فعالیت‌های فرهنگی؛ بخش جذاب نمایشگاه کتاب
کد خبر: 4058644
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
یک نویسنده به ایکنا گفت:

فعالیت‌های فرهنگی؛ بخش جذاب نمایشگاه کتاب

یک نویسنده و فعال فرهنگی، بخش فعالیت‌های فرهنگی را بخش جذاب نمایشگاه کتاب خواند و گفت: به دلیل اینکه شبکه توزیع کتاب خوبی نداریم، نمایشگاه کتاب هم تبدیل به فروشگاه کتاب شده است، اما جنبه‌های نمایشگاهی کتاب هم خیلی اهمیت دارد.

احسان رضایی

احسان رضایی، نویسنده و فعال رسانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، فعالیت‌های فرهنگی جنبی نمایشگاه کتاب را هم سطح فعالیت اصلی آن خواند و گفت: هر سال بخشی از جریان نمایشگاه کتاب، فرصت دیدارهایی است که بین نویسندگان و خوانندگان آن‌ها، منتقدان و دوست‍داران کتاب فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال در سرای اهل قلم و سالن‌های جنبی نمایشگاه، برنامه‌هایی است که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم برقرار بود. بخش‌های آموزشی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و ناشران عمومی هر کدام یک سرای مجزا داشته و برنامه‌های رونمایی، گفت‌وگو و دیدارهای مربوط به هر حوزه در آنجا برگزار می‌شود.

رضایی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دو سطح تصویرگرها و نویسنده‌ها در بخش فعالیت‌های جنبی نمایشگاه کتاب، اضافه کرد: امسال همچنین یک غرفه با عنوان غرفه «جایزه‌های ملی»، یعنی سه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر هم به بخش فعالیت‌های جنبی اضافه شد.

وی افزود: در غرفه جایزه‌های ملی هر روز چهار مهمان از برگزیدگان یا داورهای این جوایز داشتیم، همچنین کتاب‌های برگزیده هم به نمایش گذاشته شده بود تا اگر کسی بخواهد، انتخاب و از ناشرش خرید کند.

رضایی، بخش فعالیت‌های فرهنگی را بخش جذاب نمایشگاه کتاب خواند و عنوان کرد: به دلیل اینکه شبکه توزیع کتاب خوبی نداریم، نمایشگاه کتاب هم تبدیل به فروشگاه کتاب شده است، اما جنبه‌های نمایشگاهی کتاب هم خیلی اهمیت دارد. مثلا ارتباطی که در بخش بین‌الملل ناشران کشورهای دیگر با انتشارات و نویسنده‌های ایرانی برای ترجمه می‌گیرند یا فعالیت‌های فرهنگی که عرض کردم، یک فرصت دیداری است که اهالی فرهنگ و کتاب با همدیگر پیدا می‌کنند و به‌خصوص در این دوره دوساله همه‌گیری کرونا این فرصت را نداشتیم، امسال این فرصت خیلی مغتنم بود.

وی ادامه داد: این دیدارها گاهی اینقدر زیاد می‌شد که من فرصت بازدید از نمایشگاه و دیدن کتاب‌ها را هم نداشتم؛ اما همین دیدارها آنقدر لازم، مفید و مغتنم بود که برخی روزها تمام وقتم از ساعت 10 صبح تا 8 شب را فقط به همین کار اختصاص می‌دادم.

رضایی درباره استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه هم عنوان کرد: امسال هم به دلیل اینکه بخشی از نمایشگاه در قالب مجازی برگزار شد و هم اینکه هنوز برخی از مردم نگران بیماری کرونا هستند، به‌نظر می‌رسد بازدید از نمایشگاه کمتر از سال‌های قبل است که دلیل موجهی دارد؛ بنابراین وقتی مردم در نمایشگاه کمتر حاضر شوند، بالتبع در این برنامه‌ها هم کمتر حاضر می‌شوند، اما  اتفاقات جالب توجهی هم داشتیم، مثلا در ساعتی یک نویسنده‌ای حضور پیدا کرده و حدود سه یا چهار بار سالن پر و خالی شده است.

انتهای پیام
captcha