پیوستن اصحاب رسانه البرز به پویش «خیرین قرآنی»
کد خبر: 4059660
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
مسئول اداره قرآن تبلیغات اسلامی البرز خواستار شد؛

پیوستن اصحاب رسانه البرز به پویش «خیرین قرآنی»

مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز با اشاره به تجربه موفق و نهادینه‌شدن فرهنگ خیرین مدرسه‌ساز با دعوت از رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری قرآنی ایکنا خواستار همکاری و پیگیری فعالان رسانه‌ای برای راه‌اندازی پویش خیرین قرآنی شد.

جواد ملازاده رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز

به گزارش ایکنا از البرز، حدیث ثقلین پیامبر(ص) از احادیث معروف با سند محکم است. ایشان فرمودند؛ انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا.(من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم را). در این حدیث بر حفظ دو امر ارزشمند پس از پیامبر(ص) تاکید شده یکی قرآن به عنوان ثقل اکبر و دیگری اهل بیت(ع) به عنوان ثقل اصغر. در جامعه شیعه خوشبختانه مردم به صورت خودجوش برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) هزینه می‌کنند. اما در حوزه مشارکت مردم در حمایت از ترویج فرهنگ قرآن جای مردم خالیست و این عدم حضور موجب مهجوریت قرآن در جامعه و نا‌آگاهی از معارف و مفاهیم ارزشمند قرآنی شده است. بسیاری ازظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه و نزول ارزش‌های اخلاقی و اسلامی نتیجه مهجوریت و غربت قرآن در جامعه اسلامی است.

با وجود اینکه سال‌هاست فعالان و دلسوزان قرآنی جامعه بر ورود هدفمند و هدایت‌شده خیرین قرآنی برای حمایت و توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در جامعه تلاش می‌کنند و در همایش‌ها و مصاحبه‌های مختلف صحبت از ضرورت تشکیل جامعه خیرین قرآنی و ترویج فرهنگ نذر و وقف قرآنی در جامعه است، اما هنوز این فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است.

متولیان امر آموزش و ترویج فرهنگ قرآن از ارشاد گرفته تا تبلیغات اسلامی و اوقاف برای تحقق امر مهم ترویج فرهنگ قرآن در جامعه نیازمند حضور جدی مردم و خیرین قرآنی هستند. معرفی پویش‌ها و نذورات مختلف و تاسیس صندوق خیرین قرآنی نیازمند کمک همه نهادهای تبلیغاتی به‌ویژه رسانه‌ها آن هم به شکل مستمر تا به نتیجه رسیدن این اقدام مهم است.

در شرایطی که مؤسسات قرآنی هر روز یکی پس از دیگری به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند و این مراکز حتی از خرید قرآن نیز در مواردی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، راهی جز ورود جدی رسانه‌ها و عزم نهادهای قرآنی برای طراحی سازو کار هدایت خیرین قرآنی برای برون رفت از این چالش باقی نمی‌ماند.

جواد ملازاده، مسئول اداره قرآنی تبلیغات اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردم و خیرین برای حمایت از مؤسسات قرآنی اظهارکرد: اداره تبلیغات اسلامی در زمان اعطای مجوز از مسئولان مجموعه‌های قرآنی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و این درحالی است که برای تاسیس یک مؤسسه زبان باید هزینه‌های زیادی صرف کنند.

ملازاده با تاکید بر اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی‌گری امور به مردم گفت: همانطور که در بحث عترت مردم برای دستگاه امام حسین(ع) هزینه کرده و مشارکت فعال دارند، باید برای کمک مردم به امور قرآنی نیز فرهنگ‌سازی شود.

این مسئول قرآنی با بیان اینکه تصدی‌گری سازمان تبلیغات و ارشاد در موضوع اعطای مجوز به مراکز قرآنی موجب ترویج نوعی مطالبه‌گری اشتباه از این دستگاه‌ها شده، توضیح داد: در باور عموم مردم این است که برای قرآن، کلاس و مربیان قرآنی نباید هزینه‌ای پراخت کرد در حالی که مربیان قرآنی برای اداره زندگی خود نیازمند درآمد هستند، بنابراین این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی با پیشنهاد رایج‌کردن نذر قرآنی در جامعه گفت: همانطور که مؤسسه خیریه و درمانی محک با دریافت مبالغ ناچیز مثلا هزار تومان خدمات زیادی به بیماران تحت پوشش خود ارائه می‌دهد، ما نیز می‌توانیم با به راه انداختن پویشی برای خرید قرآن به محافل و مراکز قرآنی کمک کنیم.

این مسئول تصریح کرد: سهمیه کاغذ سازمان تبلیغات چند سالی است که قطع شده و این درحالی است که یکی از وظایف سازمان، چاپ قرآن است که باوجود هزینه 50 هزار تومانی برای برخی از مردم و مؤسسات مقدور نیست که قرآن تهیه کنند، از این رو ورود مردم به عرصه کمک به ترویج فرهنگ ثقل اکبر که همان قرآن است در کنار ثقل اصغر که عترت پیامبر(ص) است، بسیار ضروری است.

مسئول اداره قرآنی اداره تبلیغات اسلامی الگوبرداری از فرهنگ خیرین مدرسه‌ساز در عرصه قرآنی را یکی از راه‌ حل‌‌های برون رفت از مشکلات فعالان قرآنی خواند و گفت: با وجود مدرسه‌سازی آموزش و پرورش حضور خیرین مدرسه‌ساز در جامعه بسیار ضروری است از این رو لازم است که به تبلیغ و ترویج در عرصه خیرین قرآنی نیز روی آوریم و زیر ساخت های صندوق حمایتی خیرین قرآنی را راه‌اندازی کنیم.

وی، راه‌اندازی پویشی به نام «خرید قطعه‌های طلا» و جمع‌آوری قرآن‌های فرسوده و اهدای قرآن نو را یکی از پیشنهادات در حوزه مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه معرفی کرد و ادامه داد: راه‌اندازی چنین پویش‌هایی نیازمند همکاری رسانه‌ها است و مردم می‌توانند ماهانه با مبلغی ناچیز به مؤسسات قرآنی کمک کنند و خبرگزاری ایکنا به عنوان یک خبرگزاری قرآنی می‌تواند ما را در نهادینه‌کردن چنین پویش‌هایی در جامعه یاری کند.

ملازاده، انعکاس کمک‌های مردمی در حوزه قرآن توسط رسانه‌ها را در جذب بیشتر خیرین قرآنی اثرگذار خواند و افزود: همانطور که در بحث کمک به حوادث غیر مترقبه چون سیل، مردم از طریق رسانه‌ها کمک خیرین را در زندگی مردم می‌بینند با تهیه گزارشات رسانه‌ای از حسینیه‌ها و مؤسسات قرآنی مردم شاهد تاثیر کمک‌های خیرین در این مراکز خواهند بود.

مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز گفت: مجموعه‌های قرآنی زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی در دو بخش مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن و عترت تقسیم بندی شده و قبل از کرونا حدود 300 تشکل فعال بودند که در عرض دوسال با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی به 100تشکل قرآنی در سطح شهر و روستا کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این اداره، فعالیت‌های قرآنی مجموعه‌های تحت نظرتش را رصد می‌کند، ادامه داد: اداره تبلیغات اسلامی از طریق رابطان و کارشناسان خود در استان البرز و هفت شهرستان تابعه امور قرآنی را راهبری و هدایت می‌کنند.

ملازاده با معرفی برخی از حمایت‌های مالی از مراکز قرآنی در دوران کرونا گفت: در آن شرایط در دو مرحله از طریق بنیاد علوی به خانه‌های قرآن بسته‌های معیشتی اهدا و به 83 تشکل قرآنی در قالب مؤسساتی که زیر نظر اداره ارشاد و اداره تبلیغات هستند، به هر کدام دو میلیون کمک بلاعوض اعطا شد.

این مسئول در پایان آموزش قرآن را به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کودکان را از وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: در همین راستا برای انس کودکان با مفاهیم قرآن در هفته حدود سه ساعت برای کودکان 4 تا 6 سال دوره آموزشی از طریق مهدهای قرآنی و کتاب‌های بوستان و گلستان در نظر گرفته شده و از سال 1400 کلیه مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی باید مجوز خود را از آموزش پرورش دریافت کنند.

 

انتهای پیام
captcha