارس شهری را از طرف خانواده ندارند، برگزار می‌کردیم. در کل آموزش راهگشایی بود که برای اولین بار در استان توسط بنده راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های مختلفی در سطح شهر همدان تدریس داشته است، گفت: جهاددانشگاهی ستاره درخشانی در استان همدان و یک مرکز علمی خوب است مدتی در این دانشگاه تدریس داشتم که کلاس‌های با نشاطی را داشتم.

رستنده با اشاره به فعالیت‌های دیگرش در حوزه قرآن اظهار کرد: یکی از مؤسسان مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم استان همدان بودم که بیش از 10 سال است این مجمع صنفی در همدان راه افتاده است؛ هم‌چنین مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب نور هدایت در همدان هستم که به همراه همسرم فرشته رضیان که معلم آموزش و پروش و از اساتید دانشگاه است همراه با خانم فرحناز رضایی هیئت‌مدیره این مؤسسه هستیم.

این معلم قرآن با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوبی که در محافل قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاد، مهندسی سوره‌های قرآن بود، گفت: این طرح به‌عنوان ابتکاری از سوی بنده در چندین استان کشور اجرا شد، یکی از دانشجوهایم به نام حسین چوبین نرم‌افزار تفسیر نعیم را که درباره مهندسی سوره‌های قرآن است طراحی کرد.

وی اضافه کرد: در این روش قبل از هر آیه یک سؤال مطرح شده و سپس آیه که پاسخ سؤال است، ارائه می‌شود. مهندسی سوره‌های قرآن در اصل این را به ما می‌گوید که راهکارها و راهبردهایی که قرآن برای زندگی بشر ارائه کرده راهکاری مهندسی شده و دقیق در زندگی انسان‌هاست.

دیدار با مسعود رستنده  معلم قرآن

رستنده تصریح کرد: این راهکارها در هر سوره و با بررسی ارتباط آیات مختلف در همان سوره با موضوع هدایت بشر ارائه می‌شود. به‌طور مثال در باب مسائل فرهنگی از دیدگاه قرآن با استناد به آیه 59 سوره مریم «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ سپس بعد از آنان نسلی جایگزین آنان شد که نماز را ضایع کردند و از شهوات پیروی نمودند؛ پس کیفر گمراهی خود را که عذابی دردناک است خواهند دید.» بنا بر مهندسی این آیه دو روش اساسی برای فعالیت‌های فرهنگی معرفی می‌شود: اول جلوگیری از ضایع شدن نماز «أَضَاعُوا الصَّلَاةَ»، پرداختن به نماز و دوم جلوگیری از برهنگی «وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ». از این‌رو خود قرآن راهکار پیروی نکردن از شهوات را ازدواج آسان می‌داند.

این معلم قرآن با بیان اینکه قرآن کریم تنها راه رشد فرهنگی را این دو اصل می‌داند، گفت: مهندسی سوره‌های قرآن به‌طور کلی یعنی سوره‌ها حالت هندسی دارد که نمی‌توان ساختار آن را به هم ریخت و قرآن به گفته علامه طباطبایی خود نور است و تمام راه‌ها را نشان داده است.

وی با اشاره به موضوع پایان‌نامه ارشد خود توضیح داد: موضوع پایان‌نامه‌ دوره ارشد «آثار نظری و عملی تفکر و تعقل از دیدگاه قرآن کریم» بود که به معرفی 19 دانشمند اسلامی که در حوزه‌های حکمت نظری و عملی آثاری را از خود بجا گذاشتند پرداختم. در این پایان‌نامه به‌طور مثال از آثار ابوعلی سینا خواجه نصیر طوسی، شیخ بهایی و... سخن به میان آمده است، 160 اثر تفکر و تعقل از دیدگاه قرآن کریم را به‌صورت جدول در پایان آن آورده‌ام؛ به‌طور مثال با توجه به آیه 27 سوره نور این اصل را می‌توان برداشت کرد اگر انسان اهل تفکر باشد آداب معاشرت و دستورات اجتماعی را رعایت می‌کند.

رستنده ادامه داد: در پایان مأموریت خارج از کشور هر معلم باید یک پژوهش پایان دوره را نگارش کند. به همین ‌منظور عنوان پژوهشی که در این زمینه انجام دادم بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در ابوظبی بود که با استفاده از روش داده بنیاد به تدوین آن پرداختم.

وی با اشاره به اینکه امنیت و سلامت دو کلیدواژه مهم در مدیریت مدرسه در کشور امارات است، توضیح داد: در این کشور آموزش و پرداختن به دانش‌آموزان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی بسیار اهمیت دارد از این‌رو مدیر مدرسه در این کشور جایگاه بسیار بالایی دارد، به‌طور مثال دیدن او به مثابه دیدن یک وزیر است و سازو‌کار مخصوص به خود را دارد، مدیر مدرسه مدیر مغزهای جامعه محسوب می‌شود و نباید استرس کاری داشته باشد. هر کسی نمی‌تواند به راحتی وارد مدرسه شود بلکه با همراه داشتن کارت اطلاعاتی اجازه ورود به مدرسه را پیدا می‌کند. از این‌رو به شدت با مسائلی که امنیت و یا سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد مقابله می‌شود و گاهی جریمه‌های بسیار سنگینی به دنبال خواهد داشت.

دیدار با مسعود رستنده  معلم قرآن

رستنده با اشاره به اینکه محافل قرآنی در این کشور برپا می‌شود، توضیح داد: به‌طور مثال در مسجد بزرگ ابوظبی در ایام ماه مبارک رمضان مراسم افطاری‌ هزاران نفری برگزار می‌شود.

این معلم قرآن در پایان یادآور شد: اگر گره‌های اقتصادی کشور ما رفع شود، همان‌طور که چندین سال است رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری سال‌ها را حول محور این موضوع انجام می‌دهند و مدیریت اقتصادی سالم بر کشور حاکم شود اعتقاد دارم هیچ جا ایران نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha